Link do kanału YouTube PFB.

Koncert Najlepszych Dyplomantów Akademii Muzycznej – 9 kwietnia, piątek, godz. 19.00 – publikacja na kanale YouTube

Wystąpią:

  • Orkiestra Symfoniczna PFB
  • George Tchitchinadze – dyrygent
  • Piotr Pawlak – fortepian

Program:

  • Gabriel Fauré [1845–1924]
  • Suita Dolly op. 56 (arr. Henri Rabaud) [1906]
  • Fryderyk Chopin [1810-1849]
  • II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 [1830]
  • Maestoso
  • Larghetto
  • Allegro vivace

Podczas koncertu absolwentów będzie można usłyszeć suityę „Dolly” Gabriela Fauré. To zbiór utworów na duet fortepianowy, składający się z 6 krótkich utworów napisanych lub przerabianych w latach 1893-1896 z okazji urodzin Emmy Bardac. Orkiestrowa wersja suity została skomponowana w 1906 r. przez Henri’ego Rabuada. Najbardziej znana część suity (Berceuse) została zaaranżowana na kilka kombinacji instrumentów. Suita składa się z sześciu krótkich utworów, każdy z nich posiada własny tytuł: Berceuse, Mi-a-ou, Le jardin de Dolly, Kitty-valse, Tendresse i Les pas espagnol. Całość zajmuje ledwie kwadrans, dając słuchaczom ogrom wrażeń.
Następnie melomani wysłuchają młodego pianisty z Gdańska, laureata II nagrody na Konkursie Muzyki Polskiej w Rzeszowie, Piotra Pawlaka, który przedstawi arcydzieło Chopina. Koncerty fortepianowe Chopina powstały w tym samym czasie (w odstępie zaledwie pół roku) i utrzymane są w modnym wówczas stylu brillant.

Koncert symfoniczny – Karolina Piątkowska-Nowicka, Mirosław Pachowicz – 20 kwietnia, czwartek, godz. 19.00

Jeśli będą obowiązywać obostrzenia i nie będzie można grać z publicznością, publikacja on-line na kanale YouTube 30 kwietnia

Wystąpią:

  • Orkiestra Symfoniczna PFB
  • Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
  • Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce
  • Mirosław Pachowicz – fagot
  • Konrad Mielnik – prowadzenie

Program:

  • Vincenzo Bellini (1801-1835)
  • Symfonia B-dur
  • Larghetto espressivo
  • Allegro
  • André Jolivet (1905-1974)
  • Koncert na fagot, orkiestrę smyczkową, harfę i fortepian [1954]
  • Recitativo
  • Allegro gioviale
  • Largo cantabile
  • Fugato
  • Samuel Barber (1910–1981)
  • Koncert skrzypcowy op. 14 [1939]
  • Allegro
  • Andante
  • Presto in moto perpetuo

Inaugurująca koncert Symfonia B-dur Vincenzo Belliniego jest trzecią z 8 symfonii stworzonych przez tego kompozytora. Prowadzeni przez maestro Mirosława Jacka Błaszczyka muzycy PFB zaprezentują się w dwóch mało znanych, a bardzo interesujących koncertach XX-wiecznych. Koncert Joliveta jest napisany na trzy instrumenty solowe (fagot, harfę i fortepian), ale to fagot ma tu najważniejszą i najtrudniejszą rolę. Jest to kompozycja bardzo wymagająca dla wykonawców. Zbudowana w oparciu o schemat sonaty da chiesa kompozycja nawiązuje do muzyki baroku, ale nie brak tu też wpływów jazzowych. W pierwszej części dominuje fagot, do którego zawikłanych arabesek dołączają się stopniowo inne instrumenty, natomiast druga, szybka część obfituje w synkopowane rytmy. W kantylenowej, trzeciej części znów fagot ma okazję popisać się umiejętnością prowadzenia długich, śpiewnych linii. Ostatnia część to bardzo energiczny finał z charakterystycznymi rytmami, gdzie Fugato jest tylko ogólną aluzją do barokowej formy. Partię na fagocie wykona Mirosław Pachowicz. Urodzony w Lublinie muzyk, od dawna jest związany z Gdańskiem, gdzie uczy na Akademii Muzycznej. Pachowicz jest również wytrawnym kameralistą, a jego pasją są podróże i lotnictwo.
Koncert skrzypcowy Barbera wykona Karolina Piątkowska-Nowicka, na co dzień prowadząca grupę drugich skrzypiec w PFB. Artystka jest też założycielką kwartetu NeoQuartet, który znany jest z interpretacji muzyki współczesnej oraz wykładowczynią Akademii Muzycznej w Gdańsku. Co ważne, proporcje Koncertu skrzypcowego Barbera odbiegają od tradycyjnych, szybka część finałowa mimo swych krótkich rozmiarów, równoważy pierwsze dwie, utrzymane w spokojnym i poważnym charakterze.

Koncert symfoniczny – Marcin Zdunik – 23 kwietnia, godz. 19.00 (transmisja na kanale YouTube)

Wystąpią:

  • Orkiestra Symfoniczna PFB
  • Wojciech Rodek – dyrygent
  • Marcin Zdunik – wiolonczela

Program:

  • Mieczysław Wajnberg (1919–1996)
  • Koncert wiolonczelowy d-moll op.43 [1948]
  • Adagio
  • Moderato
  • Allegro-Cadenza
  • Allegro
  • Carl Maria von Weber (1786–1826)
  • I Symfonia C-dur op. 19 [1806–1807]
  • Allegro con fuoco
  • Andante
  • Scherzo. Presto
  • Finale. Presto

Marcin Zdunik jest jednym z najwszechstronniejszych polskich muzyków. Ten zdolny wiolonczelista jest świetnym aranżerem, improwizatorem. Próbuje też swoich sił jako kompozytor. Bardzo często występuje w zespołach kameralnych. Z pianistą Aleksandrem Dębiczem nagrał dla wytwórni Warner dwupłytowy album „Bach Stories” z nagraniami kameralnych kompozycji Bacha, ale też i aranżacji kantat i chorałów i wreszcie improwizacji opartych na bachowskich tematach. Zdunik chętnie wykonuje także nową muzykę, bywa częstym gościem na festiwalach Warszawska Jesień, a ostatnio koncert dla niego napisał Paweł Mykietyn. Artysta prowadzi też klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku i na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Na koncercie dyplomantów Akademii Muzycznej w Gdańsku zaprezentuje jedno z wczesnych dzieł koncertujących Mieczysława Wajnberga – kompozytora zaliczanego do najważniejszych postaci muzyki XX wieku.
Mieczysław Wajnberg to kompozytor, którego utwory coraz częściej pojawiają się na estradach filharmonicznych i operowych. Urodził się w Warszawie w 1919 r. Ukończył studia w klasie fortepianu przed wybuchem II wojny światowej. Zaprezentowany koncert wiolonczelowy powstał w 1948 r. Jest dziełem wyjątkowo pięknym i oryginalnym, choć napisanym bardzo tradycyjnym językiem. Kompozycja składa się z czterech części: pierwszej wolnej, w całości opartej na pięknym, diatonicznym temacie najpierw ukazanym w partii wiolonczeli, a potem dopiero podjętym przez całą orkiestrę. Druga część następuje attaca po pierwszej i oparta jest na tematach o wyraźnie żydowskiej (a momentami wręcz klezmerskiej) proweniencji. Kolejne dwie części są szybkie i połączone rozbudowaną kadencją wiolonczeli. Na końcu pojawia się temat pierwszej części i całość kończy się ogólnym uspokojeniem.
Następnie zabrzmi I Symfonia C-dur op. 19 skomponowana przez Carla Marię von Webera na przełomie 1806/7. Dzieło powstało na zamówienie księcia Wirtembergii Karola Eugeniusza Wirtemberskiego, który zaprosił Webera do pracy.
Koncert poprowadzi dyrektor artystyczny filharmonii w Lublinie Wojciech Rodek.

Mistrzowskie Recitale Organowe – Oliver Latry, koncert organowy, sala koncertowa – 29 kwietnia, czwartek, godz. 18.00

Wystąpi:

  • Olivier Latry – organy

Program w trakcie ustalania.

Olivier Latry to organista, improwizator i profesor w klasie organów Konwersatorium Paryskiego. Organista nie chciał specjalizować się muzyce wybranego okresu i zyskał uznanie jako wykonawca muzyki współczesnej. Znany jest z wykonania dzieł Oliviera Messiaena. Dla Deutsche Grammophon nagrał wszystkie utwory organowe Messiaena.

Koncert Papieski – 30 kwietnia, piątek godz. 19.15 – archikatedra oliwska

Jeśli będą obowiązywać obostrzenia i nie będzie można grać z publicznością, koncert zostanie zarejestrowany w Sali Koncertowej i opublikowany online na kanale YouTube PFB.

Wystąpią:

  • Orkiestra Symfoniczna PFB
  • Joanna Natalia Ślusarczyk – dyrygent
  • Elżbieta Drozdowska – flet
  • Jarosław Wyrzykowski – obój
  • Jakub Kornacki – recytacje

Program:

  • Georg Philipp Telemann  (1681-1767)
  • Koncert na dwa flety e-moll TWV52:e1 (opracowanie na flet i obój)
  • Largo Vivace
  • Dolce Vivace
  • Gabriel Faure (1845-1924)
  • Masquets et bergamasquets, op. 112 [1919]
  • Franz Schubert (1797-1828)
  • V Symfonia B-dur D. 485 [1816]
  • Allegro
  • Andante con moto
  • Menuetto. Allegro molto
  • Allegro vivace

W programie koncertu będzie też recytacja fragmentów poezji i prozy św. Jana Pawła II.

Od lat Polska Filharmonia Bałtycka organizuje w kwietniu koncerty papieskie. W tym roku koncert poświęcony Janowi Pawłowi II poprowadzi dyrygentka Joanna Natalia Ślusarczyk. Artystka ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach, a w 2009 r. założyła Małopolską Orkiestrę Kameralną. W koncercie na flet i obój Telemanna wystąpią muzycy Orkiestry Symfonicznej PFB – pochodząca z Warszawy flecistka Elżbieta Drozdowska i urodzony w Gdyni i od 2003 r. związany z Filharmonią Jarosław Wyrzykowski. Obok muzyki w tym koncercie znajdą się też poezje Jana Pawła II, które recytować będzie pochodzący z Lublina aktor Jakub Kornacki.
Georg Philipp Telemann był kompozytorem niezwykle płodnym. Katalog jego dzieł liczy około 3tys. utworów. Koncert e-moll zbudowany jest według schematu formalnego sonaty da chiesa – składa się z czterech części na przemian wolnych i szybkich.
„Masques et bergamasques”, op. 112 to suita orkiestrowa Gabriela Fauré. Kompozytor zaaranżował ją w 1919 r., aby zapewnić teatralną rozrywkę księciu Monako Albertowi I. Suita składa się z 4 części: Ouverture, Menueta, Gavotte i Pastorale.
V Symfonia Schuberta to pierwsza chronologicznie symfonia wiedeńskiego romantyka. V Symfonia utrzymana jest w klasycznym charakterze, pod wieloma względami jest może najbardziej mozartowska w charakterze.