• Hubert Zapiór
  • Orkiestra PFB
  • George Tchitchinadze – dyrygent
  • Adriana Ferfecka – sopran
  • Hubert Zapiór – baryton
  • Chór Filharmonii ŁódzkiejArtur Koza – przygotowanie chóru

Prowadzenie: Konrad Mielnik

Program:

  • Johannes Brahms – Niemieckie requiem op. 45 [68’]

Hubert Zapiór

Baryton, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (Wydział Wokalno-Aktorski) i Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (Wydział Aktorski), Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Opery Narodowej w Warszawie oraz programu Artist Diploma in Opera Studies w The Juilliard School w Nowym Jorku w klasie Edith Wiens. Laureat wielu międzynarodowych konkursów, zwycięzca m.in.: The Opera Index Award w The Opera Index Vocal Competition 2018, The Gerda Lissner Foundation Lieder/Song Vocal Competition 2018, The Giulio Gari Foundation International Vocal Competition 2018, The Career Bridges 2018, zdobywca 1. miejsca w The Gerda Lissner Foundation International Vocal Competition 2018 oraz 2. miejsca i trzech nagród specjalnych, w tym za najlepszą interpretację pieśni Paderewskiego w The Kościuszko Foundation Marcella Sembrich International Voice Competition 2018 w Nowym Jorku. Laureat 2. nagrody w The Loren L. Zachary Society International Vocal Competition 2019 r. w Los Angeles. Finalista i laureat dwóch nagród specjalnych podczas X. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, a także półfinalista Metropolitan Opera National Council Auditions. Na scenie operowej po raz pierwszy wystąpił w wieku 19 lat, kreując tytułową rolę w operze „Der Dorfwahrsager „J.J. Rousseau w niemieckim Schlosstheater Rheinsberg. Podczas studiów w Warszawie brał również udział w polskich premierach Agrippiny Haendla jako Lesbo i Luci mie traditrici Sciarrina jako Servo. Występował także jako tytułowy „Don Giovanni”, Hrabia w „Weselu Figara” Mozarta oraz Prosdocimo w „Turku we Włoszech” Rossiniego na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Za tamte osiągnięcia został dwukrotnie nagrodzony stypendium ministra kultury i dziedzictwa narodowego. W ostatnich latach występował gościnnie m.in. w: Bayerische Staatsoper w Monachium jako Markiz d’Obigny w Traviacie Verdiego, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie jako Papageno w „Czarodziejskim flecie” w reżyserii Barrie Kosky’iego czy Marullo w „Rigoletcie” Verdiego, Norweskiej Operze Narodowej w Oslo jako Figaro w „Cyruliku sewilskim „Rossiniego, Guglielmo w „Così fan tutte” Mozarta oraz Operze Wrocławskiej jako Zurga w „Poławiaczach pereł” Bizeta czy tytułowy „Don Giovanni” Mozarta.

Adriana Ferfecka

Sopranistka, absolwentka legnickiej Szkoły Muzycznej na wydziale fortepianu i śpiewu solowego. Ukończyła studia na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W sezonie 2014/2015 była członkiem Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W 2015 r. uczestniczyła w projekcie dla młodych śpiewaków na Salzburger Festspiele w Austrii, gdzie wcieliła się w postać Rozyny w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego. Jest laureatką pierwszych nagród na licznych konkursach, m.in. na Międzynarodowym Konkursie Ferruccio Tagliavini w Austrii (2014), Międzynarodowym Konkursie Le Grand Prix de l’Opera in Romania (2014) czy Międzynarodowym Konkursie Wokalnym DEBUT w Niemczech (2014). W latach 2015-2017 związana była z berlińską Deutsche Oper, gdzie wystąpiła w takich partiach, jak: Pierwsza dama w „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta, Xanthe w „Miłości Danae” R. Straussa, Barbarina w „Weselu Figara” W.A. Mozarta, Frasquita w „Carmen” G. Bizeta czy Zerlina w „Don Giovannim” W.A. Mozarta. Występowała na deskach takich teatrów, jak: Teatro La Fenice w Wenecji (Valencienne w „Wesołej wdówce”), Dutch National Opera&Ballet w Amsterdamie (Nella w „Gianni Schicchi” G. Pucciniego), Teatro Lirico Di Cagliari (Susanna w „Weselu Figara”), Opera Wrocławska (Mimi w „La Bohème”), Opera i Filharmonia Podlaska (Saffi w „Baronie cygańskim” J. Straussa), Opera Śląska (Mimi w” La Bohème”, Adina w „Napoju miłosnym” Donizettiego). Wcieliła się w tytułową postać w operze „Siostra Angelica” G. Pucciniego pod batutą José Cury podczas Inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Współpracowała z takimi reżyserami, jak: Robert Carsen, Damiano Michieletto, David Herman, Ole Anders Tandberg, Jan Philipp Gloger, Roland Schwab, oraz dyrygentami: Stefano Montanari, Michele Mariotti, Jerzy Maksymiuk, Marc Albrecht, Donald Runnicles, Andrea Battistoni, José Cura.

George Tchitchinadze

Rozpoczął karierę jako dyrygent operowy w 1998 r., prowadząc koncert galowy w czasie Międzynarodowego Festiwalu Operowego w Tbilisi. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury i stoi na czele Wydziału Operowego w Państwowym Konserwatorium w Tbilisi. Jeden z najbardziej lubianych artystów Gruzji. Szybko zdobył uznanie publiczności i krytyków ze względu na imponujące umiejętności, smak i wyobraźnię, charyzmę, a przy tym ciepło i wrażliwość w kontaktach z publicznością i muzykami. Współpracował z kilkoma polskimi orkiestrami, takimi jak: Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia czy Orkiestra Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Brał udział w wielu trasach koncertowych, m.in. po Izraelu z Państwową Operą i Baletem Tbilisi, występując w Jerozolimie, Quiriat Haim, Herzelii i Rishon LeZion. Prowadził takie orkiestry, jak: Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Litewska Narodowa Orkiestra Kameralna czy Syryjska Narodowa Orkiestra Symfoniczna. Współpracował także z Orkiestrą Kameralną św. Krzysztofa w ramach wileńskiego festiwalu Alternatywy. Pełnił też funkcję dyrektora muzycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Saga (Japonia), podczas którego poprowadził sławną Orkiestrę Muzeum Ermitażu z Sankt Petersburga. Współpracował z Sinfonią Varsovią w Warszawie, Bilbao, Mińsku i Japonii – wraz z nią debiutował na festiwalu La Roque d` Antheron w sierpniu 2010 r.

Chór Filharmonii Łódzkiej

Chór Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina stał się zespołem zawodowym w 1969 r. dzięki staraniom Stefana Marczyka, ówczesnego szefa instytucji. Pierwszym chórmistrzem był Tomasz Szymański. Chór dysponuje bogatym i wszechstronnym repertuarem, obejmującym wiele gatunków muzycznych, stylów i epok. Jest to literatura muzyczna przeznaczona dla wokalistów z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, zespołów kameralnych oraz śpiewających a cappella. W  2014 r. chór obchodził jubileusz 45-lecia swojej działalności – z tej okazji otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Odbył wiele zagranicznych tournées, występując m.in. we Francji, Belgii i Austrii. Dokonał szeregu nagrań, m.in. dzieł wokalno-instrumentalnych Aleksandra Tansmana.
Od sezonu 2022/2023 chórmistrzem jest Artur Koza, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Mieczysława Gawrońskiego (2017 r.) oraz gitary klasycznej prof. Piotra Zaleskiego (2016 r.). W 2011 r. ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. H. Wieniawskiego w Łodzi. Od 2018 r. współpracuje z Chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu jako dyrygent asystent. W latach 2018-2021 był również dyrygentem asystentem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, w którym w latach 2013-2018 był artystą śpiewakiem. Dyrygował zespołami kameralnymi, chórami oraz orkiestrami. Prowadził wykonania oper, musicali, utworów oratoryjnych, symfonicznych oraz kameralnych. Dokonał wielu prawykonań utworów wrocławskich kompozytorów.

Koncert symfoniczny – Niemieckie requiem

  • 21 lutego 2025 r., piątek, 19.00
  • Polska Filharmonia Bałtycka
  • ul. Ołowianka 1
  • Gdańsk
  • Sala Koncertowa
  • Bilety: 27-121,50 zł