Spektakl w duchu zero waste, zabawna historia Polki podbijającej Islandię, potańcówka dla dzieci z DJ-em czy koncert islandzkiej gwiazdy Eurowizji. To wszystko i wiele więcej będzie można zobaczyć w Gdański Teatrze Szekspirowskim od 4 do 16 października 2022 r. w ramach przeglądu kultury i sztuki Islandii, Kierunek: Islandia.
„Kierunek: Islandia” zaprezentuje różnorodne działania kulturalne tego małego, bo 350-tysięcznego kraju. Będzie też punktem wyjścia do dyskusji o sytuacji artystów na emigracji. Spotkanie poruszające ten temat poprowadzi Emiliana Konopko, autorka bloga Uthule Tule poświęconego kulturze i sztuce islandzkiej. Rozmawiać będzie m.in. z Ewą Marcinek, która robi karierę literacką w Islandii.
– Gdański Teatr Szekspirowski jest instytucją niestandardową, impresaryjną, stawiającą na działania międzynarodowe, budowanie współpracy artystycznej i edukacyjnej na wielu poziomach – mówi dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Agata Grenda. – Postrzegamy się jako rodzaj łącznika między twórcami z kraju i zagranicy. „Treasure Island – Theater Inclusions” – nasz polsko-islandzki projekt to kolejna inicjatywa, pozwalająca nam na lepsze poznanie naszych sąsiadów. Tym razem nieco dalszych. A przecież wydaje nam się, że tak wiele o nich już wiemy. Islandia to (witajcie stereotypy!) kraj zimny, ciemny, pełen wulkanów, gejzerów, wikingów, elfów, zórz polarnych i długich nocy. Dobrze, że mamy Gudmundura Thorvaldsson i wskazanych przez niego, jako kuratora projektu, islandzkich artystów, którzy do tych puzzli dodadzą kolejne, abyśmy mogli zobaczyć współczesną kulturę Islandii oczami jej twórców i tych, którzy na co dzień zamieszkują tę niezwykłą wyspę – wyjaśnia Grenda.
Polsko-islandzka współpraca kulturalna
Na kooperację z zawodowymi artystami i amatorami stawia kurator programu „Kierunek: Islandia”, Gudmundur Thorvaldsson, islandzki aktor, reżyser i muzyk, członek kolektywu „Vinnslan”. To założony w 2011 r. przez grupę artystów, która pracowała w słynnym londyńskim Shunt Lounge – kolektywie artystycznym tworzącym interaktywne projekty, dla których współpraca i publiczność są bardzo ważną częścią działań – i postanowiła przenieść klimat tego miejsca na islandzki grunt. Do współpracy przy polsko-islandzkiej produkcji zaprosił on Olgę Bołądź, a także gdańskich partnerów – studentów Zarządzania instytucjami artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim oraz adeptów aktorstwa ze Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni. Premiera spektaklu planowana jest na 2023 r., a podczas październikowego przeglądu islandzkiego będzie można zobaczyć kręcony na Islandii film „Wolka” z udziałem polskiej aktorki.
Program
„Na wyspie Nigdzie”/”Øland” spektakl w wykonaniu Marble Crowd – 4 października, godz. 19.00
Grupa teatralna Marble Crowd wyprodukowała prawdopodobnie najlepszy spektaklu ostatniego sezonu. – „Øland” jest ambitną produkcją, która stawia czoła nadchodzącej katastrofie ekologicznej, pokazując publiczności, co być może się już wydarzyło –czytamy w „Gift Magazine”. Bohaterami spektaklu są marynarze, którzy utknęli na wybrzeżu Øland, wyspy położonej gdzieś pomiędzy rzeczywistością a fikcją. Próbując odtworzyć z pamięci znany im wcześniej świat, potykają się o przeszłość i teraźniejszość, snując wizje przyszłości w błyszczącym post-dekadenckim krajobrazie.
Realizatorzy
- pomysł i reżyseria: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir
- scenografia i kostiumy: Guðný Hrund Sigurðardóttir
- reżyseria światła: Halldór Örn Óskarsson
- muzyka: Gunnar Karel Másson
- dramaturgia: Igor Dobricic
- pomoc w przebieraniu: Tanja Huld Levý
- projekcje: Guðmundur Úlfarsson
- zdjęcia: Owen Fiene
- marketing: Kara Hergils
- produkcja: Marble Crowd
- pomoc produkcyjna: Birnir Jón Sigurðsson
- koprodukcja: Teatr Narodowy Islandii
- obsada: Katrín Gunnarsdóttir, Kristinn Guðmundsson, Sigurður Arent Jónsson, Saga Sigurdardottir, Védís Kjartansdóttir
- czas trwania: 2h (z przerwą)
„Islandia polerowana” spektakl w wykonaniu Reykjavík Ensemble – 7 października, godz. 19.00
Spektakl, wyreżyserowany przez Pálínę Jónsdóttir, został oparty na autobiograficznym zbiorze opowiadań polskiej autorki Ewy Marcinek. Barwna i zabawna historia młodej kobiety z Polski, która stawia wszystko na jedną kartę, po traumatycznych doświadczeniach zaczyna wszystko od nowa, opuszcza Polskę i przeprowadza się do odległej Islandii, aby zapomnieć o nieudanym małżeństwie i traumatycznych przeżyciach. Przedstawienie jest analizą relacji międzykulturowych, migracji, zmian w islandzkiej demografii i rzeczywistości imigrantów. Jest to głos nowej generacji, zamieszkującej Islandię. Po spektaklu odbędzie się spotkanie, podczas którego twórcy opowiedzą o losie emigranta artysty za granicą, spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy los artysty w innym kraju zawsze musi zaczynać się od trudnych doświadczeń. Wraz z Emilianą Konopko (autorką bloga o kulturze i sztuce islandzkiej – Uthule Tule) i Ewą Marcinek uczestnicy spotkania spróbują zastanowić się nad powodami emigracji, porozmawiają o problemach związanych z życiem na styku dwóch kultur oraz trudnościach z przebiciem się artysty w nowym środowisku.
Realizatorzy
- dramaturgia, reżyseria, kostiumy: Pálína Jónsdóttir
- tekst i produkcja: Ewa Marcinek
- inspicjentka: angela rawlings
- muzyka: Anna Halldórsdóttir
- reżyseria światła: Juliette Louste
- rekwizyty: Michael Godden
- dyrektor techniczny: David Nelson
- zespół ds. marketingu i produkcji: Bryndís Jónatansdóttir, Claire Paugam, Emma-Line Solander Aubry, Kim Wagenaar, Martyna Daniel, Naila Zahin Ana, Patrik Ontkovic, Rakel Snorradóttir
- obsada: Magdalena Tworek, Michael Richardt, Pétur Óskar Sigurðsson
- czas trwania: 60 min
Baby Rave Dj Ivar Petur „Potańcówka” – 8 października, godz. 11.00
Szalone tańce-połamańce dla dzieci powyżej 2 lat i rodziców, muzyczny rave prowadzony przez DJ Ívara Pétura. Islandzki kompozytor i muzyk zabierze maluchy w podróż dookoła świata. Będzie to czas, w którym swobodnie będzie można nie tylko posłuchać radosnych rytmów, ale i przenieść się do kolorowego świata pełnego balonów i baniek mydlanych.
„Club Romantica” spektakl w wykonaniu Abendshow – 9 października, godz. 19.00
Historia zaczyna się od albumu fotograficznego, który artysta Friðgeir Einarsson kupił na pchlim targu w Belgii. Tajemnicą jest tożsamość osób na zdjęciach i to, dlaczego album był wystawiony na sprzedaż. „Club Romantica” przedstawia widzom osoby ze zdjęć i opowiada ich historię. Skłania do zastanowienia się, co stanie się z naszymi fotografiami i wspomnieniami, gdy opuścimy scenę. Kto opowie naszą historię? Czy ktoś będzie nas pamiętał za 40 lat?
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.
Realizatorzy
- koncepcja: Friðgeir Einarsson
- reżyseria: Pétur Ármannsson
- scenografia i kostiumy: Brynja Björnsdóttir
- choreografia: Ásrún Magnúsdóttir
- opis: Ólafur Ágúst Stefánsson
- muzyka: Snorri Helgason
- dźwięk: Baldvin Þór Magnússon
- obsada: Friðgeir Einarsson, Snorri Helgason
czas trwania: 80 min
spektakl „Człowiecza istota beznadziejna” – 11 października, godz. 19.00
Siedem nominacji do Icelandic Performing Arts Award Griman 2021, zwycięstwo w kategoriach Muzyka Roku i Piosenkarka Roku! Islandzka opera młodego kompozytora Friðrika Margrétar-Guðmundssona, która została wyreżyserowana przez jednego z najbardziej obiecujących twórców islandzkich Adolfa Smári Unnarssona. Bohaterowie paradują po scenie, szukając sensu i kontemplując. Nigdzie nie mogą znaleźć odpowiedzi na pytania, ponieważ nie ma nic bardziej tragicznego niż ludzka egzystencja. Życie to boleśnie zabawna tragedia i ciągłe rozczarowania. Co można zrobić? Co jeśli wszystko zawiedzie? Po prostu usiądź, weź głęboki oddech, napełnij płuca powietrzem – wydychaj ze świstem. Powtarzaj do skutku. Wszystko się ułoży. Musi.
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.
Realizatorzy
- kompozytor: Friðrik Margrétar-Guðmundsson
- tekst i reżyseria: Adolf Smári Unnarsson
- scenografia i kostiumy: Bryndís Ósk. Þ. Ingvarsdóttir
- dramaturgia: Matthías Tryggvi Haraldsson
- reżyseria światła: Hafliði Emil Barðason
- projekcje: Elmar Þórarinsson
- dyrygent: Pétur Björnsson
- asystent reżysera: Magnús Thorlacius
- oprawa graficzna: Gréta Þorkelsdóttir
- zdjęcia: Gunnlöð Jóna Rúnarsdóttir
- orkiestra: Baldvin Ingvar Tryggvason, Björg Brjánsdóttir, Friðrik Margrétar-Guðmundsson, Flemming Viðar Valmundsson, Pétur Björnsson, Unnur Jónsdóttir
- obsada: Dagur Þorgrímsson, Heiðdís Hanna Sigurðardóttir, María Sól Ingólfsdóttir, Ólafur Freyr Birkisson
spektakl „Dolina”/„The Valley” – 13 października, godz. 19.00
Nagroda Griman za najlepszą choreografię roku 2016. Twórczynie, islandzkie performerki i choreografki, Inga Huld Hákonardóttir i Rósa Ómarsdóttir, grają w tym spektaklu na granicy tego co naturalne i sztuczne. Używają przedmiotów do wytwarzania dźwięków, a dźwięków do wykonywania ruchów, kwestionując to co naprawdę jest pod kontrolą. Tytułowa Dolina to miejsce, w którym człowiek i maszyna zostali połączeni. Granice między martwym ciałem a ożywionym mechanizmem zostały zatarte. Dolina to przestrzeń dwoistości. Tu dwa ciała stają się jednym, lecz tylko po to, by ponownie się zduplikować. Niejasnym staje się bowiem, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie. Które jest repliką którego?
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.
Realizatorzy
- choreografia: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
- muzyka: Sveinbjörn Thorarenssen
- scenografia: Ragna Þórunn Ragnarsdóttir
- światła: Arnar Jónsson, Michael Janssens
- produkcja: Kunstenwerkplaats Pianofabriek
- wsparcie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Reykjavík Dance Festival, Tjarnabíó, Vooruit, BUDA, WpZimmer, WorkSpaceBrussels, de School van Gaasbeek, Reykjavík Dance Atelier, The Icelandic Ministry of Culture and Education, Reykjavík Culture Fund, Garðabær Fund
- obsada: Inga Huld Hákonardóttir, Rósa Ómarsdóttir
- czas trwania: 60 min
koncert Hatari – 16 października, godz. 20.00
Jak o sobie piszą, stanowią „antykapitalistyczny, techno-dystopijny kolektyw artystyczny”. Na arenie międzynarodowej są znani jako „industrialna grupa BDSM”. Ich występy wywołały niejeden skandal w rodzimej Islandii. Szersza publiczność mogła poznać Hatari, zachwycić się lub oburzyć, podczas występu zespołu na 64. Konkursie Piosenki Eurowizji 2019.
Islandzkie Kino Noir / Przegląd Filmów w Centrum Filmowym Uniwersytetu Gdańskiego
Kuratorem przeglądu filmów jest prof. UG, dr hab. Sebastian Jakub Konefał, autor książki „Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność”.
„Państwo w państwie” („Borgríki”) 100 min, Islandia 2011 –14 października, godz. 6.00 i 18.00
„Borgríki” to kryminał o korupcji, zemście i mafijnych porachunkach. Jego fabuła wykorzystuje temat przekupstwa oraz bezsilności islandzkiej policji wobec niebezpieczeństw płynących z zewnątrz. Produkcja Ólafura Jóhannessona odważnie krytykuje proceder human traffic i sutenerstwa. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z prof. UAM Anną Mrozewicz i Jackiem Godkiem.
„Wir” („Brim”) 88 min, Islandia 2010 – 15 października, godz. 16.00
Intrygujące połączenie elementów morskiego thrillera, nordic noir i kina grozy. Fabuła „Wiru” opowiada o relacjach pomiędzy członkami załogi statku rybackiego, do której dołącza, na czas jednego rejsu, kobieta.
Wolka 100 min, Polska/Islandia 2021 – 15 października, godz. 18.00
Annie zostają ostatnie dni odsiadki, a to oznacza, że nadchodzi czas rozliczenia z przeszłością. Gdy opuszcza więzienne mury, jej głównym celem jest odnalezienie Doroty, z którą ma rachunki do wyrównania. Szybko okazuje się, że to jednak nie jest takie proste, a w nowej rzeczywistości może liczyć tylko na siebie. Po projekcjach zapraszamy na dyskusję z odtwórcami głównych ról w filmie „Wolka” – Olgą Bołądź i Gudmundurem Thorvaldssonem.