Kultura
https://pomorskie.eu/wp-content/uploads/2020/09/filharminia_wrzesien2020_1-e1600499467886.jpg Beethoven, Sibelius i Mendelssohn. Nowy sezon artystyczny na Ołowiance rozpoczęty koncertowo

Beethoven, Sibelius i Mendelssohn. Nowy sezon artystyczny na Ołowiance rozpoczęty koncertowo

Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Fot. Renata Wierzchołowska
16.09.2020
Dorota Kulka
Dorota
Kulka
AUTOR
Dorota Kulka
Dorota
Kulka
16.09.2020

To była prawdziwa uczta dla melomanów. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku można było posłuchać m.in. uwertury Ludwiga van Beethovena, symfonii Feliksa Mendelssohna, a także koncertu skrzypcowego Jeana Sibeliusa. Kolejny, 75. sezon artystyczny na Ołowiance został zainaugurowany 18 września 2020 r. Podczas wydarzenia zostały wręczone nagrody specjalne marszałka województwa pomorskiego w dziedzinie kultury.

Wszystkie utwory zaproponowane przez szefa gdańskich filharmoników skierowały myśli ku Północy. Wystąpili: Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją George’a Tchitchinadze, Hanna Pozorska – skrzypce, a koncert prowadził Konrad Mielnik.

 

Uwertura inspirowana losami polityka

Muzyka do dramatu „Egmont” Goethego została skomponowana przez Ludwiga van Beethovena na przełomie lat 1809/1810. Obecnie grana jest tylko uwertura, która należy do najczęściej wykonywanych utworów kompozytora. Utwór opiera się na losie wybitnego holenderskiego polityka hrabiego Egmonta.

Ludwig van Beethoven (1770-1827), Uwertura Egmont op. 84 [1810]

Fiński romantyk

Jean Sibelius jest najbardziej rozpoznawalnym kompozytorem fińskim. Jego muzyka cechuje się wyraźną, odrębną nutą. Sibelius napisał wiele poematów symfonicznych i 7 symfonii. Koncert skrzypcowy jest jedynym koncertem w całej twórczości Sibeliusa i jednocześnie jest najczęściej grywanym utworem. Pomimo to uchodzi za jeden z najtrudniejszych. Od pierwszych dźwięków przykuwa uwagę niezwykłą intensywnością prowadzonej frazy i trzyma w napięciu aż do końca. Prawykonanie miało miejsce 8 lutego 1904 r. w Helsinkach i zakończyło się katastrofą. Po delikatnej modyfikacji koncert został wykonany w Berlinie w 1905 r. Tak naprawdę na wielkie estrady koncertowe wprowadził utwór genialny wirtuoz Jasha Heifetz w latach 30. XX wieku. Na Ołowiance utwór ten zabrzmiał pod palcami 16-letniej skrzypaczki z Gdańska Hanny Pozorskiej.

Jean Sibelius (1865-1957)

  • Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 [1904]
  • Allegro moderato
  • Adagio di molto
  • Allegro ma non tanto

 

Symfonia inspirowana szkockimi pejzażami

Symfonia Mendelssohna to przykład muzyki romantycznej, ale opartej na klasycznych zasadach. Kompozytor zaczął ją pisać w wieku 20 lat, ale ukończenie jej zajęło mu 13 lat. Ta symfonia powinna być uznana za ostatnią (piątą) symfonię Mendelssohna. W 1842 r. odbyło się pierwsze wykonanie Symfonii a-moll w Lipsku, a potem także w Londynie, gdzie na koncercie obecna była angielska księżniczka Wiktoria (późniejsza królowa), której to dzieło jest zadedykowane.

W III Symfonii Mendelssohn wyraźnie stara się o zachowanie spójności całego dzieła. Wszystkie części następują po sobie attaca (bez przerwy), temat wstępu pojawia się na końcu pierwszej części, a potem także w zmienionym charakterze na końcu finału. W rezultacie, symfonia kończy się w marszowym, pogodnym nastroju, a melancholia pierwszych części ustępuje radosnej apoteozie.

Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

  • III Symfonia a-moll „Szkocka” op. 56 [1829/1841]
  • Andante con moto – Allegro un poco agitato
  • Vivace non troppo
  • Adagio
  • Allegro vivacissimo – Allegro maestoso assai

 

 

 

Sprawy urzędowe

Dodatkowych informacji może udzielić Ci Biuro Prasowe Urzędu pod numerem 58 32 68 536 lub adresem e-mail bp@pomorskie.eu

Więcej o biznesie w regionie

Znajdziesz na stronach Departamentu Rozwoju Gospodarczego oraz Agencji Rozwoju Pomorza.