Kreatywny dokument Wojtka Pustoły, utrzymany w estetyce slow cinema (nazywanego także „kinem kontemplacyjnym”), zanurza widza w odmęty złożonego świata włoskiej Carrary, odkrywając warstwami to, co zazwyczaj pozostaje ukryte.

 

Film o konsekwencjach technologicznej rewolucji

Carrara to małe miasteczko, słynne za sprawą wydobywanego tam marmuru. To świat idealnie zakonserwowany, zapatrzony w przeszłość, bazujący na tradycyjnych wartościach. Miejsce, które od zawsze było mekką rzeźbiarzy, dla których rzemiosło stanowiło i wciąż stanowi podstawę relacji ze świętym kamieniem.

Współczesna technologia wstrząsnęła posadami tego świata, wydając na świat robota Antropomorfo. Skonstruowana na bazie ruchu ludzkiej ręki maszyna wyrzeźbi w marmurze dowolny plik 3D, wygenerowany w komputerze. Konsekwencje rewolucji cybernetycznej w dziedzinie rzeźby kamiennej wydają się oczywiste – to początek końca.

Mimo tego lokalni artyści, nie poddają się. Mówią, że marmur potrzebuje miłości i czasu. Czasu jednak nie ma. Czas to pieniądz. Środki produkcji w sztuce zmieniły się, a na pytania z tym związane wciąż nie ma dobrych odpowiedzi. Czym jest dziś praca nad dziełem sztuki? Czym jest jakość w pracy nad dziełem sztuki? I być może najważniejsze z nich: czym właściwie jest dziś praca?

 

„White cube”
Reżyseria i scenariusz: Wojciech Pustoła
Operator: Bartosz Świniarski
Montaż: Przemysław Chruścielewski, Beata Walentowska
Producent: Endorfina Studio, Marta Golba
Rok produkcji: 2018
Czas trwania: 74 minuty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plakat filmu White cube

 

Wojciech Pustoła (ur. 1980) – artysta wizualny, autor filmów, rzeźbiarz i scenograf. Absolwent Wydziału Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i kierunku Intermedia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.

Pustoła wypracował charakterystyczny dla siebie minimalistyczny styl, widoczny zarówno w jego pracach rzeźbiarskich, scenograficznych, filmowych, jak i performatywnych. W teatrze wyznawca antyscenografii – szuka możliwie najbardziej oszczędnych sposobów kreowania przestrzeni i tworzenia obiektów scenicznych, których funkcja zawsze poprzedza estetykę̨.

W latach 2013-2018 współpracował z reżyserem Wojtkiem Ziemilskim nad koncepcją oraz scenografią licznych przedstawień teatralnych, m.in. nagradzanego na międzynarodowych festiwalach spektaklu „Jeden gest” o świecie osób głuchych.

Autor rzeźb z marmuru, które tworzy w technice bezpośredniego cięcia. Od lat związany z toskańskim regionem Massa-Carrara, gdzie powstają̨ jego rzeźby w kamieniu oraz prace filmowe.

 

 

Recepta w Starej Aptece

  • 18 listopada 2019 r., poniedziałek, godz. 18.00
  • Teatr Wybrzeże
  • scena Stara Apteka
  • ul. Teatralna 2
  • Gdańsk
  • wstęp – wolny

 

Wydarzenie na Facebooku