Kultura

Beethoven, Sibelius i Mendelssohn. Nowy sezon artystyczny na Ołowiance rozpoczęty koncertowo

Dorota  Kulka
Dorota Kulka
16.09.2020
Beethoven, Sibelius i Mendelssohn. Nowy sezon artystyczny na Ołowiance rozpoczęty koncertowo Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Fot. Renata Wierzchołowska

To była prawdziwa uczta dla melomanów. W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku można było posłuchać m.in. uwertury Ludwiga van Beethovena, symfonii Feliksa Mendelssohna, a także koncertu skrzypcowego Jeana Sibeliusa. Kolejny, 75. sezon artystyczny na Ołowiance został zainaugurowany 18 września 2020 r. Podczas wydarzenia zostały wręczone nagrody specjalne marszałka województwa pomorskiego w dziedzinie kultury.

Wszystkie utwory zaproponowane przez szefa gdańskich filharmoników skierowały myśli ku Północy. Wystąpili: Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją George’a Tchitchinadze, Hanna Pozorska – skrzypce, a koncert prowadził Konrad Mielnik.

 

Uwertura inspirowana losami polityka

Muzyka do dramatu „Egmont” Goethego została skomponowana przez Ludwiga van Beethovena na przełomie lat 1809/1810. Obecnie grana jest tylko uwertura, która należy do najczęściej wykonywanych utworów kompozytora. Utwór opiera się na losie wybitnego holenderskiego polityka hrabiego Egmonta.

Ludwig van Beethoven (1770-1827), Uwertura Egmont op. 84 [1810]

Fiński romantyk

Jean Sibelius jest najbardziej rozpoznawalnym kompozytorem fińskim. Jego muzyka cechuje się wyraźną, odrębną nutą. Sibelius napisał wiele poematów symfonicznych i 7 symfonii. Koncert skrzypcowy jest jedynym koncertem w całej twórczości Sibeliusa i jednocześnie jest najczęściej grywanym utworem. Pomimo to uchodzi za jeden z najtrudniejszych. Od pierwszych dźwięków przykuwa uwagę niezwykłą intensywnością prowadzonej frazy i trzyma w napięciu aż do końca. Prawykonanie miało miejsce 8 lutego 1904 r. w Helsinkach i zakończyło się katastrofą. Po delikatnej modyfikacji koncert został wykonany w Berlinie w 1905 r. Tak naprawdę na wielkie estrady koncertowe wprowadził utwór genialny wirtuoz Jasha Heifetz w latach 30. XX wieku. Na Ołowiance utwór ten zabrzmiał pod palcami 16-letniej skrzypaczki z Gdańska Hanny Pozorskiej.

Jean Sibelius (1865-1957)

  • Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 [1904]
  • Allegro moderato
  • Adagio di molto
  • Allegro ma non tanto

 

Symfonia inspirowana szkockimi pejzażami

Symfonia Mendelssohna to przykład muzyki romantycznej, ale opartej na klasycznych zasadach. Kompozytor zaczął ją pisać w wieku 20 lat, ale ukończenie jej zajęło mu 13 lat. Ta symfonia powinna być uznana za ostatnią (piątą) symfonię Mendelssohna. W 1842 r. odbyło się pierwsze wykonanie Symfonii a-moll w Lipsku, a potem także w Londynie, gdzie na koncercie obecna była angielska księżniczka Wiktoria (późniejsza królowa), której to dzieło jest zadedykowane.

W III Symfonii Mendelssohn wyraźnie stara się o zachowanie spójności całego dzieła. Wszystkie części następują po sobie attaca (bez przerwy), temat wstępu pojawia się na końcu pierwszej części, a potem także w zmienionym charakterze na końcu finału. W rezultacie, symfonia kończy się w marszowym, pogodnym nastroju, a melancholia pierwszych części ustępuje radosnej apoteozie.

Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

  • III Symfonia a-moll „Szkocka” op. 56 [1829/1841]
  • Andante con moto – Allegro un poco agitato
  • Vivace non troppo
  • Adagio
  • Allegro vivacissimo – Allegro maestoso assai

 

 

 

Zobacz również