W okresach wprowadzonych obostrzeń wystawa będzie niedostępna dla zwiedzających. Link do transmisji wernisażu.

Malarstwo inspirowane

Jak mówi Roman Lewadnowski:„Prezentowane na najnowszej wystawie obrazy Wojciecha Ćwiertniewicza przedstawiają spektrum inwariantnych postaci niebieskich „chmurek” o fraktalnej konsystencji. Ich owalne i poniekąd organiczne formy, z historycznego punktu widzenia, mogą przypominać podobne strukturalne rozwiązania, jakie występują m.in. w obrębie pierwszej awangardy już u Joana Miro i Hansa Arpa, zaś z drugiej strony pojawiają się w bliskiej autorowi twórczości Jadwigi Maziarskiej i Marii Jaremy – artystek związanych z Krakowem i Tadeuszem Kantorem”.

Malarstwo Ćwiertniewicza polega na dialogu z historią sztuki i ideą referencji. Artysta kładzie ogromny nacisk na rewaloryzację estetycznej jakości, na wymogu dobrego rzemiosła i afirmacji powtórzenia obecnego w malarskim geście.

– Tym sposobem Ćwiertniewicz powtarza wszystkie aktywności i gesty modernistów, a jednocześnie konfiguruje się wobec tautologii, którymi przerzucają się wszyscy postmoderniści, począwszy od ulubionego przezeń Andy’ego Warhola, skończywszy na Davidzie Hockneyu. Takie najwyraźniej jest prawo fraktali w tej naszej post-błękitnej epoce  – wyjaśnia Lewandowski.

O pracy artystycznej

Twórczość malarska Wojciecha Ćwiertniewicza jest rzadkim przykładem systematycznego, bo codziennego, sumowania tematów oraz form malarskich. Krakowski artysta narzucił sobie reżim „ani dnia bez kreski”. Chodziło mu o ukłon w kierunku Apellesa, który rzekomo upodobał sobie portretowanie z jednej strony człowieka i jego naturalnego środowiska, z drugiej zaś – symbolicznych alegorii. Artysta specjalizuje się w aktach i cyklu abstrakcyjnych obrazów.

– Kiedy przyjrzeć się obrazom Ćwiertniewicza, powstającym na przestrzeni ostatnich 20 lat, nie sposób nie dopatrzyć się w nich reperkusji żonglowania najróżnorodniejszymi konwencjami, które na pozór mogą wydawać się efektem konfuzji tematycznych skojarzeń i pozornie niewspółmiernych, często przypadkowych realności. W malowanych w ostatnich latach dziełach artysty rzuca się w oczy ich dynamiczny przepływ, co niekiedy może kojarzyć się z pstrą estetyką figur przemieszczających się w kalejdoskopie – zauważa Roman Lewandowski.

O artyście

Wojciech Ćwiertniewicz urodził się w 1955 r. w Krościenku nad Dunajcem. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1976-1981. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jest laureatem m.in. Nagrody Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a ostatnio Nagrody „Exitu” za rok 2008. Artysta jest autorem 68 indywidualnych wystaw malarstwa. Brał udział w ponad 100 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą w tym np. w Zachęcie w Warszawie (1988), Nowym Jorku (1991), w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (1997), czy w Muzeum Narodowym w Warszawie (2010). Jego prace znajdują się w kilku kolekcjach publicznych (m.in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Górnośląskim w Bytomiu, Bibliotece Głównej ASP w Krakowie) oraz w wielu kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.

 „Poza jakimkolwiek miejscem” – wystawa Wojciecha Ćwiertniewicza

  • można oglądać do 30 czerwca 2021 r.
  • 15 kwietnia – wernisaż on-line
  • Galeria Kameralna
  • ul. Partyzantów 31a
  • Słupsk