Spektakl odbywa się w ramach rezydencji artystycznej.

O projekcie

Projekt rezydencyjny to realizacja autorskiego teatru dokumentu o historii wysiedlonych Niemców i osiedlanych w ich miejsce Polaków w Ustce i na Pomorzu w 1945 r. Zapraszając lokalną społeczność do uczestnictwa, powstanie autorska narracja i poruszający spektakl.

– Kuszącym jest poznanie historii wyobraźnią, w której zmysły wychwytują emocje i starają się zrozumieć tych, którzy żyli tu wcześniej. Poprzez ruch ciał przypominający cienie ludzkie i instalację ze słów oraz dźwięków, moim zamiarem, będzie przywrócenie przenikających się momentów – ducha uciekających Niemców z duchem wchodzących do ich domostw Polaków – wyjaśnia Jolanta Juszkiewicz.

Wywołane emocje związane z losem ludności cywilnej przeciwnych frontów przypomną, że krzywda boli tak samo. Projekt oferuje lokalnej społeczności Ustki możliwość udziału w warsztatach teatru ubogiego wzbogacając wiedzę o alternatywnych formach twórczych.

Jolanta Juszkiewicz

Absolwentka Akademii Teatralnej we Wrocławiu, Performance Studies Sydney University w Australii. Uczestniczka warsztatów mistrzowskich: Khalida Tjabj w Śri Ram Centre, Delhi, Indie, Tor Arne i uczniów Jerzego Grotowskiego w Grenland FriTeatre w Porsgrunn, Norwegia, Alehandro Ronceria „Native Indian Dance” w Toronto w Kanadzie, Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru ISTA Eugenio Barby, Odine Teatre w Holstebro. W 1997 r. w Sydney w Australii założyła profesjonalny autorski Teatr Kropka Theatre. W duecie z nowozelandzkim reżyserem Anatolym Frusin doprowadziła do premier klasyki światowej i spektakli dokumentalnych nagradzanych i zapraszanych międzynarodowo m.in. przez prof. Richarda de Marco na Międzynarodowy Festiwal Sztuki w Edynburgu. Od 2007 r. rozwija Teatr Kropka Theatre z bazą w Polsce. Funkcjonując w duchu teatru ubogiego, realizuje w nieustającym ciągu międzynarodowych zaproszeń. Prezentowała m.in. w Australii, Brazylii, Bułgarii, Francji,  Iranie, Izraelu, Niemczech, Osetii,  RSzwecji, Ukrainie, Uzbekistanie, Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Do wielu krajów powracała z nowym spektaklem, reżyserią lub warsztatami. Uczestniczy w panelach konkursowych i seminaryjnych, prowadzi warsztaty aktorskie oraz reżyseruje zespoły spoza Teatru Kropka Theatre. Stypendystka ministrów kultury (dwukrotnie), marszałka województwa pomorskiego i prezydenta Warszawy (dwukrotnie). Laureatka: Australian Cultural Trust, międzynarodowych Grand Prix i wyróżnień aktorskich oraz nagród kapituły dziennikarzy za promowanie kultury polskiej na świecie. W 2022 r. obchodziła 25 lat Teatru Kropka Theatre. W ramach wsparcia MKiDN zrealizowała program wydarzeń, ukazała się publikacja monograficzna oraz szereg analiz i wypowiedzi naukowych ukazujących metodę pracy Jolanty Juszkiewicz za nietuzinkową wartość dla polskiej kultury. W 2023 r. polsko-australijska Fundacja Pol-Cul nagrodziła twórczynię za łączenie ludzi na świecie poprzez teatr, wyróżniona w konkursie krajowym Polka XXI w sekcji Kultura. W ramach jubileuszu ćwierćwiecza teatru uczestniczyła z monodramem Matka S.I. Witkiewicza w Sydney Fringe Festival w Australii, gdzie przyznano jej grant Eldon and Ann Foote Trust na realizację i premierę nowego spektaklu w edycji 2024. Artystka zaznacza, że ciało jest kluczowym punktem odniesienia dla każdego rodzaju sztuki. Interesują ją poszukiwania organicznych impulsów zmysłowych i relacji ciała z obiektami partnerującymi w procesie twórczym. Duże znaczenie ma tu również ciało widza, które poruszone emocjami aktorki angażuje sferę duchową przemieszczając się wraz z historią i stając się częścią świata metafory.

„Stolpmünde – Ustka/1945”

  • 25 czerwca 2024 r., wtorek, godz. 18.00 – spektakl
  • 24 czerwca 2024 r., poniedziałek, godz. 18.00 – próba generalna
  • Centrum Aktywności Twórczej
  • ul. Zaruskiego 1a
  • Ustka
  • wstęp – wolny