Instytut Kultury Miejskiej od sierpnia do listopada 2018 r. badał uczestników imprez, które organizowały gdańskie instytucje kultury. W badaniach wzięło udział ponad 2 tys. osób i 19 instytucji. Odpowiadali na pytania m.in. o to, skąd dowiadują się o wydarzeniach, jakie są ich wrażenia i skąd pochodzą.
Zobacz, czym wyróżnia się publiczność gdańskich instytucji kultury wg badań IKM.
Kobiety w większości
Większość publiczności gdańskich instytucji kultury to kobiety (62 proc.). Najczęściej chodzą na konferencje, spotkania autorskie i wystawy czasowe. Panowie wolą wystawy stałe, koncerty i spektakle. Jeśli chodzi o wiek, to najsilniejszą grupę widzów stanowią osoby między 25. a 34. r.ż. oraz między 35. a 44. r.ż. (łącznie to 47,5 proc.).
Samochodem ze znajomymi
Badania Instytutu Kultury Miejskiej pokazały też, że najczęściej na wydarzenie docieramy autem (41 proc. osób). Część osób przychodzi pieszo (23 proc.) lub przyjeżdża tramwajem (18 proc.).
|
– Osoby pracujące zawodowo lub posiadające własną firmę przyjeżdżają na wydarzenia samochodem – mówi dr Natalia Brylowska z Obserwatorium Kultury działającego w Instytucie Kultury Miejskiej. – Tramwaj wybierany jest przez emerytów, natomiast uczniowie i studenci podróżują autobusem oraz pociągami – komentuje Brylowska. Bardzo często na imprezę przychodzimy z osobami najbliższymi: ze znajomymi (28 proc.) lub z rodziną (28 proc.). Towarzyszy nam partner (24 proc.), ale czas spędzamy też samodzielnie (16 proc.).
Spontaniczne decyzjePanowie okazują się bardziej spontaniczni niż panie – aż 29 proc. decyzję o odwiedzeniu instytucji podjęło tego samego dnia. Turyści takie postanowienie poczynili między kilka dni a miesiąc przed wyjazdem. – Analiza momentu podjęcia decyzji pokazuje, że z największym wyprzedzeniem planowany jest udział w koncertach spektaklach (od minimum tygodnia do maksimum ponad miesiąca wcześniej) – tłumaczy dr Brylowska. – Najbardziej spontanicznie podejmowane są decyzje o udziale w wydarzeniach dla dzieci czy wystawach – zaznacza. |
Po co tu jestem?
Badani odpowiadali też na pytania o to, dlaczego wzięli udział w danym wydarzeniu. Najczęściej wskazywano na chęć spędzenia czasu wolnego w ciekawy sposób (37 proc.), zainteresowanie konkretnym tematem czy dziedziną sztuki (35 proc.) oraz spędzenie czasu z rodziną lub znajomymi (22 proc.).
Mieszkańcy Trójmiasta częściej niż osoby z innych miejscowości przychodzili ze względu na autorów i wykonawców (22 proc.). Ważnym dla nich powodem była także lojalność, atmosfera i pozytywne doświadczenie z daną instytucją (7 proc.). Turyści najczęściej wskazywali na chęć zobaczenia miejsca (34 proc.) oraz poszukiwanie nowości (20 proc.). Większość badanych zdecydowanie dobrze oceniała wydarzenia, w których wzięła udział (72 proc.). Ocenę „raczej dobrze” wystawiło 25 proc ankietowanych. Natomiast raczej źle wizytę oceniło 1 proc., a ani dobrze, ani źle 3 proc. osób.
Po spektaklu do modnego klubuBadania wykazały też połączenia między instytucjami. Według nich osoby, które odwiedziły Europejskie Centrum Solidarności, zazwyczaj też są gośćmi Muzeum II Wojny Światowej. Wyraźne połączenia widać pomiędzy Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, Teatrem Wybrzeże, Teatrem Muzycznym w Gdyni oraz Teatrem Miniatura, a także Operą Bałtycką. Oddziaływanie można zaobserwować też pomiędzy Teatrem Muzycznym w Gdyni a Starym Maneżem i klubem Protokultura oraz B90. Gdyński Teatr Muzyczny jest odwiedzany przez publiczność, która chętnie uczestniczy w koncertach klubowych. |
|
Wydarzenia płatne vs. bezpłatne
Odbiorców wydarzeń bezpłatnych pytano też o ewentualne uczestniczenie w danym wydarzeniu, gdyby wstęp był płatny. Z badania wynika, że mniej niż połowa respondentów (45 proc.) zdecydowałby się zapłacić na dane wydarzenie. To mężczyźni zdecydowanie częściej byliby skłonni przyjść na wydarzenie, nawet jeśli byłoby płatne (53 proc. vs. 42 proc.).
Z kolei respondentów odwiedzających wydarzenia płatne dopytano o opinię na temat cen biletów. 8 na 10 badanych jest zdania, że bilety są w odpowiedniej cenie (81 proc.). Natomiast 4 proc. uważa, iż wydarzenie powinno być bezpłatne. Analogiczny odsetek uczestników jest zdania, że bilety są zbyt drogie, a 6 proc., że za tanie.
Realizacja badania została powierzona firmie badawczej Danae. Od sierpnia do listopada 2018 r. ankieterzy przeprowadzili bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe (TAPI – wspierane użyciem tabletu) z 2032 osobami uczestniczącymi w wydarzeniach kulturalnych: wystawach, spotkaniach autorskich, spektaklach, koncertach, festiwalach itp. Instytucje, które wzięły udział w badaniu: Hevelianum, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańska Galeria Miejska, Gdański Teatr Szekspirowski, Klub ŻAK, Miejski Teatr Miniatura, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Opera Bałtycka, Teatr Wybrzeże, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, Muzeum Gdańska, Gdański Archipelag Kultury, Cappella Gedanensis, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Instytut Kultury Miejskiej. |
Pełen raport można zobaczyć na stronie Instytutu Kultury Miejskiej.