Wernisaż wystawy zbiorowej odbędzie się w czwartek, 17 stycznia 2019 r. w Baszcie Czarownic i Galerii Kameralnej w Słupsku oraz Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Przyjdź i zobacz, jak muzyka wpływa na artystów i ich dzieła. Natomiast 16 stycznia na lodowisku przez słupskim ratuszem będzie performance Doroty Koszieradzkiej.
AKTUALIZACJA Z 15 STYCZNIA
W związku ze śmiercią prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza wydarzenia zostały odwołane.
Kuratorami wystawy są Igor Przybylski i Roman Lewandowski.
Czy muzyka tylko łagodzi obyczaje?
Tytułowa relacja „człowiek-maszyna” jest pretekstem do stworzenia obrazów, obiektów, rzeźb, wideo czy instalacji audio, które złożą się na całość projektu. Autorami wystawy są: Yui Akiyama, Agata Borowa, Dorota Borowa, Iza Bryzek-Tarkowska, Magdalena Domalewska, Paweł Dunal, Mikołaj Dziekański, Michał Frydrych, Dorota Kozieradzka, Jarosław Modzelewski, Igor Przybylski, Agnieszka Rogóz, Aleksander Ryszka, Paweł Stręk, Michał Szuszkiewicz oraz Iwona Teodorczuk-Możdżyńska.
Nowoczesny człowiek
Płyta zespołu Kraftwerk (z niem. elektrownia) zatytułowana „Man-Machine” została wydana w 1978 r. Tytułowy „Man-Machine” w 1982 r. dotarł do pierwszego miejsca angielskiej listy przebojów. W 2012 r. muzyczne widowisko Kraftwerku zagościło w Museum of Modern Art, w 2013 r. wystąpili w Tate Modern w Londynie. Minimalistyczna, zdehumanizowana muzyka połączyła pokolenia twórców elektro, techno, industrialu czy new romantic i nadal inspiruje nowe pokolenia słuchaczy. W czasach posthumanizmu i postinternetu tytułowy „Man-Machine” nie wydaje się niczym nadzwyczajnym. Równoległe funkcjonowanie w świecie realnym i wirtualnym to już codzienność. Transhumanizm, postulujący wykorzystanie nauki i techniki do przekształcenia ludzi w istoty wyższe (tzw. postczłowieka), stał się dzisiaj faktem. Co więcej – trwa i nabiera tempa postępujący proces antropomorfizacji maszyn. Z drugiej strony posthumaniści dążą do nowego sposobu wykorzystania ludzkiego ciała. Katherine Hayles w książce „How we became Posthuman” pisze o ciele ludzkim, jako pierwotnej protezie, którą możemy dowolnie rozbudowywać. Zacierają się granice między robotem i cyborgiem. Transhumanistyczny postczłowiek w założeniu ma stać się człowiekiem następnej generacji dzięki technologii i genetyce.
Performance na lodowisku
W środę, 16 stycznia o godz. 14.30 na lodowisku przed słupskim ratuszem Dorota Kozieradzka wykona łyżwiarską sekwencję choreograficzną opracowaną dla niej przez dr nauk o kulturze fizycznej Agnieszką Dąbrowską. W ramach wydarzenia Artysta jako narzędzie powstanie wielkoformatowy rysunek na lodzie. W łyżwiarstwie figurowym, każdy element ma swoją nazwę i odpowiadający mu rysunek mający formę wektorów. Prawidłowa i dobrze skoordynowana praca ramion, głowy i nóg przynosi zaplanowany efekt. Natomiast błędy odzwierciedlają się w rysunku poprzez jego deformację lub przerywają jego ciągłość upadkiem łyżwiarza. Finalna forma dzieła będzie nacechowana przez wykonawcę, nieprzewidywalny czynnik ludzki, błąd, emocję. Projekt artystyczny przeniesie się w przestrzeń sportu i rekreacji, na taflę publicznego lodowiska. Publiczność obejrzy przejazd choreograficzny i wykonany na jego podstawie rysunku, następnie zostanie zaproszona na taflę lodowiska, aby móc z bliska przyjrzeć się ulotnemu dziełu sztuki.
Dzieło Doroty Kozieradzkiej na krótką chwilę zmaterializuje się, tam gdzie najmniej się tego spodziewamy. Projekt ma zwrócić uwagę widza na analogie między różnymi dyscyplinami sztuki i nauki. Skierowany jest zarówno do wyrobionych odbiorców sztuki, jak i ludzi ze środowiska sportowego, którzy nie przywykli do tego typu działań w przynależnej im przestrzeni.
„Man-Machine” – wystawa
- 16 stycznia, środa, godz. 14.30 – performance
- 17 stycznia 2019 r., czwartek – wernisaż
- Baszta Czarownic – al. F. Nullo 8 w Słupsk, godz. 17.00
- Galeria Kameralna – ul. Partyzantów 31 a w Słupsku, godz. 17.30
- Centrum Aktywności Twórczej w Ustce – ul. Zaruskiego 1a, godz. 18.30
- ekspozycję można oglądać do 31 marca 2019 r.