Spektakle z Peru, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Włoch, Chorwacji oraz Polski będzie można obejrzeć w ramach 28. międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego. W programie „Hamlet”, „12. noc albo co chcecie”, peruwiański „Hamlet” oraz postapokaliptyczna wersja najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julia” . Do tego aż 10 premier, w tym nowa produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi, w reżyserii Joanny Zdrady.
Wydarzenie rozpocznie się 25 lipca i potrwa do 4 sierpnia 2024 r.
Premiera na początek
Festiwal rozpocznie się 25 lipca prapremierą spektaklu „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady. To wielowątkowa opowieść dla młodzieży oraz dorosłych o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni i potrzebie wolności. Spektakl będzie można zobaczyć też 26 lipca. Tytułowa „Burza” ma tutaj wiele wymiarów: generyczny lęk przed obcym, oswajanie się z innością, poszukiwanie swojego miejsca w świecie, bunt wobec zastanej rzeczywistości i związane z tym dylematy. To także historia, która poddaje rewizji naszą relację z naturą – próba dominacji przyrody wyzwala żywioły i powoduje zamęt. Czy bohaterowie odnajdą harmonię w świecie pełnym niesamowitych zwrotów akcji i wszechogarniającej magii – zarówno tej płynąca z potęgi natury, jak i napędzanej siłą pieniądza?
– Bardzo mi zależy, aby produkcja rezonowała wśród młodych ludzi, była z nimi w kontakcie – mówiła reżyserka spektaklu Joanna Zdrada. – Chcemy zaprosić widza do świata utopii, miejsca, w którym wydarzyć może się wszystko, gdzie można przeżyć wspaniałe emocje i spotkać bliskich nam bohaterów. Nie chcemy nic udawać. Nasza historia dotyka również trudnych tematów: jest o ciszy przed burzą, o burzy hormonów, burzy mózgów, burzy w szklance wody, burzliwym dzieciństwie i burzliwej młodości, ale przede wszystkim o tęczy, która po burzy rozjaśnia niebo – wyjaśniła reżyserka.
To jednocześnie opowieść o współczesnym kolonializmie w różnych jego odsłonach. „Burza. Prequel” to też fantazja na temat kształtu współczesnej utopii. To właśnie w Gdańsku, mieście wolności, w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim krystalizuje się teatralna wizja świata pełnego marzeń o różnorodności i akceptacji.
Złoty Yorick
To konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych jego dziełami, który odbywa się od 1994 r. To swoiste podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego. W pierwszy etapie było aż 25 spektakli, z których wybrano pięć najlepszych. Spektakle wyłonione do finału prezentowane są podczas Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, a zwycięski teatr otrzymuje statuetkę Złotego Yoricka i nagrodę pieniężną w wysokości w wysokości 40 tys. zł. Wybór najlepszych szekspirowskich produkcji sezonu po raz kolejny powierzono krytykowi teatralnemu Łukaszowi Drewniakowi.
Widzowie zobaczą pięć polskich szekspirowskich produkcji sezonu. Są to: „Sen nocy letniej” (reż. Jan Klata, Teatr Nowy w Poznaniu), „Makbet” (reż. Paweł Palcat, Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie), „Makbet. Głosy z ciemności” (reż. Aneta Adamska-Szukała, Teatr Przedmieście, Rzeszów), „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” (reż. Szymon Kaczmarek, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu) oraz „Burza. Regulamin wyspy” (reż. Katarzyna Minkowska, Teatr im Jana Kochanowskiego w Opolu).
Nowy Yorick
Konkurs skierowany jest do młodych twórców debiutujących w polskim teatrze. Ma na celu zachęcenie do czytania i inscenizowania dzieł Williama Szekspira, szukania w jego twórczości odpowiedzi na współczesne problemy oraz testowania za ich pomocą nowych form teatralnych. Pomysłodawcą konkursu na Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku. Statuetka Nowego Yoricka zostanie wręczona podczas Festiwalu Szekspirowskiego. Walczyć o niego będą trzy prezentacje, przygotowane przez laureatów z teatrami zaproszonymi do współpracy przez Gdański Teatr Szekspirowski. W tym roku są to Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku.
Do konkursu wpłynęło 25 zgłoszeń od studentów reżyserii ze wszystkich szkół w Polsce, reżyserów na początku swojej drogi zawodowej, kolektywów artystycznych. Wyboru finalistów dokonali dyrektorzy wyżej wymienionych teatrów. Każda z realizacji zostanie sfinansowana przez organizatorów międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego kwotą 25 tys. zł. Jako „work in progress” zaprezentowane zostaną podczas festiwalu i ocenione przez międzynarodowe jury.
SzekspirOff
W ramach festiwalu będzie można zobaczyć też nowe produkcje niezależne. Celem nurtu SzekspirOff jest zaproszenie do współpracy artystów i zespoły pozainstytucjonalne, dla których punktem wyjścia w projektach jest twórczość Szekspira. SzekspirOff to konkurs, w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowywanych specjalnie na festiwal. W tym roku w ramach nurtu SzekspirOff będzie można zobaczyć: „Hardcore” – Bijata/Pinkiewicz (Karol Bijata, Zofia Pinkiewicz), „Ofelia. Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova, „Przemiana Hamleta (bo trzeba nazwać to przemianą)” – Piotr Mateusz Wach, „Siedem snów głównych” – Teatr Cinema oarz „To bitch or not to bitch” – Hertz Haus. Wszystkie finałowe produkcje są dofinansowane przez organizatorów festiwalu kwotą 25 tys. zł. Nagrodą w konkursie jest statuetka SzekspirOff oraz nagrody pieniężne. Zwycięzcę wyłoni międzynarodowe jury.
O festiwalu
Motto tegorocznej edycji festiwalu brzmi: „A niech się głowy toczą!” Festiwal Szekspirowski organizowany jest przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense od 27 lat. Wydarzenie odbywa się co roku latem. Do tej pory na festiwalu zaprezentowało się ponad 240 różnych zespołów teatralnych z ponad 40 krajów. Pokazywano realizacje takich twórców, jak: Peter Brook, Luk Perceval, Romeo Castellucci, Elizabeth LeCompte, Lew Dodin, Eimuntas Nekrošius, Oskaras Koršunovas, Tiago Rodrigues, Jan Lauwers, Roberto Ciulli, Robert Sturua. Festiwal jest międzynarodową platformą wymiany doświadczeń, praktyk teatralnych i dyskusji środowisk związanych z twórczością Williama Szekspira oraz fanów teatru. Jest też wydarzeniem promującym Pomorze na forum krajowym i międzynarodowym. Wyrazem tego jest m.in. zainicjowana w 2010 r. Europejska Sieć Festiwali Szekspirowskich, zrzeszająca obecnie 11 partnerów – z Polski, Niemiec, Węgier, Czech, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Armenii, Danii, Macedonii, Serbii, mająca swoją siedzibę w Gdańsku. Festiwal Szekspirowski łączy prezentacje spektakli z całego świata z konkursami na najlepsze polskie spektakle szekspirowskie (konkursy o Złotego Yoricka i SzekspirOff), a także działaniami artystycznymi, edukacyjnymi, warsztatami i spotkaniami z twórcami z różnych stron świata.
Co jeszcze?
Festiwalowi towarzyszy też ponad 40 wydarzeń. Warsztaty, spotkania z festiwalowymi twórcami, dyskusje, próby otwarte, podcasty „Szekspir: Spoiler”, retransmisje spektakli, silent disco i koncert to wszystko w ramach programu „Myślenie ma sens”. W tym roku będzie można m.in. spotkać się z Renato Rizzi, architektem, który zaprojektował Gdański Teatr Szekspirowski, zgłębić pracę klauna, wziąć udział w warsztatach dotyczących zmysłów w teatrze czy inkluzji oraz posłuchać sonetów Szekspira w wykonaniu Mai Kleszcz.
Program festiwalu