To wyjątkowa okazja do posłuchania muzyki z jedynego w Polsce muzycznego lektorium. Dźwięki z różnych zakątków Europy będą się rozchodzić w zabytkowej przestrzeni podczas specjalnie przygotowanych programów.
W niezapomnianą podróż muzyczną do XVIII, XVII i XVI w. będzie można się wybrać w dniach 4-6 i 10-13 października 2019 r.
Mocne uderzenie
Siedem jesiennych koncertów podzielono na dwie grupy. Pierwsze trzy pokażą włoski kontekst polskiej muzyki późnego renesansu i wczesnego baroku. Koncerty rozpoczną się mocnym uderzeniem w piątek, 4 października 2019 r. Dwóch niezrównanych artystów – wybitny organista krakowski Marcin Szelest i światowej sławy bas Stephan Macloud z Lozanny przygotowali program złożony z kameralnych kompozycji sakralnych tworzonych i wykonywanych w kościołach i klasztorach Rzeczypospolitej na przełomie XVI i XVII w., a więc z czasów powstania organów w kościele św. Trójcy. To czasy największej świetności Polski, gdy włoska dominacja w muzyce europejskiej się zaczynała wraz z powstaniem tzw. seconda practica.
Włosko-polski tryptyk
Sobota, 5 października 2019 r. jest okazją do zgłębienia fenomenu włoskich wpływów w muzyce organowej, które przez XVII i XVIII w. kształtowały gusty i trendy w europejskiej kulturze. Edoardo Belotti, niezrównany mistrz interpretacji tej muzyki, ale również uznany badacz i wydawca, w Polsce wystąpi po raz pierwszy. Profesor akademii sztuki w Bremie zaprezentuje zestawienie utworów, które powstawały na przestrzeni 100 lat od początku XVII w. do pod piórem Włochów i kompozytorów niemieckojęzycznych czerpiących z tej stylistyki. Włosko-polski tryptyk zakończy w niedzielę, 6 października 2019 r. występem Krzysztofa Urbaniaka oraz jego gości – sopranistki Anny Zawiszy oraz skrzypaczek Agnieszki Świątkowskiej i Agnieszki Krawczyk. Program tego koncertu to swoista kontynuacja pierwszego. Artyści przedstawią kameralne kompozycje sakralne, które tworzono i wykonywano na terenie Polski. Muzyka przekona słuchaczy, że nie wszyscy twórcy chcieli się podporządkować wszechobecnym Włochom, a scena muzyczna Królestwa Polskiego była mocno podzielona i zdecydowanie niejednolita stylistycznie.
Po tych trzech premierowych wydarzeniach zaplanowano trzy dni przerwy, aby z tym większym zapałem wysłuchać ostatnich czterech propozycji festiwalowych w tym roku zamkniętych klamrą gdańską.
Wirtuozowskie sonaty organowe i muzyka cesarstwa Habsburgów
Theophil Andreas Volckmar przyjechał do Gdańska w 1711 r., by zostać organistą kościoła Mariackiego. Zamiast tego powierzono mu posadę organisty kościoła Świętej Trójcy. I to właśnie tutejsze organy zainspirowały go do napisania 6 wirtuozowskich sonat organowych. Po 302 latach utwory Volckmara zabrzmią ponownie w murach franciszkańskiego kościoła, we czwartek, 10 października 2019 r. Wykona je dyrektor artystyczny festiwalu Andrzej Szadejko.
W piątek, 11 października 2019 r. zaprezentują się artyści z Austrii – absolwentka słynnej Schola Cantorum Basiliensis, organistka Martina Schobersberger i jeden z najwybitniejszych współczesnych muzyków grających na flecie prostym Michael Oman, oboje związani z wiodącym austriackim zespołem muzyki dawnej Austrian Baroque Company. Usłyszymy po raz pierwszy w Gdańsku repertuar charakterystyczny dla muzyki cesarstwa Habsburgów.
Z dalekiej Hiszpanii, poprzez Włochy, Niemcy do Królestwa Polskiego
Dwa ostatnie koncerty związane są z jubileuszem 600-lecia przybycia franciszkanów do Gdańska. Pierwszy będzie nawiązywał do tematyki maryjnej, drugi – do tematyki gdańskiej. Chorał gregoriański był fundamentem muzyki sakralnej Kościoła katolickiego przez całe stulecia, nic więc dziwnego, że kompozytorzy często opracowywali poszczególne śpiewy w bardzo różnorodny sposób. Warszawski organista Ireneusz Wyrwa i zespół La Tempesta pod kierunkiem Jakuba Burzyńskiego wybrali hymn „Ave Maris Stella” i wokół tej melodii zbudowali swój program. W sobotę, 12 października 2019 r. słuchacze będą podróżować wraz z polskimi muzykami przez cały kontynent europejski od dalekiej Hiszpanii, poprzez Włochy, Niemcy, aż po tereny Królestwa Polskiego.
Finał
Na zakończenie festiwalu, w niedzielę, 13 października 2019 r. artyści ponownie nawiążą do gdańskiej tradycji muzycznej. Trębacze wieżowi , tzw. piszczkowie, byli nieodłącznym elementem gdańskiego krajobrazu muzycznego. Dźwięki ensemblu trąbek towarzyszyły ważnym wydarzeniom w życiu publicznym miasta. Do tej tradycji nawiązuje zespół Tubicinatores Gedanenses, powołany do życia przez Pawła Hulisza. Razem z gdańskimi trębaczami wystąpi organista katedry oliwskiej Błażej Musiałczyk. Artyści zaprezentują zróżnicowany program pełen blasku i radości.
V ORGANy Plus Jesień
- 4-6, 11-13 października 2019 r.
- kościół pw. Świętej Trójcy
- ul. Świętej Trójcy 4
- Gdańsk-Stare Przedmieście
- bilety:
normalny – 25 zł
ulgowy – 10 zł
Więcej informacji i program znajdują się na stronie internetowej Festiwalu ORGANy Plus