Ten materiał pochodzi z archiwum portalu

Zachowaliśmy archiwalne materiały z naszego portalu, aby umożliwić ich przeszukiwanie. Nie możemy jednak zagwarantować, że zamieszczone w tekście odsyłacze będą działały prawidłowo oraz że treści będą zgodne ze standardami dostępności cyfrowej. Jeżeli znalazłeś niedziałający odnośnik albo potrzebujesz pomocy w odczytaniu treści prosimy o kontakt pod adresem redakcja@pomorskie.eu

Kultura
Codzienne, ale niezwykle zdjęcia. Wystawa Grand Press Photo 2019 na dziedzińcu Teatru Szekspirowskiego

Codzienne, ale niezwykle zdjęcia. Wystawa Grand Press Photo 2019 na dziedzińcu Teatru Szekspirowskiego

37. dzień protestu rodziców i opiekunów osób niepełnosprawnych w Sejmie, 24 maja 2018 r. Na zdjęciu matka niepełnosprawnego Jakuba Iwona Hartwich w starciu ze strażnikiem.

Ponad 260 zdjęć prasowych pojedynczych, fotoreportaży i projektów dokumentalnych opisujących Polskę i świat. To dokument dla przyszłych pokoleń. Najlepsze fotografie z ostatniej edycji konkursu można oglądać codziennie do 16 lipca na dziedzińcu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

 

Wystawa finałowych zdjęć Grand Press Photo 2019 ruszyła w Polskę. Kolejnym miastem, w którym można ją podziwiać jest Gdańsk. Na wystawie można też zobaczyć finałowe zdjęcia z osobnego konkursu – Young Poland – przeznaczonego dla fotografów poniżej 26. roku życia. Była to już druga edycja tego konkursu i jak oceniło jury, wybrane do finału prace pokazują dojrzałość spojrzenia młodych fotografów na rzeczywistość.

 

Jedno najlepsze

Tytuł zdjęcia roku otrzymała fotografia Sławomira Kamińskiego z „Gazety Wyborczej”, zrobiona  24 maja 2018 r. w Sejmie podczas protestu rodziców i opiekunów osób niepełnosprawnych. Pokazuje, jak protestujący próbują rozwiesić transparent w języku angielskim na zewnętrznej ścianie budynku, aby zwrócić uwagę zagranicznych mediów przed zbliżającym się Zgromadzeniem Parlamentarnym NATO w Warszawie, lecz straż marszałkowska im to uniemożliwia. Główną bohaterką zdjęcia jest matka niepełnosprawnego Jakuba Iwona Hartwich, odpychana przez strażnika. – To mocny obraz, który poruszył każdego z nas w jury. Nie tylko dlatego, że widzimy tu akcję. Ta fotografia mówi dużo o współczesnym polskim społeczeństwie – tłumaczył wybór zdjęcia roku Espen Rasmussen z Norwegii, przewodniczący jury, światowej klasy fotoreporter, trzykrotny laureat World Press Photo. I podkreślał symbolizm zdjęcia: „Ten kadr może być wyrazem problemów kobiet. Walki jakiejś grupy o przysługujące jej prawa. Władzy tak, a nie inaczej traktującej obywateli. I wciąż jest świetnym zdjęciem newsowym”. – To był 37. dzień protestu w sejmie rodziców osób niepełnosprawnych, eskalacja konfliktu opowiadał podczas gali Grand Press Photo Sławomir Kamiński. – Chyba nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić: 40 dni na podłodze, w bardzo trudnych warunkach. Wtedy zrozumiałem, że tak naprawdę nie trzeba jeździć na żadne wojny, szukać tematów daleko od domu. Okazuje się, że obok nas dzieją się ważne rzeczy – dodał Kamiński. Autor zdjęcia roku otrzymał nagrodę w wysokości 10 tys. zł.

 

Prawie 300 świetnych zdjęć

Spośród ponad czterech i pół tysiąca zgłoszonych zdjęć, jury konkursowe wybrało ponad 260 najlepszych. Są to fotografie prasowe: pojedyncze, fotoreportaże i projekty dokumentalne. Do finału zakwalifikowano 58 zdjęć pojedynczych i 11 reportaży.

– Ponad cztery tysiące nadesłanych prac, które jako jury obejrzeliśmy, unaoczniło mi bogactwo i różnorodność polskiej fotografii prasowej. Wielu fotoreporterów doskonale się spisało, co pozwala mieć nadzieję, że niektórzy z nich spokojnie będą mogli się zaprezentować na arenie międzynarodowej – ocenia członek jury Ahmet Sel z Agencji Anadolu.

Jurorka Beata Łyżwa-Sokół z „Gazety Wyborczej” dodaje: „Cieszy mnie, że w tym roku mieliśmy bardzo dużo dobrych zdjęć w kategorii sportowej, bo przez kilka ostatnich lat ta kategoria wyglądała przeciętnie. Jako pozytywne oceniam również to, że wśród zgłoszonych prac było wiele bardzo dobrze skomponowanych i przemyślanych”. – Sądzę, że ostateczny wybór prac nominowanych wyszedł fajnie i wrażenie jest pozytywne. Mamy w finale dużo dobrych fotografii i fotoreportaży – podsumowuje członek jury Piotr Małecki z Napo Images.

 Warszawa. Dzieci z Dworca Brześć. Fot. Marta Rybicka

Warszawa. Dzieci z Dworca Brześć. Fot. Marta Rybicka

Fotografie z kraju i ze świata

Wśród fotografii można zobaczyć m.in. poruszające zdjęcia dokumentujące żałobę po zabójstwie prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, obrazy pokazujące nastroje obywateli w podzielonym narodzie. Są też dające do myślenia, ale niepozbawione humoru zdjęcia ukazujące różne przejawy z codziennego życia. Znalazły się też piękne portrety ludzi, których na co dzień nie zauważamy, i fotografie środowiska, na których widać zagrożenie ze strony człowieka.

Uwagę w tym roku zwracają zdjęcia pokazujące życie rodzinne – szczęśliwe, beztroskie dzieci, niebędące jeszcze niewolnikami elektronicznych gadżetów. Wśród reportaży znalazły się zarówno opowieści o zapomnianej wojnie na Ukrainie, dramatycznym losie uchodźców, jak też o stającej się atrakcją turystyczną zamkniętej strefie Czarnobyla. Do myślenia daje reportaż o rosnącej wśród Polaków popularności masowych imprez o charakterze militarnym.

 

Codzienne, a jednak niezwykłe życie

Prace trafiły do finału konkursu, w którym jury przewodniczył Espen Rasmussen. – Po raz pierwszy oceniałem polską fotografię prasową i muszę przyznać, że było to przyjemne przeżycie – mówi o swoich wrażeniach Espen Rasmussen. – Zdjęcia nadesłane na konkurs opowiadają mi o tym, co się wydarzyło w Polsce w ciągu ostatniego roku. Zobaczyłem, jak wiele w waszym kraju jest teraz protestów i demonstracji, różnych grup. Wnioskuję, że napięcie polityczne musi być naprawdę duże. Charakterystyczne było też to, że wiele fotografii dotyczyło codziennego życia, w różnych kategoriach. Pokazują uniwersalne tematy, jak uzależnienie młodzieży od smartfonów czy istotę posiadania szczęśliwej rodziny – te same wyzwania współczesnego świata znajdziemy w fotografii prasowej w Norwegii, Szwecji czy Finlandii – dodaje Rasmussen.

 

Ogólnopolski Konkurs Fotografii Prasowej Grand Press Photo od 2005 r. organizuje magazyn „Press”. To konkurs dla zawodowych fotoreporterów pracujących w redakcjach prasowych, internetowych, w agencjach fotograficznych oraz dla freelancerów. Tradycyjnie już jury przewodniczy światowej klasy fotoreporter, laureat World Press Photo –  Espen Rasmussen, fotoedytor norweskiego magazynu „VG”. Oprócz niego w jury zasiadali: Piotr Małecki (Napo Images, Panos Pictures, Forum), Maria Mann (EPA), Beata Łyżwa-Sokół („Gazeta Wyborcza”), Ahmet Sel (Agencja Anadolu), Andrzej Zygmuntowicz.

W osobnym konkursie Photo Book oceniano książki fotograficzne. Tytuł Photo Book of The Year 2018 otrzymała książka „Echo” Magdaleny i Maksymiliana Rigamontich – fotograficzna podróż po miejscach na Wołyniu, gdzie przed 1943 rokiem były polskie osady i wsie. Wyróżnienie otrzymała książka „Deceitful Reverence” Igora Pisuka – autobiograficzna, realizowana przez sześć lat relacja przedstawiająca bolesny proces wychodzenia z uzależnienia alkoholowego.

 

 

Wystawa Grand Press Photo 2019

  • można oglądać do 16 lipca 2019 r., godz. 8.00-20.00
  • dziedziniec Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego
  • ul. Bogusławskiego 1
  • Gdańsk

Zobacz: Gdański Teatr Szekspirowski

 

Sprawy urzędowe

Dodatkowych informacji może udzielić Ci Biuro Prasowe Urzędu pod numerem 58 32 68 536 lub adresem e-mail bp@pomorskie.eu

Więcej o biznesie w regionie

Znajdziesz na stronach Departamentu Rozwoju Gospodarczego oraz Agencji Rozwoju Pomorza.