Po trzech latach od rozpoczęcia prac remontowych możemy się już cieszyć nowym wnętrzem Teatru Wybrzeże. Dzięki przeprowadzonej gruntownej modernizacji Duża Scena stała się nowoczesnym obiektem, spełniającym oczekiwania widzów i pozwalającym realizować przedsięwzięcia artystyczne na najwyższym poziomie. Była to największa inwestycja w powojennej historii teatru, a łączny budżet przedsięwzięcia wyniósł około 60 mln zł.
Modernizacja budynku Dużej Sceny była ostatnim etapem wieloletniego przedsięwzięcia, obejmującego m.in. budowę w nowym miejscu Sceny Kameralnej w Sopocie, stworzenie w zabytkowej przestrzeni sceny Stara Apteka oraz przebudowę Sceny Malarnia. Zwieńczeniem dzieła mającego na celu poprawę jakości i atrakcyjności infrastruktury Teatru Wybrzeże stał się kapitalny remontem głównego budynku teatru.
Największa inwestycja od lat
Budynek Dużej Sceny pochodzi z 1967 r. Wybudowano go w miejscu pochodzącego z początku XIX w. Teatru Miejskiego, przebudowanego w latach 30. XX w. i zniszczonego pod koniec II wojny światowej. Od czasu powstania obiekt nie doczekał się kompleksowej modernizacji, przeprowadzano w nim jedynie prace remontowe na mniejszą skalę. Z upływem lat jego stan techniczny znacząco odbiegał od współczesnych standardów i oczekiwań widzów.
Przebudowę rozpoczęto w lipcu 2020 r. według projektu sopockiej firmy Warsztat Architektury Pracownia Autorska pod przewodnictwem dra inż. arch. Krzysztofa Kozłowskiego. Inwestycja obejmowała kompleksową przebudowę sceny, widowni, foyer oraz zaplecza artystycznego. Przebudowie podlegał m.in. układ widowni. Ze względu na niewłaściwą akustykę oraz słabą widoczność zrezygnowano z balkonów na rzecz widowni o układzie kinowym ze znacznymi przewyższeniami. Zapewni to doskonałą widoczność i akustykę ze wszystkich 341 miejsc. Przebudowana została też strefa wejścia i holu, z szatnią i toaletami oraz strefa kas biletowych. Całość obiektu dostosowana została do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Łączny budżet przedsięwzięcia wyniósł około 60 mln zł. Inwestycja finansowana była ze środków samorządu województwa pomorskiego (30,5 mln zł), miasta Gdańska (10 mln zł), a także ze środków pochodzących z pożyczki miejskiej.
Zobacz też: Niezwykłe odkrycie w Teatrze Wybrzeże. Co znaleziono podczas przebudowy Dużej Sceny?
Długo wyczekiwane uroczyste otwarcie
Uroczystego otwarcia Dużej Sceny 6 października 2023 r. dokonali m.in. dyrektor Teatru Wybrzeże Adam Orzechowski, marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk oraz prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
– Po wieloletnim procesie inwestycyjnym, którego zwieńczeniem jest całkowicie zmodernizowana Duża Scena Teatru Wybrzeże, oddajemy w ręce widzów nowoczesny teatr z unikatowymi rozwiązaniami technologicznymi. Duża Scena ma szansę stać się wizytówką nie tylko naszego teatru, ale i naszego regionu. Dziękuję wszystkim, którzy byli i są zaangażowani w ten proces. Wspólnym wysiłkiem udało nam się go doprowadzić do końca – mówił dyrektor Adam Orzechowski.
Marszałek Mieczysław Struk zwrócił uwagę, że zakończona obecnie gruntowna modernizacja Dużej Scena to jedna z najważniejszych inwestycji samorządu województwa pomorskiego w sferze kultury w ostatnich latach.
– Wielokrotnie wizytowałem ten budynek w trakcie prowadzonych prac. Zawsze byłem pod wrażeniem skali i rozmachu jego przebudowy – podkreślał marszałek. – Teatr Wybrzeże zyskał dzięki temu nowe oblicze, godne XXI w. i odpowiadające współczesnym standardom. Z dumą mogę powiedzieć, że jego infrastruktura jest teraz na światowym poziomie
Z kolei prezydent Aleksandra Dulkiewicz przypomniała, jak wielkim zainteresowaniem publiczności cieszą się spektakle Teatru Wybrzeże.
– Ufam, że otwierając Dużą Scenę dostęp do sztuk wystawianych w Teatrze Wybrzeże stanie się łatwiejszy, a jego zmodernizowane wnętrza przyciągną nie tylko stałą publiczność, ale również nowych widzów. Piękniejsze i nowoczesne miejsce pracy zyskają również nasi aktorzy i cała ekipa na co dzień zatrudniona w tym miejscu – dodała prezydent Gdańska.
Po oficjalnym przecięciu wstęgi dla zaproszonych gości zorganizowana została część artystyczna połączona ze zwiedzaniem obiektu.
.
Jak zmieniła się Duża Scena?
Już z oddali zauważyć można zupełnie nową fasadę teatru od strony Targu Węglowego. Do wnętrza zaprasza wszystkich część parterowa, której przywrócono oryginalny charakter. Otwarta forma budynku podkreślona jest trzema przeszklonymi parami drzwi, a przede wszystkim najbardziej charakterystyczną częścią frontu, czyli wielkimi szklanymi taflami okien.
Po wejściu do środka zwraca uwagę szatnia dla widzów mieszcząca się pod widownią, która czerwienią kontrastuje z bielą ścian i posadzki holu wejściowego. We wnętrzu pojawił się też zupełnie nowy element – spiralna klatka schodowa, prowadząca widzów na foyer znajdujące się na pierwszym piętrze. Na obu piętrach ściany w kolorze białym stały się tłem dla czerwieni oraz złota, które dominuje tu jako okładzina ścian, balustrady czy lady dla teatralnej kawiarni. Całości dopełniają trzy rzeźbiarskie w swojej formie żyrandole – monumentalne, okrągłe i kaskadowe, dające możliwość regulacji światła, od delikatnego po jaskrawe – w zależności od potrzeb i sytuacji.
Z foyer warto udać się na taras widokowy, rozciągający się dookoła teatralnej kopuły. Stąd podziwiać można nie tylko Targ Węglowy, ale także panoramę Gdańska. W przyszłości taras będzie pełnił też funkcję plenerowej sceny, służącej nie tylko działaniom teatralnym, ale także spotkaniom, koncertom i innym wydarzeniom kulturalnym.
Przyjrzyjmy się teraz widowni. Jej jednolity, amfiteatralny układ, a także brak antresoli, balkonów i lóż sprawia, że widok na scenę nie jest niczym ograniczony, któregokolwiek miejsca byśmy nie wybrali. Projektanci widowni postawili na minimalistyczne wykończenie wnętrza w kolorach szarości, jednocześnie nie rezygnując z rzeźbiarskich akcentów, jakimi są okładziny ścian. Podczas spektaklu widzowie będą mogli całkowicie skupić się na scenie i grających na niej artystach. Dzięki zastosowaniu odpowiednich paneli i budowie nowego stropu nie zawiedzie nas akustyka pomieszczenia. Przestrzenie między sceną a foyer zostały bowiem całkowicie rozdzielone śluzą akustyczną.
Jeśli chodzi o samą scenę, to nastąpiła całkowita wymiana urządzeń mechaniki sceny, zarówno górnej (sztankiety, sznurownia), jak i dolnej (scena obrotowa, system zapadni). Znacząco wzbogaci to możliwości inscenizacyjne, pozwalając na prezentację bardziej dynamicznych i atrakcyjnych wizualnie produkcji. Zamontowano również nowy system elektroakustyczny, sprzęt oświetleniowy bazujący na technologii LED oraz współczesny pulpit inspicjenta. W ten sposób stworzono w Teatrze Wybrzeże jedną z najnowocześniejszych scen w Europie.
Poza tym podczas modernizacji w całym obiekcie wymieniono wszystkie instalacje: grzewczą, wentylacyjną i elektryczną. Dzięki zupełnie nowej technologicznie konstrukcji okien budynek stał się lepiej izolowany termicznie, przez co też bardziej ekologiczny i przyjazny widzom przy każdej pogodzie
„Wyzwolenie” na otwarcie sceny i nowego sezonu
Wydarzeniem otwierającym nową Dużą Scenę będzie gdańska prapremiera „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty, która odbędzie się 14 października 2023 r. w 120-letnią rocznicę jego krakowskiej prapremiery. Spektakl oficjalnie zainauguruje też sezon 2023/2024 w Teatrze Wybrzeże.
– „Wyzwolenie” to narodowy arcydramat w interpretacji jednego z najgłośniejszych polskich reżyserów. Sztuka o potrzebie narodowego wyzwolenia rozumianego jako duchowy wstrząs, który ma wyzwolić nas z narodowych wad, kompleksów i ograniczeń. Dramat Wyspiańskiego na pozór dzieje się jedynie w teatrze, ale w rzeczywistości odbywa się w o wiele istotniejszej sferze wzniosłego, ale i przeklętego polskiego panopticum – informuje Grzegorz Kwiatkowski, rzecznik prasowy Teatru Wybrzeże.
„Wyzwolenie”
Sztuka na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego
Adaptacja i reżyseria: Jan Klata
Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Wideo: Natan Berkowicz
W spektaklu występują: Dorota Androsz, Justyna Bartoszewicz, Magdalena Boć, Katarzyna Dałek, Magdalena Gorzelańczyk, Katarzyna Z. Michalska, Agata Woźnicka, Piotr Biedroń, Piotr Chys, Robert Ciszewski, Jerzy Gorzko, Grzegorz Gzyl, Michał Jaros, Jacek Labijak, Krzysztof Matuszewski, Marcin Miodek, Robert Ninkiewicz, Jakub Nosiadek, Paweł Pogorzałek, Cezary Rybiński oraz Marek Tynda.
Nowy logotyp oraz nowa strona internetowa
Otwarciu Dużej Sceny towarzyszyła prezentacja nowego logotypu Teatru Wybrzeże, którego autorem jest prof. Wojciech Janicki z Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, specjalizujący się w projektowaniu identyfikacji wizualnej firm i produktów.
– Nowy logotyp stanowi połączenie inicjałów T (Teatr) W (Wybrzeże), a zarazem metaforyczną grę światła i cienia jako domenę przestrzeni i narracji teatralnej. Symbol ukazuje również motyw schodów prowadzących na scenę, falę oraz mewę jako elementy odnoszące się do lokalizacji Teatru Wybrzeże – wyjaśnia prof. Janicki.
Dodatkowo, wraz z otwarciem Dużej Sceny uruchomiona została nowa strona internetowa Teatru Wybrzeże. Jej projekt przygotowała Monika Jochan, a realizacją zajęli się programiści: Dominik Kościelak i Krzysztof Radomski. Użytkownicy nowej strony mogą teraz filtrować repertuar według sceny oraz korzystać z kalendarza na stronie głównej do szybkiego wyszukiwania interesujących ich dat spektakli. Poza tym nowoczesny design skraca i upraszcza proces zakupu biletów. Strona jest też w pełni zoptymalizowana dla urządzeń mobilnych.