Prezentowany na ekspozycji „Sąd Ostateczny” to instalacja multimedialna stworzona przez Nicolę Bocciniego – znanego artystę ceramika, na co dzień tworzącego w Derucie koło Perugii we Włoszech.

Dzieło Bocciniego wykonane zostało z komponentów porcelanowych, która stanowią medium dla fragmentów „Sądu Ostatecznego” Hansa Memlinga i innych elementów wizualnych wyświetlanych w zaprogramowanych sekwencjach. Artysta skonstruował współczesną wizję sądu ostatecznego zachowując treść obrazu, jego ikonografię i symbolikę.

 

„Żyłki w porcelanie”

Sześciokątne panele przygotowane zostały z glinki porcelanowej poprzez odlewanie w formie gipsowej. Wykorzystana technika ma nazwę „żyłki w porcelanie”, tzn. w glinkę porcelanową jeszcze przed jej wyschnięciem jest wkładany drut miedziany na głębokość około 3 mm. Podczas wypalania w wysokiej temperaturze, drut ulega stopieniu, a jego opary zabarwiają element porcelanowy tworząc zielone linie.

Wszystkie 22 panele wykonane zostały ręcznie oraz trzykrotnie wypalone, przy czym tylko raz w temperaturze około 1320 st. C. W trakcie pracy Bocciniemu udało się opracować podstawę teoretyczną tego procesu: porcelanowa glinka podczas wypalania w bardzo wysokiej temperaturze najpierw zmniejsza swoją objętość (kurczy się), a następnie – zwiększa (rozszerza się). W procesie tym powstały idealnie półprzezroczyste panele o grubości około 2 mm.

 

Artystyczna interpretacja

Wykorzystując współczesne technologie i materiały oraz angażując widzów, których autoportrety fotograficzne staną się częścią panelu w czasie rzeczywistym, artysta interpretuje temat sądu ostatecznego w kontekście ważnych współczesnych zjawisk społecznych, takich jak: rasizm, terroryzm, ksenofobia czy konflikty na tle imigracji.

 

 

Nicola Boccini „Sąd Ostateczny”

  • wernisaż: 2 grudnia 2017 r., sobota, godz. 18.00
  • wystawa czynna: 3 grudnia 2017 r. – 4 marca 2018 r.
  • Muzeum Narodowe w Gdańsku
  • Oddział Sztuki Dawnej
  • ul. Toruńska 1
  • Gdańsk
  • godziny otwarcia:
    wtorek-piątek, godz. 9.00-16.00
    sobota-niedziela, godz. 10.00-17.00
  • ceny biletów:
    normalny – 10 zł
    ulgowy – 6 zł
    dla uczniów i studentów do 26. roku życia – 1 zł

 

Współpraca:

  • Gisella Gellini – profesor sztuki świetlnej, Politechnika w Mediolanie
  • Claudia Casali – dyrektor Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Fanzy
  • Robert Turło – reżyser animacji filmowej, wykładowca animacji na wydziale Grafiki  ASP w Gdańsku
  • Raffaele Bacchi – inżynier elektroniki lotniczej
  • Marek Kuczyński – muzyka, udźwiękowienie
  • Grażyna Rigall – projekty malarskie
  • Mateusz Kozłowski – modele i animacje 3D
  • Sławomir Pultyn – zdjęcia filmowe
  • Aleksandra Kobielak, Krzysztof Czerny – ruch sceniczny
  • Andrzej Nowakowski – zdjęcia „Sądu Ostatecznego” Hansa Memlinga
  • Natalia Helman – projekty graficzne materiałów promocyjnych

 

Patronat honorowy nad wystawą objęli: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, burmistrz Deruty Michele Toniaccini oraz Instytut Kultury Włoskiej w Warszawie.

 

Zobacz: Tydzień Memlinga w Roku Memlinga