Ten materiał pochodzi z archiwum portalu

Zachowaliśmy archiwalne materiały z naszego portalu, aby umożliwić ich przeszukiwanie. Nie możemy jednak zagwarantować, że zamieszczone w tekście odsyłacze będą działały prawidłowo oraz że treści będą zgodne ze standardami dostępności cyfrowej. Jeżeli znalazłeś niedziałający odnośnik albo potrzebujesz pomocy w odczytaniu treści prosimy o kontakt pod adresem redakcja@pomorskie.eu

Kultura
https://pomorskie.eu/wp-content/uploads/2020/07/c5f898d5-0043-47d7-9942-fb4a826d56be.jpg Spektakl o ofiarach propagandy sukcesu. „Śmierć komiwojażera” w Starej Aptece [PREMIERA]

Spektakl o ofiarach propagandy sukcesu. „Śmierć komiwojażera” w Starej Aptece [PREMIERA]

Scena ze spektaklu „Śmierć komiwojażera"

Na deskach Teatru Wybrzeże wystawiona zostanie najsłynniejsza sztuka amerykańskiego dramaturga Arthura Millera. Premiera „Śmierci komiwojażera" w reżyserii Radka Stępnia odbędzie się w sobotę, 2 marca 2019 r. w Starej Aptece.

 

Choć od momentu powstania „Śmierci komiwojażera” minęło ponad 70 lat, ten najsłynniejszy z dramatów Arthura Millera i kamień milowy amerykańskiej dramaturgii do dziś stanowi niezwykle trafną krytykę kapitalizmu i bezlitosne studium zjawiska mitomanii.

Życie w pułapce mitu

Lomanowie żyją w pułapce mitu – mitu stworzonego przez głowę rodziny, Willy’ego, szeregowego sprzedawcę, który w świecie oferującym pozornie wspaniałe możliwości padł ofiarą propagandy sukcesu. Nie potrafi przyznać przed najbliższymi, że mu się nie udało, że nic nie osiągnął, że sobie i innym wszystko popsuł. Ze strachu i upokorzenia wymyśla swoje życie od nowa, tworzy opowieść, w której zwycięstwo wciąż jest jeszcze możliwe. Nieumiejętność skonfrontowania się z własną porażką popycha go do kolejnych konfabulacji, a porządki rzeczywistości i zmyślenia mieszają się ze sobą, by doprowadzić do tragicznego finału.

Bohaterowie dramatu Arthura Millera to ofiary mitu sukcesu. Co znaczy dobre życie w świecie, gdzie naczelną wartością jest popularność, reprezentatywność i sława? Czy taki świat jest w ogóle miejscem do życia? W takim świecie dochodzi do spięć i konfliktów, które rozbijają najbliższe i najsilniejsze więzi.

Kłamstwo za wszelką cenę

– Propaganda sukcesu sprawia, że człowieka nie kształtuje jego życie, tylko to, jak sobie to życie opowiada. A kiedy sukces nie jest naszym udziałem, zrobimy wszystko, żeby go czuć. Będziemy kłamać sobie i innym, przekonywać się do tego, że nie jesteśmy bezużyteczni i opowiadać niestworzone historie – mówi reżyser Radek Stępień. – Zajęci dbaniem o wizerunek, możemy nie zauważyć, jaki efekt ma to na naszych bliskich, a stąd niedaleko do katastrofy.

Arthur Miller, zanim wymyślił tytuł „Śmierć komiwojażera”, chciał nazwać swój dramat „Inside of his head”. – Co dzieje się w głowie człowieka, który okłamuje rodzinę i samego siebie, że jest kimś więcej niż jest. I okłamuje za wszelką cenę, byle tylko nie przyznać się, że w gruncie rzeczy nie ma w nim nic wyjątkowego? Być może to jest najsmutniejsze w tych ludziach: nie mają nic wyjątkowego, a chcą o sobie opowiedzieć. Więc teraz naszym obowiązkiem jest opowiedzenie o nich, opowiedzenie o nich dziś – dodaje Radek Stępień.

Arthur Miller (ur. 1915, zm. 2005) – dramaturg i prozaik amerykański. Uznawany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych twórców amerykańskich XX w. Zdobywca nagrody Pulitzera. Urodzony na Manhattanie w polsko-żydowskiej rodzinie imigrantów. Ukończył Abraham Lincoln High School w Nowym Yorku i anglistykę na University of Michigan. W latach 1955-1961 był mężem Marilyn Monroe

Światowy rozgłos i pozycję jednej z czołowych postaci we współczesnej literaturze zawdzięcza dwóm, klasycznym już sztukom: „Śmierci komiwojażera” i „Czarownicom z Salem”. Nie mniejszą popularnością cieszyły się (również w Polsce) jego sztuki: „Wszyscy moi synowie”, „Po upadku”, „Widok z mostu” i „Cena”. W Teatrze Wybrzeże w 1995 r. odbyła się premiera jego dwóch jednoaktówek: „Coś w rodzaju miłości” i „Elegia dla jednej pani”. W swoich sztukach Miller opisywał niestabilną sytuację społeczną przeciętnego człowieka, zwracał uwagę na wszechobecną korupcję i wyzysk. Opisywał kompromitację „amerykańskiego snu”.

„Śmierć komiwojażera”

  • premiera: 2 marca 2019 r., sobota, godz. 19.00
  • kolejne spektakle:
    3 marca 2019 r., niedziela, godz. 19.00
    5 marca 2019 r., wtorek, godz. 20.00
    6 marca 2019 r., środa, godz. 20.00
    7 marca 2019 r., czwartek, godz. 19.00
    12 marca 2019 r., wtorek, godz. 20.00
    13 marca 2019 r., środa, godz. 20.00
    14 marca 2019 r., czwartek, godz. 19.00
  • Teatr Wybrzeże
  • scena Stara Apteka
  • ul. Teatralna 2
  • Gdańsk

Plakat spektaklu Śmierć komiwojażera

Sztuka na podstawie dramatu Arthura Millera
Przekład: Anna Bańkowska
Reżyseria: Radek Stępień
Dramaturgia: Konrad Hetel
Scenografia i kostiumy: Eliza Gałka
Reżyseria świateł i wideo: Natan Berkowicz
Muzyka: Michał Górczyński
Asystent reżysera: Piotr Chys
Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak

W spektaklu występują:

  • Mirosław Baka – Willy,
  • Anna Kociarz – Linda,
  • Piotr Biedroń – Biff,
  • Piotr Chys – Happy,
  • Jarosław Tyrański – Charley,
  • Cezary Rybiński – Ben,
  • Marcin Miodek – Howard Wagner,
  • Justyna Bartoszewicz – Dziewczyna.
Sprawy urzędowe

Dodatkowych informacji może udzielić Ci Biuro Prasowe Urzędu pod adresem e-mail prasa@pomorskie.eu

Więcej o biznesie w regionie

Znajdziesz na stronach Departamentu Rozwoju Gospodarczego oraz Agencji Rozwoju Pomorza.