Do udziału w tym niezwykłym projekcie zostali zaproszeni trójmiejscy artyści. Wśród nich są: Emil Miszk, Jakub Klemensiewicz czy Emiter, a także artyści z innych części kraju, który pod wodzą skrzypka Macieja Filipczuka od dłuższego już czasu z powodzeniem badają i łączą repertuar oraz techniki wykonawcze wiejskiej muzyki tradycyjnej z praktykami kompozytorskimi i improwizacyjnymi awangardy, muzyki poważnej, jazzowej czy elektronicznej.

O projekcie

Radykalna Orkiestra Pomorska jest projektem otwartym, który narodził się z chęci zainteresowania tradycjami Pomorza lokalnych i przyjezdnych odbiorców kultury.

– Wierzymy, że szukając dla tradycji nowoczesnego języka, czynimy ją żywym elementem współczesności, a nie obiektem ze skansenu czy muzeum – informują organizatorzy.

Radykalna Orkiestra Pomorska – skład:

  • Emilia Bolibrzuch – skrzypce
  • Łucja Siedlik – skrzypce
  • Maria Stępień – skrzypce
  • Maciej Filipczuk – skrzypce
  • Marcin Lorenc – skrzypce
  • Piotr Gwadera – dżaz
  • Marcin Dymiter – elektronika
  • Emil Miszk – trąbka
  • Jakub Klemensiewicz – klarnet, saksofony
  • Michał Bieżuński – tuba

O artystach

Jakub Klemensiewicz – pochodzący z Jastarni saksofonista, klarnecista, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Współpracuje z artystami z różnych środowisk twórczych. Dąży do stworzenia uniwersalnego języka pomiędzy artystami, z którymi dzieli scenę, a także pomiędzy twórcą i odbiorcą. Laureat XIX Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych z zespołem „Nordwave”, Jazz Juniors’19 z duetem Klemensiewicz/Kisiel oraz JazzInspiracje na 12. Lublin Jazz Festiwalu wraz z Jopek/Klemensiewicz. Współtwórca koncertu dialogowego na chór, organy i saksofon „Missa Pro Pace” na podstawie żarnowieckiego graduału z XIV wieku. Twórca cyklu koncertów „A Morze Dżez” promujących trójmiejską scenę muzyczną, a także założyciel wytwórni MJÙSE Records. Animator kultury, oraz lokalny patriota.

emiter (Marcin Dymiter) – porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: niski szum, Zemiter, Trys Saules, Mapa oraz innych, efemerycznych formacjach (_N_A__G___R____A_ | Emiter, Baza). Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta marszałka województwa pomorskiego, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, Fundacji Wyszehradzkiej. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

Emil Miszk – trębacz, kompozytor, improwizator, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Laureat Fryderyka 2019 w kategorii Jazzowy Debiut Roku. Założyciel kwintetu jazzowego Algorhythm, który wydał trzy autorskie albumy: „Segments” (2015), „Mandala” (2017), „Termomix” (2019). Występował na wielu prestiżowych festiwalach, m.in.: Warsaw Summer Jazz Days, Sopot Jazz Festival, Jazz nad Odrą, So What’s Next, European Jazz Contest. W 2017 r. założył oktet Emil Miszk & The Sonic Syndicate, z którym nagrał albumy „Don’t Hesitate!” (2018) i „Artificial Stupidity” (2020). Wszystkie wydawnictwa spotkały się z dużym uznaniem wśród publiczności oraz krytyków. Współpracował m.in. z: Markus Stockhausen, John Medeski, John Scofield, Andreas Staier, Leszek Kułakowski, Marcin Masecki, Mitch & Mitch, Nikola Kołodziejczyk, Aleksandra Tomaszewska.

Michał Bieżuński – tubista pochodzący z Jastarni. Kultywuje rodzinne tradycje muzyczne. Od 11 lat jest przedstawicielem trzeciego pokolenia rodziny lokalnych muzyków, członków Rybackiej Orkiestry Dętej, której korzenie sięgają końca XIX w. Głęboko zakorzeniony w rybackiej kulturze pasjonat muzyki i lokalnej sztuki.

Emilia Bolibrzuch, Łucja Siedlik, Maria Stępień, Maciej Filipczuk, Marcin Lorenc – skrzypkowie i perkusista Piotr Gwadera współtworzący Radical Polish Ansambl (RPA). Uczniowie wiejskich skrzypków twórczo rozwijający zebrane na wsi doświadczenia muzyczne. Grywają na wiejskich potańcówkach i w światowych salach koncertowych. Jako RPA pracują nad archaiczną tkanką muzyki tradycyjnej, zapraszając do współpracy współczesnych kompozytorów i muzyków improwizujących. Założycielem grupy jest Maciej Filipczuk.

Maciej Filipczuk – skrzypek, samouk, uczeń wiejskiego mistrza Kazimierza Mety z Gliny na Mazowszu południowym. Od 1992 r. prowadzi działalność artystyczną oraz indywidualne poszukiwania twórcze w obszarze muzyki tradycyjnej, sztuki ludowej oraz rzemiosła. Kompozytor i wykonawca muzyki do filmów i spektakli teatralnych. Uczestniczy w przekazie bezpośrednim mistrz-uczeń zarówno jako uczeń wiejskich mistrzów, jak i przekazując wiedzę młodszym kolegom. Twórca i współtwórca wielu projektów artystycznych, animacyjnych i społecznych.

Radykalna Orkiestra Pomorska – koncert

  • 30 sierpnia 2021 r., godz. 19.00
  • Centrum św. Jana
  • ul. Świętojańska 50
  • Gdańsk

Bilety do kupienia na stronie Nadbałtyckiego Centrum Kultury