Smutek, nienawiść, lęk, złość, nieokiełznany chaos. Absurdalne zjawiska i sytuacje zniszczenia, które niesie bomba atomowa.
„Sasara Mo Sara” w choreografii Yuko Kawamoto (Shinonome Butoh Company) z udziałem Katarzyny Pastuszak (Teatr Amareya), Maiko Yamazaki i Gouki Watabe będzie miała miejsce 10 marca 2018 r. w Gdańsku. W Paryżu przedstawienie będzie można zobaczyć 15 i 16 marca.
Co znaczy tytuł spektaklu?
Sformułowanie „sasara mo sara” jest charakterystyczne dla gwary okręgu Hiroszimy i oznacza nieokiełznany chaos. Bomba atomowa Little Boy, 70 lat temu zmiotła 90 proc. Hiroszimy. Jeden błysk wybuchu bomby atomowej zmienił postrzeganie człowieka na temat jego własnego niszczycielskiego potencjału. Główną osią spektaklu „Sasara Mo Sara” jest pytanie o przeszłość, teraźniejszość i przyszłość broni jądrowej. Jest to spektakl butoh, w którym artyści starają się dać wyraz uczuciom smutku, nienawiści, lęku, złości, nie tylko skupiając się na pokłosiu bomby atomowej, ale przyglądają się wielu innym nieokiełznanym i absurdalnym zjawiskom i sytuacjom zniszczenia, które od wieków pojawiają się wciąż i wciąż na nowo na całym świecie.
Polsko-japońska współpraca
Spektakl „Sasara Mo Sara” to produkcja zespołu Shinonome Butoh w reżyserii i choreografii Yuko Kawamoto z udziałem Katarzyny Pastuszak oraz artystów japońskich Maiko Yamazaki i Gouki Watabe. Premiera spektaklu odbyła się w 2016 r. w Tokyo Arts Council (d-SOKO) w ramach obchodów 30. rocznicy śmierci wybitnego japońskiego tancerza butoh – Hijikaty Tatsumiego. Spektakl jest kontynuacją współpracy Katarzyny Pastuszak, Yuko Kawamoto i projektanta kostiumów Daisuke Tsukudy, którzy w 2015 r. współtworzyli polsko-japoński projekt „Kantor_Tropy: Collage„.
Sasara Mo Sara (ささらもさら), premiera
- 10 marca 2018 r., sobota, godz. 18
- Stacja Orunia
- ul. Dworcowa 9
- Gdańsk-Orunia
- 15-16 marca 2018 r., Bertin Poiree Theatre – Paryż
- czas trwania: 50 minut
- reżyseria, choreografia – Yuko Kawamoto
- wykonanie – Yuko Kawamoto, Katarzyna Pastuszak, Maiko Yamazaki, Gouki Watabe
- muzyka – Chie Nakajima
- scenografia – Kazuyuki Takahashi
- reżyseria świateł – Nobuo Tanaka, Megumi
- kostiumy – Daisuke Tsukuda
- kierownik sceny – Kazunori Kishimoto
- produkcja – Shinonome Butoh, Naoyuki Aikawa
- współpraca – Hijikata Archive