Ten materiał pochodzi z archiwum portalu

Zachowaliśmy archiwalne materiały z naszego portalu, aby umożliwić ich przeszukiwanie. Nie możemy jednak zagwarantować, że zamieszczone w tekście odsyłacze będą działały prawidłowo oraz że treści będą zgodne ze standardami dostępności cyfrowej. Jeżeli znalazłeś niedziałający odnośnik albo potrzebujesz pomocy w odczytaniu treści prosimy o kontakt pod adresem redakcja@pomorskie.eu

Wiadomości
https://pomorskie.eu/wp-content/uploads/2020/07/8beb2793-94fc-4d32-a0cb-a08c32a5052b.jpg Jak uniknąć tradycyjnego podziału ról? Spektakl Teatru Papahema na 454. urodziny Williama Szekspira

Jak uniknąć tradycyjnego podziału ról? Spektakl Teatru Papahema na 454. urodziny Williama Szekspira

Scena ze spektaklu „Poskromienie złośnicy"

Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza do wspólnego świętowania kolejnych, 454. urodzin Williama Szekspira, obchodzonych 23 kwietnia. Tym razem gościnne występy Teatru Papahema z „Poskromieniem złośnicy".

 

Teatr Papahema na głównej scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego wystąpi po raz pierwszy. Spektakl zrealizowany w ramach festiwalu Wschód Kultury/Inny Wymiar.

 

Teatr elżbietański przeplata się ze współczesnym

Widz nie powinien spodziewać się klasycznego odczytania sztuki Szekspira, choć nie zabraknie w tej inscenizacji elementów rodem z teatru elżbietańskiego. Za prawdopodobnie najbardziej szowinistyczną sztukę Szekspira zabrało się bowiem dziewięcioro młodych aktorów, absolwentów Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Białymstoku, by zmierzyć się z legendą autora ze Stratfordu nad Avonem. Gorzka komedia o wyrabianiu w kobiecie nawyku uległości wobec swojego pana i małżonka. W wykonaniu aktorów to mieszanka konwencji teatru elżbietańskiego z teatrem współczesnym, aktorstwa dramatycznego z wykorzystaniem dowcipu i formy zabawy z widzem, dowcipu z refleksją na temat przypisywanych nam na co dzień ról i prób wymykania się im.

Pod klasycznym kostiumem trzymającym ciało w ryzach kryje się współczesna wrażliwość młodych twórców. Wyczulenie na zagadnienia partnerstwa, relacji i płci daje o sobie znać, demaskując sztywną konwencję. W interpretacji Teatru Papahema sztuka Szekspira nabiera nowych znaczeń, staje się migotliwa, stawia pytania zamiast udzielać odpowiedzi w patriarchalnym tonie, daje widzowi możliwość wyboru.

  • przekład: Stanisław Barańczak
  • opieka artystyczna: Sylwia Janowicz-Dobrowolska
  • scenografia: Sylwia Maciejewska
  • muzyka: Natasza Topor
  • choreografia: Anna Sawicka-Hodun
  • reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
  • czas: 100 minut

 

obsada:

  • Paulina Moś
  • Małgorzata Patryn-Gurłacz
  • Katarzyna Pietruska
  • Helena Radzikowska
  • Przemysław Bollin
  • Filip Gurłacz / Patryk Ołdziejewski
  • Paweł Rutkowski
  • Mateusz Trzmiel
  • Piotr Wiktorko

 

Młodzi zapaleńcy

Teatr Papahema został założony przez absolwentów kierunku aktorskiego na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Białymstoku. Papahema współpracuje z Teatrem Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Teatrem Montownia, Teatrem Polonia w Warszawie prowadzonym przez Fundację Krystyny Jandy na Rzecz Kultury, Operą i Filharmonią Podlaską, a także Teatrem Miejskim w Gliwicach.

Do największych sukcesów należą: zdobycie III nagrody na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOff za spektakl „Macbett” oraz nagrody publiczności i nagrody gazety festiwalowej „Shakespeare Daily” na 21. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOff za spektakl „Poskromienie złośnicy”. Aktorów wyróżniono również Świadectwem Otwartego Umysłu przyznawanym przez redakcję „Gazety Wyborczej” w ramach Akcji „Przystanek Młodzi”. Papahema to także laureaci konkursu teatralnego dla młodych twórców Montownia Bis organizowanego przez Teatr Montownia (w ramach konkursu powstał spektakl pt. „Molière. Z urojenia” na podstawie dramatu Michaiła Bułhakowa).

Twórcy marzą o możliwości realizacji swoich pomysłów, łączących środki teatru formy z teatrem aktorskim, dobrą literaturę ze współczesną wrażliwością i poczucie humoru z refleksją na temat kondycji świata. W skład zespołu wchodzą: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski i Mateusz Trzmiel. W repertuarze teatru znajdują się propozycje dla widzów dorosłych, jak i dla młodszych, m.in.: „Moral insanity. Tragedia ludzi głupich” na podstawie dramatu Gabrieli Zapolskiej „Ich czworo”, „Macbett” Eugène Ionesco, „Calineczka dla dorosłych” na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena (stworzona we współpracy z Teatrem Montownia), „Alicja po drugiej stronie lustra” według prozy Lewisa Carrolla w reżyserii Przemysława Jaszczaka, „Poskromienie złośnicy” Williama Szekspira, „Niezwykły lot pilota Pirxa” na podstawie prozy Stanisława Lema w reżyserii Jerzego Machowskiego, performans „Wojna. Trzęsienie rodziny” w reżyserii Przemysława Jaszczaka, a także „Skłodowska. Radium Girl” w reżyserii Agaty Biziuk.

 

„Poskromienie złośnicy”

  • 23 kwietnia 2018 r., poniedziałek, godz. 19.00
  • 24 kwietnia 2018 r., wtorek, godz. 19.00 – dodatkowy spektakl
  • Gdański Teatr Szekspirowski
  • ul. Bogusławskiego 1
  • Gdańsk

 

Bilety:

  • normalny: 40 zł, ulgowy: 30 zł – parter, miejsca siedzące
  • normalny: 30 zł, ulgowy: 20 zł – galerie na wprost oraz część miejsc na galeriach bocznych
  • normalny: 20 zł , ulgowy:  15 zł – galerie boczne

Zobacz: Gdański Teatr Szekspirowski

urodziny Szekspira_plakat

Sprawy urzędowe

Dodatkowych informacji może udzielić Ci Biuro Prasowe Urzędu pod adresem e-mail prasa@pomorskie.eu

Więcej o biznesie w regionie

Znajdziesz na stronach Departamentu Rozwoju Gospodarczego oraz Agencji Rozwoju Pomorza.