Ten materiał pochodzi z archiwum portalu

Zachowaliśmy archiwalne materiały z naszego portalu, aby umożliwić ich przeszukiwanie. Nie możemy jednak zagwarantować, że zamieszczone w tekście odsyłacze będą działały prawidłowo oraz że treści będą zgodne ze standardami dostępności cyfrowej. Jeżeli znalazłeś niedziałający odnośnik albo potrzebujesz pomocy w odczytaniu treści prosimy o kontakt pod adresem redakcja@pomorskie.eu

Wiadomości
https://pomorskie.eu/wp-content/uploads/2020/07/3422bd31-5349-4e7d-8dbf-1728ae456d8a.jpg Teatr muzyczny to radość tworzenia? O musicalach, trudnym życiu artystów i dyrektorów rozmawiano w Gdyni

Teatr muzyczny to radość tworzenia? O musicalach, trudnym życiu artystów i dyrektorów rozmawiano w Gdyni

Debata w Teatrze Muzycznym w Gdyni

Przedstawiciele środowiska teatralnego, dziennikarze i studenci zastanawiali się, czym charakteryzuje się musical polski, z czym mierzą się na co dzień aktorzy i w jakim kierunku podąża teatr muzyczny. Wiele tematów dotyczyło pracy dyrektorów tych instytucji. Debata 18 maja 2018 r. zakończyła się postulatem reaktywowania Festiwalu Teatrów Muzycznych w Gdyni.

 

Spotkanie i obrady z publicznością były częścią obchodów 60-lecia Teatru Muzycznego im. D. Baduszkowej w Gdyni. Uczestniczyli w nich m.in. Jacek Mikołajczyk, dyrektor warszawskiego teatru Syrena, Konrad Imiela, dyrektor Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, Przemysław Kieliszewski, dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu, Marek Kaczanowski, dyrektor Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni, Wojciech Kościelniak, reżyser teatralny, Katarzyna Kurdej, aktorka, Jerzy Snakowski, scenarzysta oraz dziennikarze i recenzenci teatralni. Debatę prowadził Igor Michalski, dyrektor Teatru Muzycznego w Gdyni.

 

Raczkujące polskie musicale

Nie ulega wątpliwości, że jeszcze 10 lat temu musicale były w Polsce rzadkością, a teatry muzyczne stawiały głównie na operetkę. Dopiero od niedawna stały się modne, szczególnie te głośne i znane tytuły, które widzowie kojarzą z realizacji międzynarodowych. Według Wojciecha Kościelniaka, reżysera odpowiedzialnego m.in. za gdyńskiego „Wiedźmina”, nadal brakuje w krajowych musicalach jakości gry aktorskiej oraz zdolności technicznych, chociaż sytuacja zmienia się na plus. Twórcy podkreślali też, że tworzenie teatru muzycznego to radość, a jednocześnie konieczność zawracania uwagi na najdrobniejsze detale. Każde niedopracowanie, potknięcie aktora czy tancerza widać ze sceny.

 

Mało mężczyzn, mało pieniędzy

Od pytania o kondycję polskiego musicalu i teatrów muzycznych, debatujący szybko przeszli do wymieniania problemów, z jakimi mierzą się dyrektorzy i twórcy w polskiej rzeczywistości. Podkreślali w szczególności zbyt małą konkurencję między aktorami, reżyserami, ale też kwestie finansowe. Wiele inicjatyw i mniej komercyjnych spektakli musi zejść na dalszy plan ze względu na zbyt małe fundusze. Zastanawiali się nad realiami życia aktorów teatrów muzycznych, którzy walczą o etaty, a często muszą wybierać między życiem zawodowym i rodzinnym.

O edukacji aktorów mówił Marek Kaczanowski, dyrektor Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni. – Na 100 osób chętnych do studiów aktorsko-muzycznych jest tylko 15-20 proc. mężczyzn – wymieniał Kaczanowski. – Wynika to z małego prestiżu tego zawodu, w którym pracuje się dużo, a zarabia mało – podkreślał. Konrad Imiela, dyrektor Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, dodał, że śpiewający mężczyźni uważani są za mało męskich i niepoważnych.

Ważną kwestią w dyskusji była edukacja widzów oraz sprawny marketing kultury, jakie dopiero w Polsce się tworzą. Dyrektorzy i twórcy zastanawiali się, jak zachęcić widzów do korzystania z oferty teatrów muzycznych, a w szczególności tej bardziej ambitnej i trudniejszej w odbiorze. Dyrektor Teatru Muzycznego w Gdyni Igor Michalski zapewniał, że mimo wszystko i tak bilety na spektakle w Gdyni rozchodzą się niczym ciepłe bułeczki, a widownia jest zapełniona do końca roku.

 

Reaktywują festiwal?

Wszyscy obecni na spotkaniu dyrektorzy i twórcy teatralni opowiedzieli się za pomysłem reaktywowania Festiwalu Teatrów Muzycznych, który ostatni raz odbył się w Gdyni w 2011 roku. Podkreślali trudności w zorganizowaniu tak dużej imprezy, przede wszystkim finansowe i techniczne, ale jednocześnie zapowiedzieli chęć podpisania petycji, która miałaby zostać skierowana do instytucji finansujących teatry muzyczne (m.in. samorządów).

Sprawy urzędowe

Dodatkowych informacji może udzielić Ci Biuro Prasowe Urzędu pod numerem 58 32 68 536 lub adresem e-mail bp@pomorskie.eu

Więcej o biznesie w regionie

Znajdziesz na stronach Departamentu Rozwoju Gospodarczego oraz Agencji Rozwoju Pomorza.