Aktualności

Notariusz, poeta, dramaturg, a przede wszystkim gdańszczanin. O tym, kim był Max Baumann, dowiesz się w IKM

Max Baumann
Fot. materiały prasowe organizatora

O działalności Maxa Baumanna w Gdańsku do 1938 r., emigracji do Wielkiej Brytanii i życiu w Szwecji opowie w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku we wtorek, 29 października 2019 r.

 

Spotkanie odbywa się w ramach cyklu Akademia Gdańska.

 

Kim był Baumann?

Max Baumann (1877-1953) – notariusz, poeta, dramaturg, gdańszczanin (urodził się w rodzinie drobnego kupca gdańskiego). W 1894 r. ukończył naukę w Gimnazjum Miejskim. Następnie studiował prawo na uniwersytecie w Berlinie i Królewcu. W 1899 r. tworzył biuro notarialne w Gdańsku, które prowadził do końca listopada 1938 r..

Od roku 1900 r. był członkiem loży Borussia. Autor sztuk teatralnych: „Kampf um Danzig" (Bitwa o Gdańsk, wyd. 1923), „Glückel von Hameln fordert Gerechtigkeit" (Glikl Hameln żąda sprawiedliwości, prapremiera w 1937 w Teatrze Miejskim w Łodzi), „Morgengrauen" (Świt, prapremiera w 1938 pt. Ojf der szwel fun a najer tkufe w gdańskim Teatrze Żydowskim, reżyseria Jonasz Turkow) oraz „Kiwa's Schänke" (Tawerna Kiwy), „Neues Ägypten" (Nowy Egipt), które razem z Glikl Hameln tworzą trylogię ku pamięci niemieckich Żydów. Autor utworów poetyckich („Ein Buch Epigramme", 1928) i tekstów publicystycznych (np. Die Kultur der Danziger Juden am Scheidewege, „Danziger Echo", 22 II 1936). Krótko przed wybuchem II wojny światowej wyemigrował do Wielkiej Brytanii. Pod koniec lat 40. XX wieku przeniósł się do Szwecji, zmarł w 1953 r. w Sztokholmie.

 

O prowadzącym

Mieczysław Abramowicz

Mieczysław Abramowicz. Fot. materiał prasowy

Mieczysław Abramowicz – pisarz, historyk, aktor-lalkarz, reżyser teatru lalek, rzecznik prasowy Gdańskiej Gminy Żydowskiej. Podczas studiów na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej KUL (1971-1976) kierował Grupą Ubodzy Teatru Akademickiego KUL. Był na rocznym stażu w Instytucie Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Jest absolwentem Wydziału Reżyserii Teatru Lalek w Białymstoku (1985) warszawskiej PWST. W latach 80. i 90. aktor i reżyser kilku polskich teatrów lalek. W 1988 r. założył wraz z żoną Małgorzatą prywatny Teatr w Drodze sp. z o.o. W pierwszej połowie lat 90. pracował jako dziennikarz i sekretarz redakcji „Gazety Morskiej", gdańskiego dodatku do „Gazety Wyborczej", w latach 1997-2002 był kustoszem Muzeum Opowieści w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku, później archiwistą Teatru Wybrzeże. Aktualnie pracuje w Dziale Teatralnego Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Bada dzieje gdańskich Żydów i teatru żydowskiego w Gdańsku. Jest autorem wielu publikacji na ten temat. Autor zbiorów opowiadań „Każdy przyniósł, co miał najlepszego" (2005), nominowanej w 2006 r. do nagród literackich Nike, Angelus, Gdynia oraz „Bowiem jak śmierć potężna jest pamięć" (2013). W 1998 r. został laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury (wspólnie z Grzegorzem Fortuną za kwartalnik „Był sobie Gdańsk"), w latach 2004 i 2005 Pomorskiej Nagrody Artystycznej, w 2006 r. Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury Splendor Gedanensis.

 

6. edycja Akademii Gdańska dotyczy znanych i zapomnianych postaci gdańskich, które miały istotny wpływ na sztukę, kulturę i życie społeczne miasta. Atelier postaci Gdańska skrywa istotne nazwiska dawnych mieszkańców miasta związanych ze złotnictwem, fotografią, architekturą, Polonią Gdańską oraz z rozwojem prawno-administracyjnym czy polityką społeczną. Październikowe spotkanie poświęcone jest postaci Maxa Baumanna.

 

Harmonogram wykładów Akademii Gdańska 2019:

  • 26 listopada – Znani i nieznani burmistrzowie Głównego Miasta w okresie późnego średniowiecza – Beata Możejko, Uniwersytet Gdański
  • 10 grudnia – ks. Bazyli Hrynyk (1896-1977) – duszpasterz gdańskich grekokatolików – Igor Hałagida, Uniwersytet Gdański

 

Gdańscy Żydzi w służbie świata – wykład Mieczysława Abramowicza

  • 29 października 2019 r., wtorek, godz. 18.00
  • Instytut Kultury Miejskiej
  • ul. Długi Targ 39/40
  • Gdańsk

 

view szablon artykułu