„Cho-Hon”, czyli „Przyzwanie duchów zmarłych” z Sam-New Theater z Seulu to widowiskowy, mocny i przejmujący spektakl, który porusza ważne, wciąż aktualne tematy.

 

Ku czci kobiet – pocieszycielek

 „Cho-Hon” to przedstawienie oparte o tradycyjne koreańskie obrzędy pogrzebowe, podczas których dusze umarłych wędrują przez kolejne stany przejściowe, co pozwala im na zerwanie dotychczasowych więzi ze światem żywych. Przedstawienie poświęcone jest pocieszycielkom – koreańskim kobietom, które podczas II wojny światowej były zmuszane do prostytucji przez japońską armię. Artyści mają dać im pokrzepienie i pozwolić w pokoju przejść do świata umarłych. –  Nasza produkcja ma na celu uspokojenie dusz tych kobiet; przyniesienie im ulgi i kultywowania pamięci o ich wielkiej krzywdzie  – mówią twórcy spektaklu. Dialog zastąpiony jest wyjątkową dla półwyspu koreańskiego formą ekspresji łączącą taniec, muzykę, śpiew i wynikające z wielowiekowych tradycji formy teatralne. To poruszające widowisko upamiętnia cierpienie i ból tysięcy kobiet pokornych, cichych i odchodzących w zapomnienie niczym poranna rosa.

 

Koreańskie aiko

Pozbawiony dialogu spektakl oparty jest na dźwięku tradycyjnego koreańskiego wyrażenia –„aiko” (w zapisie również jako „aigo”), który jest podstawą wszystkich pieśni lamentacyjnych.

W kontraście do kultur zachodnich, które często tłumią emocje, w Korei smutek związany z rozłąką ze zmarłą osobą tradycyjnie wyrażany jest poprzez silną fizyczną ekspresję. Powtarzane przy tym słowo „aiko” (oznaczające współcześnie „westchnienie”) wywodzi się ze starożytnego koreańskiego słowa „ehko”. Rdzenne „eh” oznacza smutek, a „ko” to „przekazać coś komuś”. Poprzez to słowo żywi rozmawiają ze zmarłymi, wyrażając swój nieukojony smutek. W spektaklu „Cho – Hon” „aiko” nie ustaje, systematycznie narastając i zmieniając się w orkiestrę złożoną z ludzkich głosów, w pieśń, łączącą tradycyjne koreańskie utwory z zachodnimi requiem.

  • scenariusz: Min Soo Ahn
  • reżyseria: Ji Wook Kim
  • muzyka: Ji Young Jang
  • choreografia: Jong Il Kim
  • reżyseria światła: Joo Won Park
  • scenografia: Sung Tae Kim Sound
  • reżyseria dźwięku: Soo Young Kim
  • operator video: Ji Yeon Choi
  • syntezatory: Hye Won Park
  • koordynatorzy produkcji: Seoeun Bag, Saessak Lee

Wykonawcy: Yoo Hee Jang, Sae Bom Choi, Jae Hoon Kim, Ji Uhn Song, Ki Uhn Choi, Joo Hee Lee, Seung Bin Baek, Hye Rim Park, Jong Du Park, Ji Hoon Jung, Chae Rin Park

Prapremiera przedstawienia odbyła się w 1980 r. w Dongrang Repertoire Theatre. Sztuka została wyreżyserowana przez Minsoo Ahn, a następnie reprodukowana przez Ji Wook Kim w Sam-New Theatre (Goyang City, Kyungki) w lipcu 2016 r. Została przeniesiona do Teatru Lee Hae Rang Arts (w Jang Choong Dong w Seulu), w reżyserii Ji Wook Kim, dla 38. Festiwalu Teatralnego w Seulu.

Spektakl prezentowany jest w Polsce dzięki wsparciu Howon University Centre for Korean Art and Culture i Centrum Kultury Koreańskiej w Warszawie.

 

„Cho-Hon” /„Przyzwanie duchów zmarłych”

  • 7 lutego 2018 r., środa, godz. 19.00
  • Gdański Teatr Szekspirowski
  • ul. Bogusławskiego 1
  • Gdańsk

Bilety:

  • strefa A: normalny – 60 zł / ulgowy – 40 zł
  • strefa B: normalny – 50 zł / ulgowy – 35 zł
  • strefa C: normalny – 35 zł / ulgowy – 20 zł
  • strefa D: 20 zł

Zobacz:  Gdański Teatr Szekspirowski