Kuratorem wystawy jest Roman Lewandowski.

Maska pamięci a maska społecznej tożsamości

Wystawa Persona (non) grata dotyczy estetyki człowieka, a zwłaszcza persony oraz twarzy i zachodzących między nimi zależności oraz powiązań. Jednym z istotnych wątków projektu jest też maska. Chodzi o to, że nowożytny i współczesny portret można odczytywać – jak sugeruje Hans Belting – jako maskę pamięci i jako maskę społecznej tożsamości. Warto podkreślić, że w świecie greckiego antyku maskę i twarz opisywało to samo pojęcie – persona – przy czym autoprosopos to maska prawdziwa, natomiast prosopeion to maska sztuczna. Z kolei w starożytnym Rzymie łacina rozróżnia już terminologicznie twarz oraz maskę. Ciekawe jest to, że w teatrze renesansowym maska właściwie nie pojawia się. Chociaż jest to epoka narodzin portretu wczesno-nowożytnego, który według Beltinga stanowi protest przeciwko cmentarzowi. Gdy zaczynano malować pierwsze portrety indywidualne, większość społeczeństwa kończyła swoją bytność cielesną jeszcze w ossariach (współczesna urna lub kolumbarium). Z drugiej jednak strony portret to obraz, gdyż jest próbą odwzorowania twarzy, która jest obrazem nas i naszej tożsamości.

Martyna Czech, Kaucja życia, 2021

 

Wystawa zbiorowa Persona (non) grata

  • 7 kwietnia 2022 r., godz. 18.00 – wernisaż
  • ekspozycję można oglądać do 26 czerwca 2022 r.
  • Centrum Aktywności Twórczej w Ustce, ul. Zaruskiego 1a
  • Galeria Kameralna w Słupsku, ul. Partyzantów 31a