Pośród zaprezentowanych prac Stefana della Belli (1610-1664), artysty wykształconego we Florencji i pracującego dla dworu Medyceuszy, na szczególną uwagę zasługuje jego młodzieńcze dzieło pt. „Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu”, wykonane w Rzymie w 1633 r. Jest ono uznawane za jeden z najwspanialszych siedemnastowiecznych graficznych poloników. Praca ta powstała na bazie wielu szkiców wykonanych przez artystę z natury. Składa się z sześciu rycin przeznaczonych do oglądania w formie panoramy. Obecnie w Gdańsku znajduje się pięć odbitek.

Seria ukazuje bogaty korowód jeźdźców i osób towarzyszących polskiemu poselstwu, którego zadaniem było złożenie hołdu papieżowi Urbanowi VIII od nowo koronowanego króla Władysława IV Wazy. Orszak poselski, liczący 300 osób, 20 powozów, wiele koni i jucznych zwierząt, swym ostentacyjnym bogactwem wywarł na współczesnych wielkie wrażenie i znalazł odzwierciedlenie w ówczesnych diariuszach i wspomnieniach. Był manifestacją wielkości i kulturowej odmienności Rzeczypospolitej.

 

Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu

Stefano della Bella „Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu”, fragment (1633). Fot. © MNG

 

Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) miał niezwykłą umiejętność dokumentowania architektury Rzymu w najmniejszym, niemal inwentaryzatorskim szczególe, przy jednoczesnym zamiłowaniu do tworzenia fantazyjnych wizji. Wyróżniało go doskonałe wyczucie bryły i przestrzeni, które kształtował za pomocą szkicowych linii i śmiałych kontrastów światłocieniowych. Jego wielkoformatowe ryciny uważane obecnie za mistrzowskie przykłady akwaforty, zyskały ogromną popularność i przyniosły artyście sławę. Na wystawie zostanie zaprezentowanych siedem rycin z serii „Vedute di Roma”.

 

Stefano della Bella i Giovanni Battista Piranesi
Akwaforty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku

  • pokaz towarzyszący wystawie „Włochy w Gdańsku”
  • 6 listopada – 31 grudnia 2018 r.
  • Muzeum Narodowe w Gdańsku
  • Oddział Sztuki Dawnej
  • ul. Toruńska 1
  • Gdańsk