Aktualności

Chcesz przekonać się, czym wyróżnia się sztuka Austrii. Weź udział w kulturalnej podróż podczas Tygodnia Austriackiego

 Scena ze spektaklu „Mróz
 Scena ze spektaklu „Mróz" (Frost). Fot. źródło: https://teatrszekspirowski.pl/

Spektakle dramatyczne, taneczne i operowe, performatywne czytania dramatów, koncert, wystawa fotografii Graz Selection III, przegląd filmów, a także spotkania z literaturą i wykłady. Tydzień Austriacki odbędzie się w dniach 29 listopada – 7 grudnia 2019 roku.

 

Tydzień Austriacki jest kolejną odsłoną cyklu Teatry Europy i Świata organizowanego od 2014 r. przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense. Do tej pory odbyły się tygodnie: brytyjski, flamandzki, gruziński, rumuński, niemiecki, ukraiński, litewski, izraelski, chiński, estoński i japoński.

Festiwal odbędzie się m.in. w Gdańskim Teatrze Szekspirowskich, Kinie Kameralne Cafe, Teatrze Boto w Sopocie. Podczas Tygodnia Austriackiego odbędą się m.in.: pokazy filmowe, koncerty jazzowe, spotkania literackie.

 

Program:

29 listopada, piątek

Photo Graz Selection III – wystawa w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 18.00

  • artyści i artystki: Jörg Auzinger, René Böhmer, Kati Bruder, Lena Feitl, Julia Gaisbacher, Klaus-Dieter Hartl, Anna Jocham, Kevin Kolland, Maryam Mohammadi, Ulrike Neubauer, Gerburg Neunteufl, Pipina Schickaneder, Renate Otte, Franz Pacher, Lydia Reinprecht, Werner Schimpl, Maria Schnabl, Lisa Schoger, Niki Schreinlechner, Elisa Wüntscher, Larissa Zauser
  • kurator: Gerhard Gross

Prezentacja międzynarodowych projektów dwudziestu artystek i artystów profesjonalnej, akademickiej oraz amatorskiej sceny fotograficznej Styrii (zwanej zielonym sercem Austrii). Prace dotyczą m.in. kwestii społecznych, związanych z kulturą, tożsamością, religią i polityką.

 

„Siła przyzwyczajenia" – spektakl w  Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 19.00.  reż. Andre Ochodlo, Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie

Ile poświęci prawdziwy artysta, by stworzyć dzieło na miarę „wszystkich belzebubów świata"? Wystarczy tylko chcieć. Ćwiczyć! Ćwiczyć! Ćwiczyć! Aż do śmierci. Caribaldi, nad którym wisi faustowskie przekleństwo, by dotknąć istoty tworzenia – poświęci wszystko. Bez wątpienia, wszystkich! Zaślepiony swoją wizją dzieła perfekcyjnego najokrutniej katuje swoich artystów odzierając ich z ludzkiej godności.

  • autor tekstu: Thomas Bernhard
  • przekład: Monika Muskała
  • reżyseria i kostiumy: André Hübner-Ochodlo
  • scenografia: André Hübner–Ochodlo, Stanisław Kulczyk
  • muzyka: Adam Żuchowski, na podstawie Kwintetu Pstrąg F. Schuberta
  • obsada: Caribaldi, dyrektor cyrku – Michał Kula, Wnuczka – Sylwia Oksiuta-Warmus, Żongler – Waldemar Cudzik, Pogromca – Adam Hutyra, Błazen– Bartosz Kopeć

Muzykę do spektaklu nagrał zespół w składzie: Karolina Piątkowska-Nowicka (skrzypce), Michał Markiewicz (altówka), Krzysztof Pawłowski (wiolonczela), Dominik Kisiel (fortepian), Paweł Osicki –(perkusja), realizacja nagrań, Adam Żuchowski (kontrabas).

 

30 listopada, sobota

 „Biała wstążka" – film w Instytucie Kultury Miejskiej – godz. 15.00,  reżyseria Michael Haneke

Dzieło wybitnego reżysera Michaela Hanekego (Miłość, Funny Games, Ukryte, Pianistka). Zdobywca kilkunastu prestiżowych nagród filmowych, takich jak m.in. Złota Palma w Cannes 2009, Złoty Glob, BAFTA, Cezar. Nominowany do Oscara 2010 w dwóch kategoriach (najlepszy film nieanglojęzyczny i najlepsze zdjęcia).

 

Ekologia i natura austriackiego wina – spotkanie i degustacja w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 17.30  

Odbędzie się prelekcja o ekologicznych metodach wytwarzania wina i o tego, czym jest wino organiczne. Zaprezentowane zostaną wina ekologiczne – także wegańskie i wina bez siarczynów – m. in.z dwóch austriackich winnic Weingut Bauer i Weingut Haider.

 

Klaus Paier (akordeon) & Asja Valcic(wiolonczela) – duet jazzowy, koncert w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 19.00   

To jeden z najbardziej ekscytujących europejskich duetów jazzowych. Różnorodność barw akordeonu i wiolonczeli pozytywnie zaskakuje, natomiast muzycy to prawdziwi wirtuozi improwizacji – oszczędnej i porywającej jednocześnie.

Każdy, kto chociaż raz usłyszał muzykę tworzoną przez Klausa Paiera i Asję Valcic, nie ma najmniejszych wątpliwości, że akordeon i wiolonczela to idealny zestaw instrumentów dla jazzowego duetu. Oczywiście pod warunkiem, że tworzy go dwójka tak wyśmienitych wirtuozów jak Paier i Valcic.

 

1 grudnia, niedziela

 „Jesteśmy waszymi przyjaciółmi" – film w Kinie Kameralne Cafe – godz. 15.00, reżyseria Hubert Sauper

Reżyser relacjonuje powstanie najmłodszego państwa świata, czyli Sudanu Południowego. Wyrusza w podróż do Afryki z Francji małym samolotem. Film dostarcza szokującego, głębokiego wglądu nie tylko w prawdziwy obraz drugiego co do wielkości kontynentu świata, lecz przede wszystkim we współczesny kolonializm.

Pełen wizualnych metafor obraz jest elektryzującą konfrontacją nie tylko z zapadającymi głęboko w pamięć obrazami, lecz przede wszystkim z nami – białymi, mieszkańcami zachodniej cywilizacji, którzy od lat rozgrywają tu własne partykularne interesy, są odpowiedzialni za krwawe polityczne konflikty i wojny, i nadal traktują Afrykę z poczuciem wyższości i pogardy.

 

Thomas Bernhard po polsku – spotkanie literackie z tłumaczką Sławą Lisiecką w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 17.30, rozmawia Adam Lipszyc

Bernhard jest w Polsce pisarzem rozpoznanym. Na polski przełożono wszystkie jego powieści, szereg nowel i większość jego najistotniejszych utworów dramatycznych.

 

 „Mróz" (Frost) – spektakl w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 19.00, reżyseria Sabine Mitterecker

Powieść Thomas Bernhard to historia 27 dni spędzonych w wiosce Weng przez bezimiennego narratora, studenta medycyny. Celem jego misji jest obserwacja pogrążonego w rozpaczy malarza Straucha. W długim, kremowym, wełnianym płaszczu Czechowowskiego wiejskiego lekarza Andreas Patton opowiada historię egzystencjalnych lęków życia na prowincji w scenerii szklanej windy i betonowych ścian. Przy akompaniamencie pełnych niuansów kompozycji Wolfganga Musila słyszymy głos Pattona nawet wtedy, gdy on sam jest nieobecny. Mitterecker proponuje surowe, ale fascynujące teatralne doświadczenie.

  • reżyseria: Sabine Mitterecker
  • dźwięk: Wolfgang Musil
  • kostiumy: Maria Theresia Bartl
  • dramaturgia: Uwe Mattheiss
  • asystent reżysera: Victoria Rottensteiner
  • występuje: Andreas Patton

 

2 grudnia, poniedziałek

Literatura austriacka na kozetce – spotkanie literackie z Adamem Lipszycem i Ewą Modzelewską-Kossowską w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 18.00, prowadzenie dr Monika Żółkoś

Przynajmniej od czasu Roberta Musila literatura austriacka znana jest z radykalnego spojrzenia na relacje międzyludzkie, świat społeczno-polityczny oraz zafałszowania i pułapki ukryte w samym medium języka. To spojrzenie wchodzi w fascynującą interferencję z perspektywą krytyczną, która również wywodzi się z Austrii, a mianowicie z teorią psychoanalityczną. Dyskusja dotyczyć będzie tego nader owocnego, choć czasem wysoce nieoczywistego spotkania literatury austriackiej z dziedzictwem Zygmunta Freuda.

 

Claus Peymann opuszcza Bochum i jako dyrektor Burgtheater udaje się do Wiednia, Thomas Bernhard  – czytanie performatywne Anna Kociarz i Robert Ninkiewicz w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 19.30, reżyseria Piotr Biedroń

– W naszym czytaniu jednej z trzech ostatnio przetłumaczonych dramatoletek Thomasa Bernharda nie staramy się narzucić własnej interpretacji sztuki autora, jedynie próbujemy wydobyć sensy i problemy w niej zawarte. Głównym bohaterem jest dla nas tekst i nie chcemy go w żaden sposób naruszyć – mówi reżyser Piotr Biedroń.

Naszym celem jest wydobycie, przy pomocy środków aktorskich, komicznej sytuacji, w jakiej znajduje się teatr, aktorzy, dramaturdzy, reżyserzy, dyrektorzy i krytycy. Komizm? Tak, ale czy przez prześmieszne dialogi nie dobijamy się do diagnozy austriackiego teatru i Austrii? A może także i polskiego teatru? Być może, bo teatr wszędzie jest polem walki – walki o sztukę i o tworzenie teatru. Zabrzmi to banalnie, ale nie chcemy dawać odpowiedzi. Chcemy bawić tym tekstem, a pytania zrodzą się same.

  • autor tekstu: Thomas Bernhard
  • reżyseria: Piotr Biedroń
  • występują: Anna Kociarz i Robert Ninkiewicz

 

3 grudnia, wtorek

 „Chwała dziwkom" – filmie w Kinie  Kameralne Cafe – godz. 19.00, reżyseria Michael Glawogger
Trzy kraje, trzy języki, trzy religie świata i jedna, najstarsza, profesja – prostytucja. W Tajlandii prostytutki czekają na klientów za szklanymi weneckimi lustrami, w których zalotnie przeglądają się, nie widząc, kto je ogląda. W Bangladeszu mężczyźni udają się do brudnych slumsów, gdzie kobiety lekkich obyczajów realizują ich seksualne marzenia. Z kolei w Meksyku prostytutki modlą się do Świętej Pani. Chwała dziwkom to trzecia część filmowej trylogii Michaela Glawoggera, poświęcona globalizacji oraz relacji człowieka i środowiska. Film zachwyca jakością zdjęć, jak również nastrojową ścieżką dźwiękową, zawierającą utwory w wykonaniu m.in. PJ Harvey i CocoRosie.

 

4 grudnia, środa

„Rechnitz. Opera – anioł zagłady", Elfriede Jelinek – opera w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 19.00, reżyseria Katarzyna Kalwat

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami, które poprowadzi Monika Muskała.

Dramat Jelinek rozpisany jest na głosy pięciu posłańców, którzy przedstawiają własne wersje wydarzeń. Spektakl nie jest rekonstrukcją tego, co stało się w Rechnitz, ale próbą zrozumienia mechanizmów działania zbiorowej pamięci. Tematem jest język jako instrument manipulacji, kłamstw i przemocy. To także opowieść o najnowszej historii Europy i europejskiej tożsamości, której częścią jest doświadczenie wojny i Holokaustu.

  • reżyseria, przestrzeń, kostiumy: Katarzyna Kalwat
  • muzyka: Wojtek Blecharz
  • tekst: Elfriede Jelinek
  • tłumaczenie, adaptacja, dramaturgia: Monika Muskała
  • reżyseria światła: Paulina Góral
  • opieka artystyczna nad aktorskimi i muzycznymi improwizacjami: Andrzej Bauer, Wojtek Blecharz, Katarzyna Kalwat
  • przygotowanie wokalne: Aldona Krasucka
  • choreografia: Karolina Kraczkowska
  • asystentka scenografki: Anna Rogóż
  • inspicjentka, asystentka reżyserki: Malwina Szumacher
  • kierowniczka produkcji: Magda Igielska
  • obsada: Cezary Kosiński, Magdalena Kuta, Lech Łotocki, Paweł Smagała, Tomasz Tyndyk, Agnieszka Żulewska oraz muzycy zespołu Cellonet: Andrzej Bauer, Magdalena Bojanowicz,Bartosz Koziak, Mikołaj Wojciechowski

 

5 grudnia, czwartek

Wieczór poezji austriackiej – spotkanie literackie z wprowadzeniem prof. Stefana H. Kaszyńskiego w Teatrze Boto w Sopocie – godz. 17.00

  • wystąpi: Krzysztof Gordon

We wszystkich nurtach austriackiej poezji współczesnej przewijają się tematy odwieczne, jak: miłość, wiara, strach, śmierć i niewiara w moc języka.

 

6 grudnia, piątek

 „Raj-miłość" – film w Kinie Kameralne Cafe – godz. 18.00, reżyseria Ulrich Seidl

Pierwsza część filmowej trylogii Ulricha Seidla nawiązująca do cnót chrześcijańskich (miłości, wiary, oraz nadziei). Opowieść o fałszywych rajach na ziemi dających złudzenie wiecznej szczęśliwości.

 

7 grudnia, sobota

Models of Reality" – spektakl w  Gdańskim Teatrze Szekspirowskim – godz. 19.00


Liquid Loft zebrało pokaźną kolekcję nagrań dźwiękowych, prezentujących gwary, dialekty i lokalne języki Europy. Używając różnych technik fonetyczno-rytmicznych, zbiór ten został przetworzony na język tańca. Wykorzystana w spektaklu mutacja dźwięków kreuje wyobrażoną przestrzeń – w jej centrum znajduje się ludzkie ciało, które, według Michela Foucault: „jest najważniejszym przedmiotem obróbki przez procesy władzy".

Liquid Loft to austriacka grupa performatywna, ciesząca się światowym uznaniem. Założona została w 2005 r. przez choreografa i tancerza Chrisa Haringa wspólnie z muzykiem Andreasem Bergerem, tancerką Stephanie Cumming i dramaturgiem Thomasem Jelinkiem. W swoich spektaklach i instalacjach Liquid Loft sytuuje taniec współczesny w kontekście innych współczesnych form, tworząc za każdym razem wielowymiarowe dzieła sztuki. Unikalny język metafor, oryginalne rozwiązania akustyczne oraz profesjonalizm w tworzeniu tańca przyniosły grupie międzynarodowe uznanie, które zaowocowało m.in. nagrodą Złotego Lwa za Najlepszy Występ na Biennale w Wenecji w 2008 r.

  • reżyseria, choreografia: Chris Haring
  • muzyka,reżyseria dźwięku: Andreas Berger
  • światła, scenografia: Thomas Jelinek
  • kostiumy: Stefan Röhrle
  • kierownik sceny: Roman Harrer
  • producent: Marlies Pucher
  • obsada: Luke Baio, Stephanie Cumming, Dong Uk Kim, Katharina Meves, Dante Murillo, Anna Maria Nowak, Arttu Palmio, Hannah Timbrell.
  • produkcja: Liquid Loft we współpracy z Tanzquartier Wien ze środków Kulturabteilung der Stadt Wien (MA7) oraz Bundeskanzleramt für Kunst und Kultur (BKA

 

Tydzień Austriacki

  • 29 listopada – 7 grudnia 2019 r., piątek-sobota
  • Gdański Teatr Szekspirowski
  • ul. Bogusławskiego 1
  • Gdańsk

Zobacz: Gdański Teatr Szekspirowski

 

Tydzień Austriacki_baner

 

 

view szablon artykułu