Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, niezmieniona od pięciu stuleci akustyka gotyckiego kościoła, muzyka niesłyszana gdzie indziej w Polsce. Warto odbyć muzyczną podróż i poczuć się jak uczestnik wydarzeń muzycznych sprzed wieków.
Piąta edycja festiwalu ORGANy PLUS+ to jedyna okazja do posłuchania muzyki, rozbrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego lektorium [w kościołach: ścianka oddzielająca prezbiterium od nawy głównej]. We franciszkańskim kościele pw. Świętej Trójcy w Gdańsku od 14 do 16 czerwca 2019 r. można wsłuchać się w pełne brzmienie zrekonstruowanych wielkich barokowych organów.
Festiwal ORGANy PLUS+
Koncerty artystycznie nawiązują do idei rekonstrukcji i tylko z nazwy są wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości są artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia tradycji słuchania i sytuacji muzycznej, które miały miejsce w dawnym Gdańsku. W trakcie wiosennej edycji muzyka organowa będzie rozbrzmiewać w szerokim kontekście miasta, wokalistów i zespołów wokalnych.
Muzyczny wehikuł czasu
Koncerty to swoiste triduum, które pobudzi tęsknotę do piękna ukrytego w czystych tonach piszczałek organowych i ludzkich głosów. Podróż muzyczna rozpocznie się w piątek, 14 czerwca, koncertem, który podobnie jak cały festiwal, ma być swoistym wehikułem czasu. Tak nazwał program koncertu włoski organista Paolo Crivellaro – wybitny znawca wczesnego repertuaru organowego, profesor berlińskiej akademii muzycznej. Będzie nas przeprowadzał przez historię europejskiej muzyki od późnego średniowiecza do późnego baroku. Kanwą tej muzycznej poezji, będzie proza wydarzeń historycznych i kulturalnych w Gdańsku.
Improwizacje
Podczas festiwalu ORGANy PLUS+ występują najznamienitsi improwizatorzy, zajmujący się dawną praktyką wykonawczą. W sobotę, 15 czerwca 2019 r. będzie można posłuchać Tomasza Adama Nowaka, profesora akademii muzycznej w Detmold. Artysta zaproponował program oparty na hymnie maryjnym – Magnificat. Głęboki tekst oraz ogromna tradycja opracowań muzycznych tego utworu stawiają przed wykonawcą wysokie wymagania. Tomasz Adam Nowak zaprosił do współpracy gdański zespół śpiewaczy – Schola Gregoriana Gedanensis z Robertem Pożarskim, którego śpiew będzie wokalnym kontrapunktem w technice alternatim.
Japońskie interpreatcje
Ostatni wiosenny koncert w niedzielę, 16 czerwca 2019 r. będzie pod wieloma względami wyjątkowy. Po raz pierwszy będziemy gościli artystów z Japonii, po raz pierwszy wystąpią w Polsce, choć na arenie międzynarodowej mają ogromne dokonania. Po raz pierwszy zaprezentowana zostanie muzyka, która jeszcze nigdy nie rozbrzmiewała na festiwalu, a być może nawet w nowożytnym Gdańsku. Heinrich Schütz to kompozytor, który wywarł ogromne piętno na rozwój muzyki barokowej w Europie. Mówi się o nim, że to on zaszczepił zdobycze włoskich mistrzów prima practica na północ od Alp i rozpoczął modę na włoską muzykę barokową. W XVII-wiecznym Gdańsku jego kompozycje rozbrzmiewały prawdopodobnie we wszystkich kościołach, a na pewno miało to miejsce w kościele Świętej Trójcy. Podczas festiwalu usłyszymy ją w wykonaniu dwóch Japończyków – organisty Yuichiro Schiny i barytona Toro Tano, którzy są promotorami dawnych praktyk wykonawczych w muzyce europejskiej. Obaj artyści wystąpią w Polsce po raz pierwszy, choć prezentowali swoją sztukę już niemal w całej Europie, wielu krajach azjatyckich i USA.
ORGANy PLUS+
- 14-16 czerwca 2019 r., piątek-niedziela, godz. 19.30
- kościół pw. Świętej Trójcy
- ul. Świętej Trójcy 4
- Gdańsk-Stare Przedmieście
- bilety: 10 i 25 zł
+Wehikuł czasu. Gdańskie Historie
4 czerwca 2019 r., piątek, godz. 19.30
- Paolo Crivellaro – organy
- Andrzej Szadejko – narrator
+Impro. Magnificat anima mea
15 czerwca 2019 r., sobota, godz. 19.30
- Tomasz Adam Nowak – organy
- Schola Gregoriana Gedanensis
- Robert Pożarski – kantor
+ Schütz. Piękne i nieznane
16 czerwca 2019 r., niedziela, godz. 15.30
- Yuichiro Shiina – organy
- Taro Tanno – baryton