Rzeźby świetlne prezentowane na wszystkich kondygnacjach Baszty Czarownic w Słupsku mają upamiętnić 18 kobiet, które posądzone o czary, zginęły w tym budynku. Wernisaż wystawy Pająki odbędzie się w piątek, 8 kwietnia. Natomiast ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających do 26 czerwca 2022 r.
Kuratorką wystawy jest Weronika Teplicka.
Czym są pająki?
Świetlne rzeźby, zwane pająkami, powstały w ramach pobytu Alicji Białej na rezydencji artystycznej w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku. Artystka zainspirowana motywami sztuki ludowej stworzyła z ceramicznych obiektów i miedzianych konstrukcji wieloelementowe struktury. Przywieszone do stropu, emitując światło przez pokryte różnokolorowymi szkliwami moduły, dają terapeutyczną moc w czasach kryzysu. Pierwsze elementy miały organiczne, obłe formy. Zacieranie ich konturów wynika z obserwacji pierwiastka żeńskiego w naturze. Chodziło też o dążenie do zamknięcia ich w jak najbardziej abstrakcyjnych formach. Struktury rozchodzą się w różnych kierunkach przypominając organiczne rzeźby Hansa Arpa czy realizację Constantina Brâncușiego „Niekończąca się kolumna”. Realizacja odnosi się do wcześniejszych prac artystki, ale też do historii budynku Baszty Czarownic. W XVII w. baszta była więzieniem, a przetrzymywane w niej kobiety podejrzewane o czary, czekały na wyrok. Według danych historycznych zginęło tam 18 kobiet. Alicja Biała umieściła w obecnej przestrzeni galeryjnej 18 rzeźb świetlnych, a wytwarzane przez nie światło jest też sposobem upamiętnienia ich historii.
Jak powstały rzeźby?
Artystka tworząc rzeźby, inspirowała się ludową tradycją zdobienia wnętrz, jej obrzędowością i magicznymi praktykami kultywowanymi w celu zapewnienia szczęścia i dobrobytu. Elementy dekoracyjne wyrabiane były ręcznie ze słomy, włóczki, bibuły. Ich konstrukcje rozbudowywane były promieniście. Swoją formą przypominały dworskie żyrandole, które miały kształty sfer i kryształów, budowanych z wyczuciem zasad rządzących wszechświatem. Nawiązywały do modeli struktur chemicznych, a powstawały kierowane jedynie ludową intuicją. Artystka celowo wykorzystała twardą, a zarazem kruchą i odporną na działanie temperatury ceramikę z miedzią. Oba materiały są związane z ziemią. Połączone ze światłem i jego kojącym działaniem stają się panaceum w postpandemicznym świecie i czasach wszechobecnego kryzysu. Artystka, tworząc miejsce azylu, kontemplacji sztuki, odpoczynku i nabierania siły, chce opowiadać o nadziei.
Wcześniejsze prace
Alicja Biała tworząc serię kolaży „Wycinanki polskie” czy rzeźby „Totemy” wielokrotnie odwoływała się do motywów znanych ze sztuki ludowej i zagadnień pracy kolektywnej towarzyszącej jej powstawaniu. Oprócz tworzenia artefaktów równie ważne jest dla artystki budowanie więzi międzyludzkich i potrzeba pozostawania we wspólnocie. Działania zespołowe łączy figura silnej liderki-artystki, scalając sztukę z pracą, a stwarzanie z wytwarzaniem.
O artystce
Alicja Biała jest artystką wizualną pracującą w różnych mediach i skalach, od rysunku po 500-metrowe powierzchnie. Jest też autorką serii kolaży o Polsce „Wycinanki Polskie” czy instalacji dotyczącej zmian klimatu „Totemy”. Jednym z ostatnich jej projektów jest realizacja pająków. Obecnie studiuje w Royal College of Art i Royal Drawing School w Londynie, kończąc studia magisterskie.
Wystawa indywidualna Alicja Biała „Pająki”
- 8 kwietnia 2022 r., godz. 18.00 – wernisaż
- ekspozycję można oglądać do 26 czerwca 2022 r.
- Baszta Czarownic, al. F. Nullo 8 w Słupsku