Rok 2020 nie przestaje zaskakiwać. Odbywający się w dniach 8-12 grudnia 2020 r. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w formule on-line, przyniósł historyczną decyzję, jaką było przyznanie Złotych Lwów pełnometrażowej animacji „Zabij to i wyjedź z tego miasta” w reżyserii Mariusza Wilczyńskiego.
Z uwagi na pandemię festiwal odbył się bez udziału publiczności. W ostaniu dniu ogłoszono werdykt jurorów. Specjalnie dla kinomanów spotkania z twórcami, koncerty i debaty były transmitowane w Internecie.
O zwycięskim obrazie
W Konkursie Głównym o Złote Lwy rywalizowało dziewięć filmów. Najlepszym, zdaniem jury, okazał się „Zabij to i wyjedź z tego miasta”. W filmie tym głosu udziela plejada gwiazd. Tych, które dobrze znamy na co dzień, jak: Krystyna Janda, Marek Kondrat, Daniel Olbrychski, Andrzej Chyra czy Maja Ostaszewska, jak i tych, których już z nami nie ma. Mowa tutaj o Andrzeju Wajdzie i Irenie Kwiatkowskiej. Historia filmu porusza temat śmierci, samotności i ucieczki do krainy wspomnień. Animacja doskonale odzwierciedla stan, który dla wielu w 2020 r. stał się nieodłącznym elementem życia w związku z pandemią. Producentkami filmu są Ewa Puszczyńska i Agnieszka Ścibior.
W pozostałych kategoriach zwyciężyli:
- Srebrne Lwy: „Sweat”, reżyser Magnus von Horn i producent Mariusz Włodarski,
- Złoty Pazur w kategorii „Inne Spojrzenie”: „Magnezja”, reżyser Maciej Bochniak i producenci Leszek Bodzak i Aneta Hickinbotham.
Nagrody indywidualne:
- reżyseria: Magnus von Horn, „Sweat”,
- scenariusz: Piotr Domalewski, „Jak najdalej stąd”,
- debiut reżyserski: Jan Holoubek, „25 lat niewinności”,
- zdjęcia: Michał Dymek, „Sweat”,
- muzyka: Hania Rani „Jak najdalej stąd”,
- scenografia: Marek Warszewski, „Magnezja”,
- dźwięk: Franciszek Kozłowski, „Zabij to i wyjedź z tego miasta”,
- montaż: Agnieszka Glińska, „Sweat”,
- charakteryzacja: Waldemar Pokromski i Agnieszka Hodowana, „Magnezja”,
- kostiumy: Dorota Roqueplo, „Magnezja”,
- kobieca rola drugoplanowa: Aleksandra Konieczna, „Sweat”,
- męska rola drugoplanowa: Tomasz Włosok „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”,
- główna rola kobieca: Magdalena Koleśnik, „Sweat”,
- główna rola męska: Piotr Trojan, „25 lat niewinności”,
- debiut aktorski: Zofia Stafiej, „Jak najdalej stąd”.
Nagrody w Konkursie Głównym przyznało Jury 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w składzie: Lech Majewski (przewodniczący jury), Grażyna Błęcka-Kolska, Marcin Lenarczyk, Ryszard Lenczewski, Dorota Masłowska, Jan P. Matuszyński, Cezary Pazura i Klaudia Śmieja-Rostworowska.
Platynowe Lwy, nagrody za całokształt twórczości, otrzymali reżyserzy Andrzej Barański i Feliks Falk.
Który mikrobudżetowy obraz był najlepszy?
W Konkursie Filmów Mikrobudżetowych startowało sześć obrazów. Nagrodę za najlepszy film otrzymał reżyser Dawid Nickel za „Ostatni Komers”. W tej kategorii jurorzy przyznali też wyróżnienia. Sandra Drzymalska za wyjątkowo ciekawe portrety młodych bohaterek pokazanych w filmach: „Ostatni Komers” w reżyserii Dawida Nickela i „Każdy ma swoje lato” w reżyserii Tomasza Jurkiewicza. Natomiast Michała Pukowca doceniono za dostosowanie formy zdjęć do zbiorowego portretu mikrospołeczności w filmie „Ostatni Komers”.
A który film krótkometrażowy nagrodzili jurorzy?
W Konkursie Filmów Krótkometrażowych wybierano spośród 27 obrazów, które były podzielone na sześć pełnometrażowych bloków filmowych. Była to też jedyna kategoria, którą mogli obejrzeć wszyscy uczestnicy festiwalu. Zdobywców tegorocznych nagród ogłoszono podczas Młodej Gali 11 grudnia 2020 r. Nagrodę im. Lucjana Bokińca i 15 tys. zł zdobył film „Alicja i żabka” w reżyserii Olgi Bołądź. W uzasadnieniu wskazano na to, że: „Każda bajka ma swoje przesłanie, ale i każda bajka musi się też kiedyś skończyć. Za przedstawienie w baśniowej formie procesu przejścia z czasu dzieciństwa w dorosłość i pokazanie, że aby stać się dorosłym to najpierw trzeba pozwolić sobie BYĆ dzieckiem”. Nagrodę specjalną jury i 10 tys. zł otrzymała „Rownonoc” w reżyserii Darii Kasperek. Wyróżnienie i 5 tys. zł przypadło dla filmu „Dalej jest dzień” w reżyserii Damian Kocura.
Komu przypadły nagrody pozaregulaminowe?
- Nagroda firmy Heliograf za najlepsze zdjęcia dla Konrada Blocha za zdjęcia do filmu „Sukienka” w reżyserii Tadeusza Łysiaka – wsparcie produkcyjne o wartości 10 tys. zł w postaci wypożyczenia sprzętu zdjęciowego i kamerowego na potrzeby realizacji kolejnego filmu,
- Odkrycie Onetu dla Magdaleny Koleśnik za rolę w filmie „Sweat”, w reżyserii Magnusa von Horna – nagroda finansowa w wysokości 4 tys. zł. Ta sama aktorka zdobyła też „Kryształową Gwiazdę Elle”,
- Nagroda Jury Młodych dla Dawida Nickela za film „Ostatni Komers”,
- Nagroda festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą dla Agaty Kuleszy za kreacje aktorskie w filmach: „25 lat niewinności”, „Sala samobójców. Hejter”, „Magnezja” oraz „Śniegu już nigdy nie będzie”,
- Złoty Kangur dla Piotra Domalewskiego za film „Jak najdalej stąd”,
- Don Kichot – Nagroda Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych oraz Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych dla Iwony Siekierzyńskiej za film „Amatorzy”,
- Nagroda od Marki dr Irena Eris dla twórcy w Konkursie Filmów Krótkometrażowych dla Olgi Bołądź za film „Alicja i Żabka”,
- Bursztynowe Lwy – nagroda za największy sukces frekwencyjny w polskich kinach dla Ewy Lewandowskiej, Tomasza Mandesa i Macieja Kawulskiego za produkcję filmu „365 dni”oraz dla Roberta Kijaka (Next Film) za dystrybucję filmu „365 dni”.