Aktualności

Trzy koncerty i cztery recitale. Gdańska Jesień Pianistyczna na Ołowiance

Julianna Avdeeva
Julianna Avdeeva. Fot. Christine Schneider

Polska Filharmonia Batycka zaprasza w trzy piątki listopada, tj.: 8, 15 i 22 na koncerty symfoniczne z udziałem Szymona Nehringa, japońskiej pianistki Yu Kosuge oraz hiszpańskiego wirtuoza Pietro de Marii. Zaplanowane są też cztery recitale Julii Kociuban i Ilii Maximova (9 listopada), Lukasa Geniusaša (14 listopada), Julianny Awdiejewej (17 listopada) oraz Michała Mossakowskiego (22 listopada).

 

Osoby, które do filharmonii wybierają się z całą rodziną, są szczególnie zaproszone na koncert Parada radości inspirowany rodzimą muzyką w przededniu Święta Niepodległości. Reprezentacyjna Orkiestra Marynarki Wojennej z Gdyni oraz Gdańska Szkoła Baletowa w niedzielę, 10 października o godz. 12.00 zaprezentują się w rozbudowanym muzycznym widowisku łączącym pokolenia.

 

Spokój i namiętność – 8 listopada, piątek, godz.19.00

Dwa arcydzieła prezentowane na koncercie, pomimo że powstały w odstępie 70 lat są dwoma biegunami w wyrazie i ekspresji. V Koncert fortepianowy Es-dur Beethovena to sztuka apollińska, którą cechuje niezwykła równowaga, spokój i wyważenie proporcji. Fortepian i orkiestra stanowią przeciwstawne – zmagające się siły, ale w całości dzieła panuje prawdziwe olimpijski spokój. Nic dziwnego, że koncert ten otrzymał przydomek Cesarski.
Natomiast V Symfonia Czajkowskiego to wybuch namiętności. Chociaż Czajkowski zachowuje klasyczną formę czteroczęściowej symfonii, wywodzącej się z beethovenowskich tradycji, napełnia te klasyczną formą romantycznymi treściami. Dokonuje zresztą ważnej modyfikacji klasycznej formy, ponieważ podobnie jak w IV Symfonii Czajkowski wprowadza temat przewodni, który przewija się przez wszystkie części. I chociaż V Symfonia nie posiada programu, mamy wrażenie, że przewijający się poprzez wszystkie części temat ma charakter tematu losu, podobnie jak to ma miejsce w IV Symfonii, gdzie sam kompozytor tak wyjaśnia swoją myśl muzyczną.
Oba wielkie dzieła usłyszymy w wykonaniu znakomitych polskich wykonawców. Młody pianista Szymon Nehring, którego karierę rozpoczął sukces na Konkursie Chopinowskim, wyraźnie rozszerza swój repertuar poza romantyczne ramy i chętnie sięga zarówno do klasyki, jak i muzyki XX wieku. Marek Pijarowski – jeden z najbardziej doświadczonych polskich dyrygentów, wykładowca Akademii Muzycznej we Wrocławiu i I dyrygent Filharmonii Poznańskiej jest częstym i cenionym gościem polskich filharmonii.

Orkiestra Symfoniczna PFB

  • Marek Pijarowski – dyrygent
  • Szymon Nehring – fortepian
  • Konrad Mielnik – prowadzenie

Program:

  • Ludwig van Beethoven – V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 [37']
  • Przerwa [20']
  • Piotr Czajkowski – V Symfonia e-moll op. 64 [50']

 

Rosyjskie balety na dwa fortepian – 9 listopada, sobota, godz. 18.00

Polsko-rosyjski duet Kociuban/Maximov sięgnął po niezwykle atrakcyjny repertuar baletów rosyjskich XIX i XX wieku. Jednym z czołowych centrów muzyki baletowej staje się Rosja. To Czajkowski pierwszy nadał muzyce baletowej tak wysoką rangę. Jego trzy słynne kreacje baletowe do dziś stanowią żelazny repertuarów wszystkich teatrów operowych. Usłyszymy w wersji fortepianowej suitę zawierającą najsłynniejsze tańce z Dziadka do orzechów w transkrypcji cypryjskiego pianisty i kompozytora Nicolasa Economou i dwa tańce z Jeziora Łabędziego w transkrypcji samego Claude'a Debussy'ego. Ostatnim ogniwem tego rozwoju jest twórczość baletowa Sergiusza Prokofiewa. Prezentowany na dzisiejszym koncercie Kopciuszek, to przedostatni balet Prokofiewa w transkrypcji pianisty Mikhaila Pletneva.

  • Julia Kociuban – fortepian
  • Ilya Maximov – fortepian

Program:

  • Piotr Czajkowski – Taniec rosyjski i hiszpański z baletu Jezioro łabędzie (trans. Claude Debussy) [8']
  • Piotr Czajkowski – Suita z baletu Dziadek do orzechów (oprac. Nicolas Economou) [24']
  • Przerwa [20']
  • Sergiusz Prokofiew – Suita z baletu Kopciuszek (oprac. Mikhail Pletnev) [38']

Od romantyzmu do współczesności – 14 listopada, czwartek, godz. 19.00

Lucas Geniušas sam skomponował program recitalu. Na początku będzie można usłyszeć kompozycje napisane przez Schuberta w przedostatnim roku jego życia. Allegretto c-moll i drugi zbiór Impromptus to dzieła wczesnego romantyzmu, pełne łagodnej melancholii, ale jednocześnie zachowujące klasyczne formy i sposoby kształtowania formy. Suita walców Schuberta opracowana w 1920 r. przez Prokofiewa łagodnie przenosi nas w XX wiek. A  druga część recitalu poświęcona zostanie twórczości młodego Prokofiewa. Op. 10 to zbiór uroczych miniatur jeszcze szukającego swojej drogi kompozytora, niemniej ukazujący już wszystkie podstawowe rysy jego twórczości: groteskowy humor, witalną energię i czuły liryzm. W tych utworach wszystkie te cechy występują niejako w formie zarodkowej, jakby zapowiadając późniejsze słynne dzieła kompozytora. Późniejsza o parę lat III Sonata to niezwykle efektowna manifestacja energii i witalizmu Prokofiewa. Od pierwszych akordów kompozytor przykuwa naszą uwagę. Choć utwór oparty jest na zapisanych wcześniej tematach, ukazuje on już w pełni dojrzałe oblicze Prokofiewa.

  • Lukas Geniušas – fortepian

Program:

  • Franz Schubert – Allegretto c-moll D. 915 [5']
  • Franz Schubert – Cztery Impromptus D. 935 [40']
  • Przerwa [20']
  • Franz Schubert/Sergiusz Prokofiew – Suita walców [9']
  • Sergiusz Prokofiew – 10 utworów na fortepian op. 12 [10']
  • Sergiusz Prokofiew – III Sonata a-moll op. 28 [7']

 

W podróży przez muzyczną Europę – 15 listopada, piątek, godz. 19.00

Grecki dyrygent, wykształcony w Rosji Dimitris Botinis zaproponował bardzo efektowny program, ukazujący zarówno wszelkie barwy orkiestry, jak i pozwalający popisać się soliście. W popularnym koncercie Griega wystąpi młoda japonka Yu Kosuge, która świetnie sprawdza się w wirtuozowskim repertuarze (ma ona na swoim koncie między innymi nagranie Etiud Chopina i Liszta).
Koncert rozpocznie uwertura Berlioza Karnawał rzymski, która ukazuje w pełni możliwości romantycznej orkiestry. Uwertura ta pierwotnie powstała z myślą o operze Benvenuto Cellini, która okazała się jednak nieudanym przedsięwzięciem. Po paru latach, kiedy kompozytor opublikował uwerturę do tej opery w lekko zmienionej formie i pod nowym tytułem, okazała się ona niezwykłym sukcesem.
Koncert fortepianowy a-moll Griega ma wiele cech wspólnych z powstałym ponad 20 lat wcześniej koncertem fortepianowym a-moll Schumanna w tej samej tonacji. Jednak wiele też różni te dzieła. Przede wszystkim koncert Griega jest bardziej efektowny i wirtuozowski. Grieg nadaje mu też wyraźnie narodowego charakteru poprzez stosowanie w pierwszej części zwrotów melodycznych charakterystycznych dla norweskiej muzyki ludowej, jak i wprowadzenie tematów norweskich tańców w trzeciej części.
I wreszcie Pietruszka – jeden z pierwszych baletów Strawińskiego. Powstał on w latach 1910-1911 i od razu spotkał się z gorącym przyjęciem publiczności (już za parę lat premiera kolejnego baletu Strawińskiego – Święto wiosny okaże się skandalem). Po drugiej wojnie światowej Strawiński zrewidował instrumentację swego baletu i w tej wersji usłyszymy Pietruszkę na dzisiejszym koncercie.

  • Orkiestra Symfoniczna PFB
  • Dimitris Botinis – dyrygent
  • Yu Kosuge – fortepian
  • Konrad Mielnik – prowadzenie

Program:

  • Hector Berlioz – Uwertura Karnawał rzymski op. 9 [6']
  • Edvard Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16 [30']
  • Przerwa [20']
  • Igor Strawiński – Pietruszka (wersja 1947) [33']

 

W duchu romantyzmu – 17 listopada, niedziela, godz. 19.00

Julianna Awdiejewa nie ogranicza się jak wielu laureatów konkursów chopinowskich do repertuaru romantycznego. Równie chętnie sięga ona po Beethovena co Prokofiewa, do Schuberta czy do Schumanna. Program jej recitalu jest złożonych z dzieł trzech romantyków, ukazuje trzy różne idiomy fortepianowego stylu romantyzmu i trzy różne postawy kompozytorskie. Chopin zaadoptował stworzone przez innych gatunki (jak przejęty od Johna Fielda nokturn), przekształcił i napełnił zupełnie nową treścią klasyczne formy (jak preludium czy scherzo) czy wreszcie wprowadził formy nowe jak balladę (wprawdzie ballada miała genezę sięgającą średniowiecza – ale nikt przed Chopinem nie pisał ballad instrumentalnych). Może najbardziej unikalne są formy Chopina polonezy i mazurki, w których zawarł całą swoją tęsknotę za Polską.
Cykl Utworów fantastycznych op. 12 Schumanna to już w pełni dojrzały przykład programowej twórczości niemieckiego romantyka. Schumann uwielbiał Chopina, ale od pewnego momentu przestał go rozumieć. Zamiłowanie do fantastyki, ukryte treści programowe to znaki rozpoznawcze kompozycji Schumanna.
I wreszcie Schubert – romantyk tak często próbujący zmieścić się w klasycznych formach. Potężna Fantazja C-dur op. 15 należy do najbardziej beethovenowskich dzieł wiedeńskiego kompozytora. Zakończona fugą, złożona z czterech części następujących po sobie attaca kompozycja jest wyzwaniem dla każdego koncertującego pianisty.

  • Julianna Awdiejewa – fortepian

Program:

  • Fryderyk Chopin – Nokturn cis-moll op. posth. [6']
  • Fryderyk Chopin – Nokturn F-dur nr 1 op. 15 [4']
  • Fryderyk Chopin – Ballada As-dur op. 47 [7']
  • Fryderyk Chopin – Preludium cis-moll op. 45 [5']
  • Fryderyk Chopin – Scherzo cis-moll op. 39 [7']
  • Fryderyk Chopin – 3 Mazurki op. 59 [9']
  • Fryderyk Chopin – Polonez fis-moll op. 44 [10']
  • Przerwa [20']
  • Robert Schumann – Utwory fantastyczne op. 12 [24']
  • Franz Schubert – Fantazja C-dur Wanderer D. 760 [22']

Gdańska Jesień Pianistyczna 

  • 8,9,14,15,17,21, 22 listopada 2019 r.
  • Sala Koncertowa
  • Polska Filharmonia Bałtycka
  • ul. Ołowianka 1
  • Gdańsk

Bilety:

  • karnet za 4 koncerty w listopadzie: 9,14,17 i 22 w cenie 60-100 zł.
  • karnet za 3 koncerty w listopadzie 8,15 i 22 w cenie 75-105 zł.

Zobacz: Polska Filharmonia Bałtycka

view szablon artykułu