Aktualności

„Zakochany Szekspir” lub „Wesołe kumoszki z Windsoru”. Sezon letni na deskach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego

Scena ze spektaklu „Zakochany Szekspir
Fot. Źródło: Facebook

Wakacje to czas odpoczynku, korzystania z promieni słonecznych i lenistwa. Niektórzy wybierają polskie Wybrzeże, inni góry, jeszcze inni egzotyczne, zagraniczne kurorty. Jest też grupa osób, która chce nadrobić kulturalne zaległości i udaje się do teatru. Na scenę elżbietańską wracają dwa letnie teatralne hity, zrealizowane wspólnie z Teatrem Wybrzeże „Zakochany Szekspir" oraz „Wesołe kumoszki z Windsoru". Ostatni spektakl „Zakochany Szekspir" 27 sierpnia 2018 r.

 

 

Oba spektakle w reżyserii Pawła Aignera i wykonaniu znakomitych aktorów Teatru Wybrzeże.

 

„Zakochany Szekspir"

Miłość, walka z przeznaczeniem, burzliwe losy kochanków, kłótnie między teatrami, a wszystko osadzone w klimacie epoki elżbietańskiej. Wielkie komediowe widowisko z wartką akcją, mnóstwem brawurowych pojedynków i dynamiczną zmianą ról.

Piękna Viola de Lesseps, córka bogatego kupca i narzeczona Lorda Wessex, musi dokonać wyboru – spełnić swoje marzenie o aktorstwie i pójść za głosem serca czy poddać się woli ojca.

William Szekspir, młody, ambitny dramaturg i aktor, obiecuje nową sztukę dyrektorowi Teatru Rose, ale cierpi na niemoc twórczą. Natchnieniem staje się miłość do Violi, ale stawia go to przed niemożliwym wyborem – ukochany teatr, czy ukochana kobieta? Ryzyko i poświęcenie, jak to u Szekspira, wpisane są w tragiczny los bohaterów spektaklu. Okazuje się jednak, że nawet w tej niewesołej historii nie brakuje okazji do śmiechu.

Premiera spektaklu odbyła się 30 czerwca 2017 r. o godz. 19:00 na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Produkcja na podstawie scenariusza filmowego Marca Normana & Toma Stopparda.

  • adaptacja sceniczna: Lee Hall
  • muzyka: Paddy Cunneen

Produkcja oryginalna na West Endzie przez Disney Thaeatrical Productions & Sonia Friedman Productions w reżyserii Declana Donnellana i według projektu Nicka Ormeroda.

  • przekład: Małgorzata Semil
  • reżyseria: Paweł Aigner
  • scenografia: Magdalena Gajewska
  • kostiumy: Zofia de Ines
  • muzyka: Paddy Cunneen
  • ruch sceniczny: Karolina Garbacik
  • koncepcja układów szermierczych: Rafał Domagała

Obsada:

  • Will Szekspir: Michał Jaros
  • Viola de Lesseps: Marta Herman
  • Kit Marlowe: Marek Tynda
  • Philip Henslowe: Grzegorz Gzyl
  • Hugh Fennyman: Cezary Rybiński
  • Richard Burbage: Robert Ninkiewicz
  • królowa Elżbieta: Małgorzata Brajner
  • lord Wessex: Grzegorz Otrębski
  • Ned Alleyn: Piotr Biedroń
  • Edmund Tilney: Piotr Łukawski
  • Sam Gosse Marcin Miodek
  • niania: Małgorzata Oracz      
  • Rozalinda: Agata Bykowska
  • Nol: Piotr Chys
  • Wabash: Zbigniew Olszewski
  • John Webster: Ignacy Białas/ Bartosz Dwojakowski
  • aktor Phillips: Jerzy Gorzko
  • aktor Hemmings: Mirosław Krawczyk
  • aktor Condell: Maciej Szemiel
  • Ralph Bashford: Jakub Nosiadek
  • oraz pies Tuman

W nagraniu ścieżki dźwiękowej do spektaklu udział wzięli:

  • kontratenor: Jakub Borowczyk
  • flety: Jacek Urbaniak 
  • obój: Elżbieta Boguszewska
  • trąbka: Paweł Hulisz
  • gitara: Marcin Kozioł
  • akordeon, instrumenty klawiszowe: Cezary Paciorek
  • instrumenty perkusyjne: Alicja Sułkowska
  • skrzypce: Aleksandra Szymańska
  • wiolonczela: Weronika Kulpa
  • Poznański Chór Kameralny Fermata pod kierunkiem Mateusza Sibilskiego.
  • korepetytor solisty: Witosława Frankowska 
  • reżyseria dźwięku: Jacek Puchalski
  • dyrektor artystyczny nagrania i koordynator: Monika Stefaniak
  • asystent reżysera: Cezary Rybiński
  • inspicjent: Jerzy Kosiła
  • sufler: Jerzy Gutarowski/ Wioleta Ochocka

Informacje o twórcach spektaklu:

Paweł Aigner – reżyser. Teatralną karierę rozpoczynał jako aktor-lalkarz. Grał m.in. w „Rozmowach z Diabłem", „Merlin Mongoł" oraz w „Guliwerze" w Białostockim Teatrze Lalek. Od 2004 r. pracuje głównie jako reżyser. Zadebiutował „Smutną Królewną" Michała Walczaka w warszawskim Teatrze Montownia. W tym samym roku jego „Kandyd" Voltaire'a w Teatrze Groteska w Krakowie otrzymał Grand Prix na Festiwalu Komedii w Tarnowie. Przygotował także „Murdasa". Bajkę według Stanisława Lema z Kompanią Doomsday oraz „Zielonego Wędrowca" Liliany Bardijewskiej w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej. Spektakl „Zielony Wędrowiec" otrzymał nagrodę zespołową w XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, warszawski „Atest - Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego" za 2005 r. oraz Złotą Maskę dla najlepszego przedstawienia dla dzieci. W 2012 r. na deskach Teatru Wybrzeże zrealizował znakomitą „Arabelę" Maliny Prześlugi. W 2015 r. wyreżyserował wielokrotnie nagradzany spektakl „Wesołe kumoszki z Windsoru", który był koprodukcją Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże.

Małgorzata Semil – tłumaczka, absolwentka wydziału anglistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1966 r. pracuje w miesięczniku „Dialog", w latach 1995-2005 kierownik literacki w warszawskim Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hűbnera.  Ma w dorobku przekłady ponad 100 sztuk pisarzy angielskich, amerykańskich, australijskich, irlandzkich, kanadyjskich, nowozelandzkich i afrykańskich, między innymi Edwarda Albee'ego („Trzy kobiety") Edwarda Bonda („Morze"), Neila Labute'a („Kształt rzeczy"), Doris Lessing („Na początku był dom"), Briana Friela („Tańce w Ballybeg"), Athola Fugarda („Dzień dobry i do widzenia"),  Christophera Hamptona („Opowieści Hollywoodu"), Davida Hare'a  („Zdaniem Amy"),  Martina McDonagha („Kaleka z Inishmaan"), Willy'ego Russella („Shirley Valentine"), Sama  Sheparda „(Simpatico"), Judith Thompson („Lew na ulicy"). W latach 2006 -2013 prowadziła zajęcia z tłumaczenia dla teatru na wydziale anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Magdalena Gajewska – scenograf. Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Pracowała m.in. w Teatrze Powszechnym w Łodzi, Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Od 2006 r. scenograf Teatru Wybrzeże. Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI. Jest autorką scenografii m.in. do „Farsy z Walworth" Endy'ego Walsha, „Baby Chanel" Nikołaja Kolady, „Broniewskiego" Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego, oraz do „Arabeli" Maliny Prześlugi i „Wesołych Kumoszek z Windsoru" – obydwa w reżyserii Pawła Aignera.

Zofia de Ines – scenograf. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Wydział Scenografii ASP w Krakowie. Ma na swym koncie ponad dwieście realizacji w teatrach dramatycznych i muzycznych, operze, pantomimie, balecie, w filmie i telewizji. Debiutowała w 1975 roku przygotowując kostiumy do „Białego małżeństwa" Tadeusza Różewicza w reżyserii Kazimierza Brauna we wrocławskim Teatrze Współczesnym. Pracowała m.in. z takimi reżyserami, jak: Henryk Baranowski, Jerzy Jarocki, Adam Hanuszkiewicz, Maciej Prus, Marek Weiss-Grzesiński, Krzysztof Zaleski, Mariusz Treliński, Paweł Aigner, Wojciech Misiuro oraz Ewa Wycichowska. Przez wiele lat współpracowała z Henrykiem Tomaszewskim, twórcą Pantomimy Wrocławskiej. Laureatka wielu nagród i odznaczeń, m.in. Srebrnego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2013).


„Wesołe kumoszki z Windsoru"

Zdrada. Zazdrość. Komedia omyłek. Dwie żwawe i bystre mieszczki walczą z lubieżnym i przebiegłym sir Johnem Falstaffem, szykując nań okrutną zemstę. Widzowie będą świadkami krwawego pojedynku francuskiego doktora Caiusa z przewielebnym walijskim plebanem Evansem, zabiegających o rękę pięknej panny.  Zwycięży miłość, a rozwiązłość i chytrość zostaną ukarane. Jest to jedyne dzieło dramatyczne Szekspira osadzone dokładnie w czasie i miejscu, w których sam żył, czyli w Anglii przełomu XVI i XVII wieku. Pomijając jego siłę komiczną, uważa się je za mistrzowski portret obyczajowości epoki.

Premiera spektaklu odbyła się 28 czerwca 2015 r. i zbiegła się z inauguracją sceny elżbietańskiej w Teatrze Szekspirowskim. Za jej sprawą widzowie mogą przenieść się do czasów Szekspira i do dawnego gdańskiego teatru – Szkoły Fechtunku. Doświadczą charakterystycznych dla sceny elżbietańskiej bliskich relacji pomiędzy sceną a widownią. Podobnie, jak w innych teatrach elżbietańskich, również i w Teatrze Szekspirowskim miejsca na dziedzińcu pod sceną są stojące – i jednocześnie najtańsze, a miejsca siedzące zlokalizowane są na trzech kondygnacjach drewnianych galerii, otaczających scenę z trzech stron.

  • przekład: Stanisław Barańczak
  • reżyseria: Paweł Aigner
  • dkoracje: Magdalena Gajewska
  • kostiumy: Zofia De Ines
  • ruch sceniczny: Karolina Garbacik
  • muzyka: Piotr Klimek
  • asystent reżysera: Cezary Rybiński
  • anspicjent: Jerzy Kosiła, Katarzyna Wołodźko

Obsada:

Dorota Androsz (Abraham Mizerek, krewniak Spłycia)

  • Justyna Bartoszewicz / Anna Kaszuba (Anna Page, córka Page'ów)
  • Magdalena Boć / Anna Kociarz (Pani Małgorzata Page)
  • Monika Chomicka-Szymaniak / Katarzyna Figura (Pani Chybcik, ochmistrzyni w domu Caiusa)
  • Piotr Biedroń / Piotr Witkowski (Doktor Caius, francuski medyk)
  • Jerzy Gorzko (Nym, towarzysz Falstaffa)
  • Grzegorz Gzyl (Sir John Falstaff)
  •  Michał Jaros / Cezary Rybiński (Sir Hugo Evans, walijski pleban)
  •  Maciej Konopiński / Marek Tynda (Franciszek Ford, mieszczanin z Windsoru)
  •  Mirosław Krawczyk (Pistol, towarzysz Falstaffa)
  •  Jacek Labijak / Jarosław Tyrański (Oberżysta, właściciel gospody „Pod Podwiązką")
  •  Piotr Łukawski (Jerzy Page, mieszczanin z Windsoru)
  •  Zbigniew Olszewski (Spłyć, prowincjonalny sędzia)
  •  Maciej Szemiel (Bardolf, towarzysz Falstaffa)
  • oraz gościnnie Marta Herman (Pani Alicja Ford), Tomasz Piotrowski (Fenton, młody szlachcic), Mateusz Burdach (Jan, sługa Forda i Robert, sługa Forda), Daniel Kulczyński (Jan, sługa Forda i Robert, sługa Forda), Marcin Miodek (Jan, sługa Forda i Robert, sługa Forda, Piotr Tuman).

Harmonogram spektakli na scenie elżbietańskiej w ramach lata z Szekspirem w GTS:

„Zakochany Szekspir"

  • 28 czerwca – 1 lipca 2018 r., godz. 16.30
  • 5-8 lipca 2018 r., godz. 16.30
  • 12-15 lipca 2018 r., godz. 16.30
  • 19-22 lipca 2018 r., godz. 16.30
  • 23-27 sierpnia 2018 r., godz. 16.30

„Wesołe kumoszki z Windsoru"

16-19 sierpnia 2018 r., godz. 16.30

Ceny:

  • galerie – strefa A: 65 normalny /55 zł – ulgowy
  • galerie – strefa B: 55 normalny /45 zł – ulgowy
  • galerie – strefa C: 25 zł
  • miejsca stojące: 25 zł

 Zobacz: Gdański Teatr Szekspirowski

view szablon artykułu

Kultura on-line

 

Archiwum wiadomości

Aktualności