Głównymi współorganizatorami Platformy w 2019 roku są Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw oraz Fundacja Polka dot. Teatr Szekspirowski jest sceną partnerską PPT 2019.

 

Czym jest platforma tańca?

Idea Polskiej Platformy Tańca powstała w 2003 r. w formule przeglądu taniec.pl w ramach Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł. Do pomysłu powrócono pięć lat później. Centrum Kultury Zamek w Poznaniu oraz Art Stations Foundation zorganizowały trzy edycje Polskiej Platformy Tańca – w 2008, 2010 i 2012 r. Od 2013 r. na mocy porozumienia z dotychczasowymi organizatorami, głównym organizatorem Polskiej Platformy Tańca jest Instytut Muzyki i Tańca, który do tej pory zorganizował dwie edycje – w 2014 r. w Lublinie oraz 2017 r. u w Bytomiu. Od tamtej pory platforma wędruje po kraju i jest organizowana we współpracy z działającym lokalnie środowiskiem tańca.

Platforma oparta jest na formule konkursowej, której rezultatem jest kilkudniowy pokaz wybranych prac. W edycji 2019 wybór spektakli powierzony został 10-osobowej komisji, w której znajdują się przedstawiciele artystów, dziennikarzy, kuratorów i teoretyków tańca.

Pokazy finałowe Polskiej Platformy Tańca są okazją do zaproszenia dyrektorów festiwali, ośrodków tańca, dziennikarzy i kuratorów tańca z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Azji. Dzięki temu PPT finałowe spektakle mają szansę na zaistnienie na międzynarodowej scenie choreograficznej.

W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zaprezentowane zostaną następujące spektakle

 

„This is the Real Thing” – Anna Nowicka, Nowy Teatr w Warszawie

  • 5 września 2019 r., czwartek, godz. 16.00, 45 min
  • bilety: 20 zł – normalny, 15 zł – ulgowy

W cen­trum tego spektaklu znajduje się ciało. Ciało, które migocze i przemienia się, pozostając w procesie ciągłego stawania się. Ucieleśnione zostają różnorodne faktury, frag­menty emocji, sytuacji, lecz żadna z nich nie osadza się w for­mie wizualnego obiektu. Fizyczne ciało funkcjonuje raczej jako nieskończony hipertekst, odsyłający widza do coraz to nowych skojarzeń i stawiający pytanie o to, czym ciało faktycznie jest, jak je postrzegamy oraz na ile możemy je świa­domie konstruować.

  • choreografia: Anna Nowicka
  • dramaturgia: Mateusz Szymanówka
  • reżyseria: Anna Nowicka
  • wykonanie: Anna Nowicka
  • muzyka: Adam Świtała
  • reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
  • kostiumy: Tanja Padan / Kiss the future
  • produkcja: Nowy Teatr w Warszawie
  • koprodukcja: Art Stations Foundation
  • partnerzy: rezydencja artystyczna we Fabrik Potsdam i Centrum w Ruchu
  • Spektakl powstał w ramach programu „Poszerzanie Pola”.
  • kuratorka: Joanna Leśnierowska
  • premiera: 7.11.2018 r. Nowy Teatr w Warszawie
     

Populuxe – Wojciech Grudziński, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

  • 6 września 2019 r., piątek, godz. 18.00, 50 min
  • bilety: 20 zł – normalny, 15 zł – ulgowy

Wywodzący się z połączenia słów luksus i popularność, termin Populuxe był nową estetyką konsumpcyjną w połowie XX wieku w USA. Populuxe istnieje w formach, fakturach i kolorach. Oscyluje między prywatnym a publicznym, między architekturą Googie a figurą Siergieja Diagilewa, między nierównym podziałem dóbr, a ekologią ─ w celu stworzenia syntetycznej formy choreograficznej. Populuxe funkcjonuje w duchu wulgarnej radości z tego, aby żyć luksusowo.

  • choreografia i reżyseria: Wojciech Grudziński
  • dramaturgia: Joanna Ostrowska
  • wykonanie: Wojciech Grudziński, Ilona Gumowska
  • muzyka: Wojtek Blecharz
  • kostiumy: Clovis Nix
  • reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
  • wideo: Maciej Bychowski
  • produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w ramach Solo Projekt Plus 2018
  • premiera: 12.05.2018 r., Studio Słodownia +3, Stary Browar, Poznań

Spektakl powstał w ramach Solo Projekt Plus 2018 Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

 

„KIO in Motion” – Małgorzata Haduch, Krakowska Orkiestra Improwizująca

  • 6 września 2019 r., piątek, godz. 21.30, 50 min
  • bilety: 20 zł – normalny, 15 zł – ulgowy

„KIO in Motion” to projekt, który powstał z fuzji artystycznych poszukiwań choreografki

Małgorzaty Haduch oraz Pauliny Owczarek, założycielki Krakow Improvisers Orchestra. We wspólnym projekcie krakowskie artystki badają przełożenie systemów improwizacji dyrygowanej w muzyce na budowanie kompozycji choreograficznej. Używając niewerbalnego języka gestów i znaków, dyrygujący komponuje muzykę i choreografię. W ten sposób zaciera się granica pomiędzy rolami dyrygenta i choreografa.

  • choreografia: Małgorzata Haduch
  • reżyseria: Małgorzata Haduch, Paulina Owczarek
  • wykonanie: Małgorzata Haduch, Jan Lorys, Aniela Pramik, Maria Mavridou
  • muzyka: Krakowska Orkiestra Improwizująca dyrygowana przez Paulinę
  • Owczarek
  • reżyseria świateł: Filip Marszałek
  • kostiumy: Unfinished Company
  • produkcja: Aliaksandra Shauchuk
  • koprodukcja: Krakowska Jesień Jazzowa
  • partnerzy: Fundacja Dom Kultury Alchemia, Platforma „Free The Dance”, Galeria „ii”, Scena Supernova
  • premiera: 15 listopada 2018 r., Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Projekt „KIO in Motion” częściowo zrealizowany w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa 2018, stypendystka Małgorzata Haduch.

 

Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark / Jakub Lewandowski, „Rozkosz”

  • 7 września 2019 r., sobota, godz. 20.00, 60 min
  • bilety: 20 zł – normalny, 15 zł – ulgowy

Najeść się, nażreć, „nażyć”, obkupić, żeby urwać z doczesności jak najwięcej. Więcej mocy, więcej cali, więcej paneli, więcej pikseli, więcej złota, więcej żarcia, więcej, więcej, więcej…

Fałsz przeczy pięknu, a jednak dajemy się nabrać. Wraz z trwaniem spektaklu bohaterowie coraz bardziej będą obnażać swoją naturę, odsłaniać wypełniającą ich od wewnątrz brzydotę.

  • oni – będą powoli zrzucać swe maski:
  • mówiąc – bez zrozumienia
  • jedząc – bez opamiętania
  • tańcząc – bez rytmu
  • myśląc – o sobie
  • i niszcząc – innych.
  • ile diabła w aniele, tyle zwierzęcia w człowieku.
  • A jeśli na scenie w którymś momencie naprawdę pojawi się dzikie zwierzę – przyjdzie zadać pytanie – co widzimy naprawdę…?
  • choreografia: Jakub Lewandowski
  • asystentka choreografa: Dominika Wiak
  • wykonanie: Dominika Wiak, Wojciech Furman, Daniel Leżoń, Oscar Mafa, Paweł Urbanowicz, Michał Woźnica
  • reżyseria świateł: Paweł Murlik
  • muzyka: Michał Lis
  • scenografia i kostiumy: Jakub Lewandowski
  • wideo: Paweł Szymkowiak
  • produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark
  • premiera: 29 września 2018 r., Bytom

 

Polska Platforma Tańca

  • 5-8 września 2019 r., czwartek-niedziela
  • Gdański Teatr Szekspirowski
  • ul. Bogusławskiego 1
  • Gdańsk

Zobacz: Gdański Teatr Szekspirowski