Jaka jest siła oddziaływania obrazów? Jak dalece ich stereotypowe postrzeganie odbiega od rzeczywistego przesłania? Jaki potencjał promocyjny ma każdy z nich? Muzeum Narodowe zaprasza na Akademię Sądu Ostatecznego. Pierwsza z dyskusji o dziełach odbędzie się w piątek, 2 czerwca 2017 r.
„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga i „Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci to najważniejsze obrazy w polskich zbiorach.
Czy coś jeszcze je łączy? Dlaczego obraz Leonarda jest najlepiej rozpoznawalnym dziełem sztuki w polskich muzeach, a „Sąd Ostateczny” Memlinga dopiero pnie się po drabinie popularności? Jaki jest społeczny status arcydzieł i w czym tkwi magia ich przyciągania?
Na te i inne nurtujące badaczy od lat pytania postarają się odpowiedzieć Katarzyna Bik mediewistka, dziennikarka, rzecznik prasowy Muzeum Narodowego w Krakowie i prof. Marcin Kaleciński z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego.
Spotkanie zainauguruje Akademię Sądu Ostatecznego. Po wakacyjnej przerwie – od października do grudnia 2017 r. – Muzeum Narodowe w Gdańsku zaprasza słuchaczy na co najmniej 7 spotkań poświęconych szerokiemu spectrum zagadnień związanych z dziełem (m.in. kontekst historyczny jego powstania, zleceniodawcy i odbiorcy, funkcje, forma i zawarte w nim treści). Gdańskie arcydzieło ukazane będzie na szerokim tle ikonograficznym. Część wykładów wzbogacona będzie o dyskusję z zaproszonym gościem – specjalistą z wąskiego zakresu, pozostającego istotnym kontekstem ołtarza Memlinga. |
Akademia „Sądu Ostatecznego”
- 2 czerwca 2017 r., piątek, godz. 18.00
- Muzeum Narodowe w Gdańsku
- ul. Toruńska 1
- Gdańsk
- wstęp – wolny
Zobacz: Muzeum Narodowe w Gdańsku