Ten materiał pochodzi z archiwum portalu

Zachowaliśmy archiwalne materiały z naszego portalu, aby umożliwić ich przeszukiwanie. Nie możemy jednak zagwarantować, że zamieszczone w tekście odsyłacze będą działały prawidłowo oraz że treści będą zgodne ze standardami dostępności cyfrowej. Jeżeli znalazłeś niedziałający odnośnik albo potrzebujesz pomocy w odczytaniu treści prosimy o kontakt pod adresem redakcja@pomorskie.eu

Edukacja i sport
https://pomorskie.eu/wp-content/uploads/2020/07/28fadd95-b148-4f08-a5fb-110b8bb55e82.jpg Debiutanci kontra doświadczeni. 42. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni [AKTUALIZACJA – WYNIKI]

Debiutanci kontra doświadczeni. 42. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni [AKTUALIZACJA – WYNIKI]

Spotkanie z twórcami i obsadą filmu "Pokot"

W tegorocznym Konkursie Głównym gdyńskiego Festiwalu Filmowego możemy obserwować rywalizację początkujących reżyserów z doświadczonymi twórcami filmów. Ośmiu z siedemnastu twórców filmowych startujących w Konkursie Głównym to debiutanci w filmach pełnometrażowych.

 

Przykładem ciekawego debiutu prezentowanego podczas 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni jest film „Cicha noc” Piotra Domalewskiego. Czy jednak dorównuje on kunsztowi Agnieszki Holland i jej konkursowemu filmowi „Pokot”?

Już znamy wyniki – na dole strony publikujemy wyniki konkursu filmów w Gdyni.

 

Dramat rodzinny w „Cichej nocy”

Dobra obsada filmu, czyli m.in. Arkadiusz Jakubik, Dawid Ogrodnik, Tomasz Ziętek, na pewno zachęca do obejrzenia debiutu Domalewskiego. Ci, którzy lubią filmy Wojciecha Smarzowskiego, nie zawiodą się „Cichą nocą”. To przedstawienie dramatu całej rodziny, a jednocześnie każdego jej członka osobno. Jakby tego było mało, wszystko dzieje się w wigilię Bożego Narodzenia.
Najstarszy syn wraca z zagranicy do domu rodzinnego na Święta. Dzieli się z rodziną planami na przyszłość, które nie wszystkim przypadają do gustu. Największym zbrodniarzem w filmie okazuje się być alkohol, który obnaża domowników z pozorów sielanki.

Film Domalewskiego jest mocny, bezpośredni i wywołuje u widza skrajne emocje. Niestety, scenariusz prowadzi go za rączkę do nieuchronnej katastrofy, na początku sugerując tragiczny koniec. Przeżywając z bohaterami ich kolejne porażki i emocjonalne wpadki, nic nie jest w stanie nas zaskoczyć, czego potwierdzeniem jest zakończenie filmu, które zgadza się z podejrzeniami domyślnego widza.

 

„Pokot” jako metaforyczny kryminał

W konkursie głównym 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni poza premierami możemy zobaczyć filmy, które już kilka miesięcy temu można było zobaczyć w kinach. Jednym z nich jest „Pokot”, film wybitnej reżyserki Agnieszki Holland i jej córki Kasi Adamik, których raczej nie trzeba przedstawiać. Film powstał na podstawie książki Olgi Tokarczuk, co nadaje mu charaktarystycznego dla sztuki tej autorki wyrazu. – Trudno było przenieść książkę na świat filmu. Myślałam, że scenariusz to po prostu przepisanie książki – mówi Tokarczuk. – To jest jednak mnóstwo pracy, z którą pisarz nie spotyka się na co dzień. Dzięki temu na nowo odkrywa swoje dzieło. Z Agnieszką spędziłyśmy wiele miesięcy nad przygotowaniem odpowiedniego scenariusza – dodaje.

„Pokot” jest współczesną baśnią o ścieraniu się człowieka z naturą. Zbyt duża ingerencja w świat zwierząt może doprowadzić do zemsty ponad wszystko. Domejko, starsza kobieta żyjąca samotnie w symbiozie z naturą, podejmuje nierówną walkę z myśliwymi i kłusownikami.

Trwający ponad dwie godziny film nie nuży ani na chwilę. Poza walką o prawa zwierząt jesteśmy świadkami zmagań głównej bohaterki w utrzymaniu obranej ścieżki życia. Silna kobieta, w której rolę wcieliła się Agnieszka Mandat, wie, co jest dla niej ważne i nie cofnie się przed niczym, by osiągnąć swój cel.

„Pokot” zdobył już nagrodę Srebrnego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym Berlinale i jest polskim kandydatem do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.

 

Wysoki poziom Konkursu Głównego

Laureatów Konkursu Głównego 42. FPFF, którzy otrzymają Złote Lwy, poznamy już w sobotni wieczór podczas uroczystej gali. Oprócz „Cichej nocy” i „Pokotu” o prestiżowy status najlepszego filmu gdyńskiego festiwalu walczą: „Amok”, „Atak paniki”, „Catalina”, „Człowiek z magicznym pudełkiem”, „Czuwaj”, „Najlepszy”, „Pomiędzy słowami”, „Ptaki śpiewają w Kigali”, „Reakcja łańcuchowa”, „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”, „Twój Vincent”, „Volta”, „Wieża. Jasny dzień”, „Wyklęty”, „Zgoda”.

Zobacz więcej na stronie internetowej Festiwalu Filmowego

Zobacz również: Dla kogo Złote Lwy? 17 filmów walczy o nagrodę w konkursie głównym 42. FPFF w Gdyni

Laureaci 42. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni

  • Złote Lwy dla najlepszego filmu „Cicha Noc”otrzymał reżyser Piotr Domalewski oraz producenci: Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska, Jacek Bromski;
  • Srebre Lwy dla filmu „Ptaki śpiewają w Kigali” otrzymali reżyser i producent Jaanna Kos Krauze oraz reżyser Krzysztof Krauze.

 

Narody indywidaulane:

  • Agnieszka Holland i Kasia Adamik za reżyserię filmu „Pokot”;
  • Jagoda Szelc za scenariusz do filmu „Wieża. Jasny dzień”;
  • Jagoda Szelc za debiut reżyserski filmu „Wieża. Jasny dzień”; 
  • Lennert Hillege za zdjęcia do filmu „Pomiędzy słowami”;
  • Sandro Di Stefano za muzykę do filmu „Człowiek z magicznym pudełkiem”;
  • Marek Warszewski za scenografię do filmu „Najlepszy”;
  • Mirosław Makowski, Maciej Pawłowski, Jan Schermer za dźwięk w filmie „Pomiędzy słowami”;
  • Katarzyna Leśniak za montaż filmu „Ptaki śpiewają w Kigali”;
  • Janusz Kaleja za charakteryzację do filmu „Pokot”;
  • Agata Culak za kostiumy do filmu „Zgoda”;
  • Kamila Kaminska za profesjonalny debiut aktorski w filmie „Najlepszy”;
  • Magdalena Popławska za drugoplanową rolę kobiecą w filmie „Atak paniki”;
  • Łukasz Simlat za drugoplanową rolę męską w filmie „Amok”;
  • Jowita Budnik i Eliane Umuhire za główne role kobiece w filmie „Ptaki śpiewają w Kigali”;
  • Dawid Ogrodnik za główną rolę męską w filmie „Cicha Noc”.

 

Konkurs Inne Spojrzenie

  • przyznano Nagrodę Złotego Pazura za film „Photon”, który „w niezwykły sposób łączy elementy obiektywizmu naukowego z intymną obserwacją życia” – reżyserowi Normanowi Leto oraz producentom Piotrowu Galanowi i Danielowi Markowiczowi.

Podczas Gali w Teatrze Muzycznym Platynowe Lwy, nagrodę przyznaną przez Komitet Organizacyjny Festiwalu za całokształt twórczości, odebrał reżyser i scenarzysta filmowy, teatralny i telewizyjny, Jerzy Gruza. 

Nagrodę Publiczności ufundowaną przez Telewizję Kino Polska otrzymał Łukasz Palkowski, reżyser filmu „Najlepszy”. 

Sprawy urzędowe

Dodatkowych informacji może udzielić Ci Biuro Prasowe Urzędu pod adresem e-mail prasa@pomorskie.eu

Więcej o biznesie w regionie

Znajdziesz na stronach Departamentu Rozwoju Gospodarczego oraz Agencji Rozwoju Pomorza.