Specjalizuje się w technologiach przyrostowych (druk 3D), wykorzystuje przy tym projektowanie parametryczne i generatywne. Zwolenniczka interdyscyplinarności, łączy nauki społeczne z wiedzą techniczną i odnosi to do kultury materialnej. Jej kuratorskie wystawy dotyczą projektowania spekulatywnego – projektowania przyszłości, między innymi „Infuture Food Lab” zrealizowane z Infuture Hatalska Foresight Institute, Tesco Polska, Bionanoceluloza – design lab zrealizowana z BOWIL Biotech i Centrum Designu Gdynia.

Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” 2015. Członkini Stowarzyszenia Polskich Profesjonalistów Sektora Kosmicznego.

www.flisykowska.com

Wystawa „Równoległa rzeczywistość / Parallel reality” miała na celu przybliżyć życie codzienne i kulturę Nepalu oraz zestawić ją z naszym polskim i zachodnio kulturowym punktem widzenia. Była podsumowaniem prac w ramach projektu badawczego  „Futurologia w praktyce projektowej”.

To, gdzie się rodzimy i przebywamy, nasze otoczenie i rzeczywistość, stanowi punkt startowy. Każde kolejne doświadczenie będzie porównywane do tych pierwszych. Warunki geograficzne, historia, dostęp do wiedzy to czynniki wpływające na różnice kulturowe. Mamy te same potrzeby, zbudowani jesteśmy z tej samej materii, różnimy się lokalnie i w detalu. Znając tylko swoje otoczenie, przyjmujemy je automatycznie za wzór i wykładnię.

„Równolegle” nie znaczy „tak samo”. Odległa kultura to inne tradycje, rytuały, język, mentalność. Tam wagę zyskują sprawy, które mogą być dla nas niezauważalne. Jak możemy dowiedzieć się o sobie czegoś nowego? Jak możemy rozwijać cywilizację? Zmieniając perspektywę patrzenia, dostrzegamy i przez to rozumiemy więcej.

Zdjęcie z projektu Katmandu

Ekspozycja składała się z trzech części. Część pierwsza – instalacja „Lustrzane odbicie” – prezentowała autorskie zdjęcia reportażowe z Nepalu z 2016 roku okraszone komentarzem autorki. Część druga była prezentacją cyfrową kultury materialnej zrealizowaną z udziałem studentów Uniwersytetu Artystycznego z Katmandu. Studenci prezentowali przedmioty i rytuały kultury Nepalu i tłumaczyli, dlaczego niektóre z nich przetrwają próbę czasu, a które – ich zdaniem – odejdą w zapomnienie. Trzecią część stanowiła holograficzna interpretacja mandali – silnego symbolu kultury, znanego z dwuwymiarowej postaci. Stanowił on idealny pretekst do eksperymentów z pogranicza projektowania parametrycznego i generatywnego w oparciu o kod kulturowy z którym pracuje autorka w swoich pracach.

Zdjęcie z projektu Katmandu

Wystawa została zaprezentowana w Muzeum Miasta Gdyni w 2017 roku. Zagadnienia poruszane na niej zostały opublikowane w monografii „Design for the future”.

Fot. Wiktor Orłowski