Aktualności

Nieśmiertelna opera powraca do Słupska. Tym razem „Eugeniusz Oniegin” w wersji koncertowej

Sławomir Naborczyk
Sławomir Naborczyk. Fot. mat. prasowe Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica

Wzruszająca opowieść o wielkich emocjach – niespełnionej miłości, przyjaźni, zazdrości i dumie. W kolejnym dziele z cyklu Opera Viva zaśpiewają wspaniali operowi soliści, a orkiestrę poprowadzi Ruben Silva.

 

Polska Filharmonia Sinfonia Baltica, 7 grudnia 2018 r. zaprasza na spotkanie z rosyjskim geniuszem muzyki romantycznej Piotrem Czajkowskim oraz jego znanym i lubianym dziełem „Eugeniusz Oniegin".

 

Dzieło Piotra Czajkowskiego

To jedno z najpiękniejszych dzieł, napisane na podstawie poematu Aleksandra Puszkina. Opera powstała w trudnym dla kompozytora czasie, ale to właśnie ten osobisty dramat pozwolił Czajkowskiemu wniknąć w meandry ludzkiej duszy i zbudować wzruszającą opowieść o  wielkich emocjach – niespełnionej miłości, przyjaźni, zazdrości i dumie. Życiowe rozterki bohaterów przedstawią wspaniali operowi soliści: Michał Janicki (Oniegin), Marta Wyłomańską (Tatiana), Monika Ledzion-Porczyńska (Olga), Dariusz Górski (Gremin), Agnieszka Lipska (niania) i Sławomir Naborczyk (Lenski) , który 24 listopada 2018 r. zajął I miejsce w prestiżowym VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury.

 

Michał Janicki, baryton

Urodzony Łodzi, ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Zadebiutował w 2017 r. w Operze Wrocławskiej jako student Bardos w „Cudzie mniemanym, czyli krakowiakach i góralach" W. Bogusławskiego z muzyką J. Stefaniego w reżyserii B. Wiśniewskiej. Kilka miesięcy później na Scenie Kameralnej Opery Narodowej zagrał Oniegina w operze P. Czajkowskiego „Eugeniusz Oniegin" w reżyserii R. Cieśli. W swoim emploi ma także role mozartowskie: Don Giovanniego i Hrabiego, które wykonuje na deskach Polskiej Opery Królewskiej w reżyserii R. Peryta. Jest finalistą i laureatem kilkunastu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wokalnych, m.in. I miejsce na XII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Złote głosy"w Warszawie (2017). Zdobył również szereg pierwszych nagród na konkursach ogólnopolskich. Jest stypendystą Ministra Kultury i Edukacji za wybitne osiągnięcia artystyczne.

 

Marta Wyłomańska

Działalność koncertową rozpoczęła już w czasie studiów, śpiewała m.in. w koncertach sylwestrowych w filharmonii bydgoskiej (1995). Po raz pierwszy na profesjonalnej scenie teatralnej wystąpiła w maju 1998 r. w Teatrze Narodowym w Warszawie jako „Fiordiligi" w studenckim przedstawieniu „Cosi Fan Tutte" W.A. Mozarta. Bezpośrednio po ukończeniu studiów została zaangażowana jako śpiewak solista w Warszawskiej Operze Kameralnej (WOK). Jej debiutem scenicznym otwierającym karierę w zawodzie było wykonanie w 2002 r. w Warszawskiej Operze Kameralnej (w oryginalnej wersji językowej) partii Tatiany w operze „Eugeniusz Oniegin" P. Czajkowskiego w reżyserii Ryszarda Peryta i pod kierownictwem muzycznym Siergieja Stadlera, za którą otrzymała nagrodę Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery Trubadur im. Andrzeja Hiolskiego. Od lipca 2000 do sierpnia 2017 r. w Warszawskiej Operze Kameralnej uczestniczyła w realizowanych przez operę festiwalach: mozartowskim, oper barokowych i staropolskich, a także innych przedsięwzięciach artystycznych opery. Z Warszawską Operą Kameralną odbyła liczne tournée po salach operowych Belgii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Niemiec, Szwajcarii, Ukrainy, występowała w St. Petersburgu i Bejrucie. We wrześniu 2017 roku podjęła pracę jako solista w nowo utworzonej Polskiej Operze Królewskiej.

 

Monika Ledzion-Porczyńska, mezzosopran

Edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na skrzypcach. Ukończyła studia wokalne w warszawskiej Akademii Muzycznej (2000). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich. Jeszcze jako studentka zadebiutowała w partii Opinii Publicznej w „Orfeuszu w piekle" Offenbacha w Teatrze Muzycznym Roma. Po ukończeniu studiów została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Od kilku lat z powodzeniem kreuje rolę Carmen w Operze Krakowskiej, Operze Bydgoskiej, Operze Bałtyckiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Podlaskiej. Od 2017 r. jest solistką Polskiej Opery Królewskiej. Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. W 2018 r. dokonała dwóch nagrań dla Instytutu Fryderyka Chopina – „Halka" w wersji włoskojęzycznej i „Straszny dwór" Stanisława Moniuszki

 

Sławomir Naborczyk

Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów. Laureat m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krakowie, III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Krystyny Jamróz w Busko Zdroju oraz Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach, XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Złote Głosy w Warszawie oraz VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury. Debiutował w 2011 rolą Basilia w „Weselu Figara" Mozarta podczas Operowego Forum Młodych w Operze Nova w Bydgoszczy. Od stycznia 2018 r. etatowy solista Opery Śląskiej. Współpracuje z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie oraz Warszawska Operą Kameralną, Sinfonią Varsovia, Filharmonia Śląską i Filharmonią Zabrzańską oraz zespołem Musica Viva. W 2017 r. śpiewał Abdalla w koncertowym wykonaniu „Nabucca" Verdiego w Bremen. W 2017 r brał udział wraz z Sinfonią Varsovia w pierwszym nagraniu Opery ,,Legenda Bałtyku" Feliksa Nowowiejskiego, śpiewając partię Domana. Absolwent Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej przy Teatrze Narodowym w Warszawie.

 

Dariusz Górski, bas

Ukończył studia teologiczne w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej oraz śpiew w Szkole Muzycznej II st. im .F. Chopina w Warszawie. Od ponad 30 lat związany z Warszawską Operą Kameralnej. Wykonuje czołowe partie basowe w operach: W.A. Mozarta („Czarodziejski flet", „Don Giovanni", „Uprowadzenie z seraju", „Łaskawość Tytusa"), G. Rossiniego („Cyrulik sewilski", „Kopciuszek", „Semiramida"), K.M. Webera („Wolny strzelec"), G. Verdiego („Falstaff"), P. Czajkowskiego („Eugeniusz Oniegin"),S. Moniuszki („Halka", „Verbum nobile"), L. Janacka („Jenufa"), I. Strawińskiego („Żywot rozpustnika") oraz współczesnych kompozytorów. Wielokrotnie występował na scenach Japonii, Francji, Hiszpanii, Niemiec i Szwajcarii, współpracując z wybitnymi dyrygentami i reżyserami.

 

Agnieszka Lipska, mezzosopran

Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim oraz Wydziale Instrumentalnym (skrzypce). Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Brała udział w cyklu przedstawień podczas Festiwali Mozartowskich (Dorabella w „Cosi fan tutte", Sekstus w „La clemenza di Tito", Ramiro w „La finta giardiniera", Cecilio w „Lucio Silla", Ascanio w „Ascanio in Alba") oraz w koncertach oratoryjnych (Msza c-moll, Msza „Koronacyjna", „Requiem" Wolfganga Amadeusza Mozarta). Występowała także w operach Goacchino Rossiniego, Giuseppe Verdiego, Piotra Czajkowskiego, Leoša Janačka oraz w cyklu oper barokowych, przygotowanych pod kierunkiem Władysława Kłosiewicza i Jean-Claude'a Malgoire'a. Współpracowała w teatrami operowymi w Polsce (Opera Bałtycka w Gdańsku, Opera Nova w Bydgoszczy, Teatr Wielki w Łodzi) oraz za granicą, a także brała udział w licznych festiwalach. Za dokonania artystyczne otrzymała w 2010 roku Brązowy Krzyż Zasługi. W roku 2014 uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych w specjalności wokalistyka. Pracuje także jako wykładowca wokalistyki na Wydziale Wokalno-Estradowym w Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie.

 

 

Cykl „Opera Viva" – Piotr Czajkowski „Eugeniusz Oniegin"

  • 7 grudnia 2018 r., piątek, godz. 19
  • Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
  • ul. Jana Pawła II 3
  • Słupsk
  • bilety – 60 zł

 

 

view szablon artykułu

Archiwum wiadomości