Wykład będzie zawierał elementy prezentacji multimedialnej.

 

Masowa cyberkultura

Kiedy u schyłku lat 60. Guy Debord zwrócił uwagę na zapośredniczenie ludzkiego doświadczenia oraz postrzeganie rzeczywistości przez pryzmat środków masowego przekazu, nikt nie miał już wątpliwości, że jesteśmy społeczeństwem spektaklu i pogrążamy się w fikcjonalizacji i iluzoryczności globalnej wioski, której podwaliny stworzyła sieć telewizji a umocnił ją jeszcze bardziej Internet.

Rozwój współczesnych technologii sprawia jednak, że kwestią nie tak odległej przyszłości stanie się być może – jak sugeruje Donna Haraway – nowa wersja istoty humanoidalno-cybernetycznej – post-genderowe połączenie człowieka i maszyny, w którym nie znajdujemy już kastracyjnych i fetyszystycznych traum ani tęsknoty za utraconą podmiotowością. Współistnienie w cyberprzestrzeni wiąże się również ze stopniowym ogołacaniem z materialności ciał, które jednak – jak zauważa Hal Foster – „zostają naznaczone, często brutalnie, wedle rasowych, seksualnych i społecznych różnic. W ten sposób dochodzi do połączenia wyobrażonych efektów spektaklu, opisywanego przez Deborda, z neuronalnym usieciowieniem mediów, o którym pisał McLuhan.”. W konsekwencji tożsamość – za pośrednictwem komputerów i nowych mediów – może okazać się sumą negocjowanej i dystrybuowanej obecności, czego egzemplifikacjami we współczesnym kinie są m.in filmy Davida Cronenberga, a na obszarze sztuk wizualnych i performatywnych prace Stelarca, Piotra Wyrzykowskiego czy kolektywów Jodi.org i TechnoSpher.

 

Wykład Romana Lewandowskiego – Kiedy „ja” staje się kłączem

  • 16 stycznia 2019 r., środa,  godz. 12.00
  • Galeria Kameralna 
  • ul. Partyzantów 31 a
  • Słupsk
  • wstęp – wolny

Zobacz: Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej