Przez trzy dni, od czwartku 19 listopada do soboty 21 listopada uczestnicy konferencji „Gra o miasto: kultura, uczestnictwo, demokracja” będą rozmawiać o tym, co zrobić, by dzielnice stały się lepszymi miejscami do życia i jak budować sąsiedzkie społeczności. Będzie można dowiedzieć się także, jak wykorzystać grywalizację w planowaniu miejskich przestrzeni i czym jest planowanie kulturowe.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Wystarczy się zarejestrować na stronie urbanculture.pomorskie.eu. Wydarzenie online prowadzone będzie w języku angielskim (z polskim tłumaczeniem). Konferencję zorganizowali wspólnie Samorząd Województwa Pomorskiego, Instytut Kultury Miejskiej oraz Nadbałtyckie Centrum Kultury.
Miasta dla ludzi
Konferencja „Gra o miasto: kultura, uczestnictwo, demokracja” jest kolejnym wydarzeniem międzynarodowego projektu UrbCultural Planning w ramach programu współpracy krajów Morza Bałtyckiego Interreg. Uczestnicy spotkań zmierzą się z wyzwaniami, jakie stoją przed współczesnymi miastami. Dowiedzą się, jak wzmocnić potencjał mieszkańców, kulturowo planować przestrzeń przy współpracy z artystami, animatorami kultury, urbanistami i planistami.
– Do udziału w konferencji zapraszamy w szczególności urbanistów, samorządowców, artystów, badaczy i naukowców, a także studentów, organizatorów społecznych, polityków i aktywistów – mówi Krystyna Wróblewska, kierownik biura ds. bałtyckich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. – Prelegentami i prelegentkami konferencji będą m.in.: Christelle Lahoud (ONZ Habitat), Lia Ghilardi, międzynarodowa specjalistka ds. planowania kulturowego, Marcin Gerwin, aktywista i specjalista ds. demokracji deliberatywnej, czy Mattia Thibault, specjalistka ds. grywalizacji miejskiej – wymienia Wróblewska.
Konferencja podzielona jest na cztery panele tematyczne:
- Miasto oraz obywatelstwo: w jaki sposób integracyjne modele uczestnictwa oferują nowe sposoby angażowania obywateli w ich społeczności? Eksperci: dr Marcin Gerwin, politolog, aktywista, Centre for Climate Assemblies oraz Christelle Lahoud, ONZ Habitat.
- Budowanie społeczności i sąsiedztw: planowanie kulturowe jako siła w budowaniu potencjału miejskiego oraz wzmacnianiu społeczności. Jak można zmieniać miejsca, kierując się tzw. lokalnością? Ekspertka: Lia Ghilardi, międzynarodowa specjalistka ds. planowania kulturowego.
- Bezpośrednie uczestnictwo w sztuce oraz kulturze: w jaki sposób miasta mogą uwzględniać artywizm / aktywizm, młodzież i alternatywne strategie społeczeństwa obywatelskiego? Czy kultura oraz sztuka powinny przekształcać i stymulować bezpośrednie zaangażowanie w miastach oraz dzielnicach? Ekspertka: dr Rebecca Rouse, medioznawczyni, Uniwersytet Skövde.
- Bezpośrednie uczestnictwo przez grywalizację: w jaki sposób grywalizacja miejska i elementy zabawy w środowisku miejskim mogą zaoferować strategiczne interwencje kulturowe w planowaniu miasta? Jak można wykorzystać gry i grywalizację, a także formy ukierunkowanej gry, aby zaangażować do angażowania obywateli i kluczowych społeczności w planowanie urbanistyczne? Ekspertka: dr Mattia Thibault, specjalistka ds. grywalizacji miejskiej.
Międzynarodowy projekt UrbCulturalPlanning zakłada współpracę 14 partnerów i 36 organizacji stowarzyszonych z 7 państw nadbałtyckich: Dani, Finlandii, Litwy, Łotwy, Szwecji, Norwegii, Polski. Instytucje i organizacje realizujące działania projektowe testują metodę partycypacyjnego planowania przestrzennego z wykorzystaniem narzędzi kulturowych i artystycznych w miastach.
W Gdańsku i regionie w działanie UrbCulturalPlanning zaangażowany jest Instytut Kultury Miejskiej, Samorząd Województwa Pomorskiego oraz Nadbałtyckie Centrum Kultury. Więcej informacji na stronie projektu.