Ostatnia opera Mozarta

„Łaskawość Tytusa” to ostatnia opera Mozarta, napisana przez kompozytora na dwa miesiące przed śmiercią. Została skomponowana na zamówienie, a miała ujrzeć światło dzienne, towarzysząc koronacji cesarza Leopolda II na króla Czech. Libretto opowiada Tytusie Flawiuszu, cesarzu rzymskim z I wieku n.e. Wśród głównych postaci, pojawia się również Vitellia, żądna władzy i sławy kobieta, która postanawia zdobyć to, czego oczekuje nawiązując bliższe kontakty z władcą. Jednak ten odrzuca jej zaloty, a zraniona kobieta postanawia się zemścić. Ma do tego posłużyć zakochany w Vitellii patrycjusz Sekstus – przyjaciel Tytusa. Tak w skrócie można opisać tę historię. Nie zabraknie jednak lokalnego kontekstu, ponieważ reżyserka jest znana z tego, że właśnie takich zabiegów używa w swoich realizacjach.

O twórcach

Maja Kleczewska jest reżyserką docenianą i wielokrotnie nagradzaną w wielu międzynarodowych festiwalach teatralnych. Znana jest głównie ze swoich inscenizacji przygotowanych dla teatrów dramatycznych, jednak „Łaskawość Tytusa” nie jest jej debiutem operowym. Współpracowała m.in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową reżyserując operę Głos ludzki Francisa Poulenca czy dramatoperę Oresteja Agaty Zubel. Kierownikiem muzycznym premiery jest Yaroslav Shemet, od stycznie 2023 roku pełniący funkcję dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej. Scenografię przygotowuje Justyna Łagowska, kostiumy Konrad Parol. Za choreografię i ruch sceniczny odpowiada Kaya Kołodziejczyk.

Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne –  Yaroslav Shemet
reżyseria –  Maja Kleczewska
scenografia – Justyna Łagowska
kostiumy – Konrad Parol
choreografia – Kaya Kołodziejczyk

Obsada:
Tytus Aleksander Kunach/Jacek Szponarski
Vitelia Aleksandra Orłowska/Aleksandra Kubas-Kruk
Servilia Natalia Stepaniak/Marta Huptas
Sesto Elżbieta Wróblewska/Gabriela Celińska-Mysław
Annio Jakub Foltak/Daniel Oktawian Piotrowski
Publio Michał Romanowski
Oraz Chór, Orkiestra i Balet Opery Bałtyckiej w Gdańsku