Najważniejsze spektakle wybitnych twórców teatru eurazjatyckiego, warsztaty aktora opery chińskiej oraz koncert łączący dźwięki tradycyjnych japońskich instrumentów z brzmieniem heavy metalu. Tak ciekawie zapowiada się InlanDimensions International Arts Festival 2022. Wydarzenie rozpocznie się 18 i potrwa do 25 września 2022 r.
Organizatorem festiwalu jest Fundacja Pomosty we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim i Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Radomiu.
Sztuka Eurazji w trzech miastach
Trzecia edycja InlanDimensions International Arts Festival 2022 odbędzie się w dniach 16 września – 7 października 2022 w trzech miastach we Wrocławiu, Gdańsku i Radomiu. Widzowie będą mieli okazję obcować z wybitnymi twórcami euroazjatyckimi przy okazji prezentacji spektakli teatralnych, pokazów filmowych, koncertów, warsztatów oraz spotkań.
– InlanDimensions International Arts Festival 2022 stawia w centrum uwagi sztukę współczesną Eurazji, aby uzmysłowić widzowi podobieństwa i różnice między różnorodnymi nacjami i kulturami, przełamując utarte stereotypy, pod śmiałym hasłem „Azja nie istnieje”, odwołującym się do prof. Sekiguchiego Tokimasy – mówi Nikodem Karolak, dyrektor wydarzenia. – Kiedy mówimy o Wschodzie i Zachodzie jesteśmy skazani na niejasności, począwszy od postawienia pytania: Gdzie wschód się właściwie zaczyna i czy pewne ludy, które w oczach innych uchodzą za orientalne same nie uważają się przypadkiem za zachodnie? – dodaje Nikodem Karolak.
Do Gdańska Festiwal zawita od 18 do 25 września. W Gdańskim Teatrze Szekspirowskim będzie można zobaczyć spektakle wybitnych twórców współczesnego teatru eurazjatyckiego.
Program festiwalu
Koncert zespołu Kaguramusō – 18 września 2022 r., niedziela, godz. 19.00
- Zespół łączy Japonię z Zachodem, ciężkie brzemiennie heavy metalu z tradycyjnymi japońskimi instrumentami. Kagura to taniec wykonywanym na cześć bóstwa. Zgodnie z interpretacją zespołu bóstwami są odbiorcy. Musō oznacza śnienie przenoszące widza w wir muzyki.skład zespołu: Akatsuki Nanami (wokal), Tsujimoto Yoshimi (flet shakuhachi), Endō Sakiko (koto), Kondō Chiaki (tsugaru-jamisen)
produkcja: Kazuaki Matsuda
Aranżacje dźwiękowe dla Kaguramusō tworzy Zala z duetu Mish-Mosh, twórca utworów Babymetalowych (kawaii metal – słodki metal). Gatunek łączący brzmienie heavy metalu ze słodkimi melodiami, typowymi dla japońskiego popu. Metalowe aranże zali swego czasu cieszyły się dużą popularność i osiągnęły wysokie miejsca w amerykańskim rankingu „The Bilboard Hot 100”.
„Ladacznica z zasadami” spektakl w reż. Kim Sujin, w wykonaniu japońskiego Zespołu Teatralnego Shinjuku Ryōzanpaku – 20 września 2022 r., wtorek, godz. 19.00
Kim Sujin w adaptacji „Ladacznicy z zasadami” przekłada Sartre’a na grunt koreańsko-japoński. W roli tytułowej ladacznicy występuje Sahel Rosa, aktorka i modelka, osierocona podczas wojny irańsko-irackiej. Po wojnie Sahel Rosa przeniosła się z adoptowaną matką do Japonii. Kim Sujin skłania się ku ukazywaniu migracji, hybrydyczności i bycia usytuowanym pomiędzy. W ten sposób jego prace ukazują niszowość Koreańczyków zamieszkałych w Japonii, różnych zarówno od Koreańczyków z kontynentu, jak i od Japończyków.
Zespół Teatralny Shinjuku Ryōzanpaku otrzymał nagrody Japońskiej Agencji Kultury i występował m. in. w USA (Nowym Yorku), Kanadzie, Niemczech, Francji i Australii.
- reżyseria: Kim Sujin
- na podstawie dramatu: Jean Paula-Sartre’a
- kierownik sceny: Otsuka Satoshi
- obsada: Sahel Rosa, Satō Masayuki, Fujita Yoshiaki, Shimamoto Kazuto, Akahi Mariko, Miyazawa Hisashi, Matsuhima Kenta, Honma Misa
- dźwięk: Onuki Takashi
- światło: Izumi Tsuguo, Takase Yūsuke
- choreografia: Okawa Taeko
- video: Pae So
- koordynator projektu: Nikodem Karolak
czas trwania: 100 min
Teatr Gestów / warsztat aktora opery chińskiej dla osób bez doświadczenia scenicznego – 22-23 września 2022 r., czwartek – piątek, godz. 17.00
Warsztaty wprowadzą uczestników w proste ruchy i gesty z tradycyjnej chińskiej opery. Zaprezentowane zostaną różne koncepcje i podejścia do oddychania, energii, równowagi. Zajęcia mają zachęcić do poznania lepszej świadomości ciała i budowania relacji w przestrzeni teatralnej. Na zakończenie uczestnicy warsztatu opracują indywidualne lub grupowe prezentacje. Zajęcia są otwarte dla osób ze świata teatru, tańca i sztuk performatywnych, zainteresowanych tradycjami azjatyckimi i performansem fizycznym.
Warsztaty poprowadzą:
- Liu Xiaoyi, założyciel i dyrektor artystyczny Emergency Stairs, międzynarodowej grupy sztuk eksperymentalnych. Grupa Emergency Stairs stała się powszechnie znana jako reprezentant sztuki eksperymentalnej w Singapurze i występowała w ponad 15 miastach na całym świecie.
- Xiao Xiangping, kunqu (najstarsza forma chińskiego teatru) i wykonawca opery pekińskiej, który lubi wcielać się w role obu płci. Obecnie mieszka w Sztokholmie i w karierze performerskiej, edukacyjnej i twórczej eksploruje spotkanie kultur wschodu i zachodu.
„Przerwany sen” w reż. Danny Yung, w wykonaniu mającego swoją siedzibę w Hongkongu Eksperymentalnego Kolektywu Teatralnego Zuni Icosahedron –24-25 września 2022 r., sobota – niedziela, godz. 19.00
Podstawą spektaklu „Przerwany sen” Danny’ego Yunga jest starochiński dramat „Pawilon Peonii” Tanga Xianzu, tworzącego w czasach dynastii Ming, określanego mianem chińskiego Szekspira. W dramacie Xianzu ważną rolę odgrywa wątek balansowania na granicy życia i śmierci, ze szczególnym uwzględnieniem zwycięstwa miłości nad śmiercią.
Danny Yung jest pionierem sztuki eksperymentalnej i jednym z najbardziej wpływowych artystów w Hongkongu. Członek-założyciel i dyrektor artystyczny Zuni Icosahedron. W ciągu 50 lat intensywnie pracował w różnych dziedzinach sztuki, takich jak: teatr, film, film animowany, wideo oraz w sztukach wizualnych. Wziął udział w ponad 100 produkcjach teatralnych jako reżyser, scenarzysta, producent i/lub scenograf, między innymi w Tokio, Singapurze, Brukseli, Berlinie, , Londynie, Lizbonie, Dubaju i Nowym Jorku. Jego spektakle prezentowane były na całym świecie.
- dyrektor artystyczny, reżyser i scenograf: Danny Yung
- asystent dyrektora artystycznego: Cedric Chan\
- zastępca dyrektora: Liu Xiaoyi (Singapur)
- występują: Martin Choy, ChukYin Man, Ellen Kong, Helen Kwok, Dan Tse, Xiao Xiang Ping (gościnnie)
- oryginalna muzyka: Steve Hui (akaNerve)
- wideo: Benny Woo, Thomas NG Cho Yin
- kostiumy: Twinny Cheng, Lo Sing-chin
- światła: Adonic Lo
- dźwięk: Soloan Chung
- koordynator produkcji: Cheng Kwok Ching Ricky
- asystent sceniczny: Hui Ngo Kwan Grac
- producent: Wong Yue Wai
- czas trwania: 90 min