Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na jubileuszowy koncert maestro Marka Pijarowskiego, który odbędzie się 21 maja o godz. 19.00. Dyrygentowi towarzyszyć będzie skrzypek Krzysztof Jakowicz. Artyści zaprezentują romantyczny Koncert skrzypcowy Mendelssohna i bardzo jeszcze klasyczną w charakterze II Symfonię Beethovena.
Bilety od 22 do 80 zł. Koncert odbędzie się na żywo 21 maja przy 50 proc. udziale publiczności. Zostanie też opublikowany na kanale YouTube filharmonii 28 maja o godz. 19.00. Link do koncertu na kanale YouTube PFB.
Wystąpią:
- Orkiestra Symfoniczna PFB
- Marek Pijarowski – dyrygent
- Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Program:
- Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
- Uwertura do opery „Uprowadzenie z seraju “ KV 384 [1781-1782]
- Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1819-1847)
- Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 [1844]
- Allegro molto appassionato
- Andante
- Allegretto non troppo
- Ludwig van Beethoven (1770-1827)
- II Symfonia D-dur op. 36 [1798-1802]
- Adagio molto – Allegro con brio
- Larghetto
- Scherzo. Allegro
- Allegro molto
Nie tylko o jubilacie
Marek Pijarowski jest dyrygentem, szefem filharmoników poznańskich. Przez wiele lat był szefem filharmoników wrocławskich, a w latach 2002-2005 szefem filharmonii w Łodzi. Kariera Krzysztofa Jakowicza rozpoczęła się na konkursie Wieniawskiego w 1962 r. Wtedy zajął III miejsce i zdobył nagrodę specjalną Henryka Szerynga. Jakowicz jest świetnym wykonawcą muzyki Johanna Sebastiana Bacha, jak i muzyki współczesnej. Szczególnie cenione są jego interpretacje dzieł Witolda Lutosławskiego (cenił je też sam kompozytor). Artysta stale poszerza swój repertuar, poszukując mało znanych pozycji. Swoją niesłabnącą aktywnością, a także niezwykłym urokiem osobistym zjednuje sobie melomanów na estradach całego świata.
O wybranych kompozycjach
Felix Mendelssohn – Bartholdy należy do najbardziej niezwykłych fenomenów w historii muzyki. Wszechstronnie utalentowany, wychował się w bardzo kulturalnej atmosferze, jego dziadek był słynnym filozofem żydowskim. Koncert Mendelssohna jest uważany za jedną z najważniejszych pozycji w literaturze romantycznej. Dzieło to jest bardzo chętnie grywane przez skrzypków, także dzięki temu, że powstało we współpracy z wyśmienitym wirtuozem. Jednocześnie jest to jeden z pierwszych koncertów, w którym części przechodzą w siebie attaca, co miało zapobiec oklaskom po każdej części. Inną ważną cechą jest ominięcie typowej dla klasycznego koncertu ekspozycji orkiestry. Skrzypek wchodzi od razu i podaje pierwszy temat, o niezrównanej piękności. Mendelsohn zrywa ze zwyczajem umieszczenia kadencji pod koniec pierwszej części. Kadencja pojawia się miedzy przetworzeniem i repryzą i jest w całości napisana przez kompozytora, nie zostawiając miejsca na improwizację solisty.
II Symfonia Beethovena postała między 1801 a 1802, w trudnych dla kompozytora czasach. Wtedy, gdy głuchota zaczęła stawać się dla kompozytora poważnym problemem. Jednak w II Symfonii trudno znaleźć ślady ówczesnych przeżyć Beethovena. Poza rozbudowanym, poważnym i wolnym wstępem do I części, z nieoczekiwaną modulacją do b-moll i przejmującymi trylami fletów, cała symfonia kipi wprost radością i energią. Szczególnie widać to w skrajnych częściach i w pełnym kontrastów dynamicznych Scherzu. Prawykonanie II Symfonii miało miejsce w Theater an der Wien w kwietniu 1803 r., a dyrygował sam kompozytor.