Koncert poprzedzi spotkanie z Markiem Brachą i Michałem Brulińskim Tajemnice fortepianu Chopina (wstęp dla posiadaczy biletów na koncert), które rozpocznie się o godz. 18.15.

  • {oh!} Orkiestra
  • Piotr Pawlak – fortepian historyczny
  • Martyna Pastuszka – skrzypce, kierownictwo artystyczne

Program:

  • Wolfgang Amadeusz Mozart – Divertimento D-dur, KV 136 [14′]
  • koncert fortepianowy A-dur nr 12, KV 414 [25′]
  • przerwa [20′]
  • Wolfgang Amadeusz Mozart – Divertimento F-dur, KV 138 [14′]
  • Fryderyk Chopin – II koncert fortepianowy f-moll op. 21 [32′]

{oh!} Orkiestra

Została założona w 2012 r. Już w pierwszej dekadzie działalności zespół pod przewodnictwem Martyny Pastuszki zyskał miano najlepszej orkiestry specjalizującej się w wykonywaniu historycznym w Polsce i jednej z najciekawszych pod względem muzycznym orkiestr na scenie europejskiej. {oh!} Orkiestra współpracuje obecnie z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi w Polsce, takimi jak: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Instytut Adama Mickiewicza oraz z festiwalami Misteria Paschalia, All’Improvviso, Chopin i jego Europa oraz Actus Humanus. Zespół cieszy się uznaniem na arenie międzynarodowej, o czym świadczą koncerty w najważniejszych salach koncertowych. {oh!} Orkiestra wydała 10 albumów CD i była emitowana w większości europejskich rozgłośni radiowych, a także w: Mezzo, Medici.tv, Arte TV oraz Polskim Radiu Dwójka. Wraz z Festiwalem Muzyki Dawnej Improwizowanej All’Improvviso w Gliwicach oraz wiedeńską agencją Parnassus Arts Productions, grupa nieustannie na nowo odkrywa zapomniany barokowy repertuar operowy. Rok 2022 przyniósł orkiestrze współpracę z krakowskim festiwalem Misteria Paschalia. Orkiestra była też zespołem-rezydentem Festiwalu Opery Barokowej w Bayreuth w 2022 r. Od 2018 r. orkiestra regularnie współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina.

Martyna Pastuszka

Skrzypaczka i koncertmistrz. Na przestrzeni lat, występując  jako solistka, koncertmistrz, kameralistka i liderka orkiestry, stała się jedną z najbardziej nieszablonowych muzyczek swojego pokolenia. Od 2022 r. współpracuje jako koncertmistrz z Ensemble Pygmalion Raphaëla Pichon i od 2023 r. Utopia Orchestra Teodora Currentzisa. Pojawia się na tej samej pozycji w zespołach, takich jak: Utopia Teodora Currentzisa, Le Concert de la Loge i Capellą Cracoviensis, jako solistka z Concerto Copenhagen, Le Parlement de Musique i Orkiestrą Kameralną Aukso. W 2012 r. założyła zespół {oh!} Orkiestra, z którym regularnie występuje na renomowanych festiwalach i w największych salach koncertowych. Ważnym aspektem działalności artystycznej {oh!} Orkiestry jest repertuar operowy i oratoryjny. Jako dyrektorka artystyczna zespołu wskrzesiła wiele zapomnianych dzieł epoki baroku. Wiele utworów pojawiło się estradzie po raz pierwszy od setek lat. W 2023 r. otrzymała prestiżową nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku. Do tej pory wzięła udział w ponad 60 nagraniach płytowych. Jej ostatnie nagrania były nominowane do wielu prestiżowych nagród, w tym do Fryderyka, ICMA, Koryfeusza oraz Paszportu Polityki w kategorii Osobowość Roku. W 2021 r. była nominowana do nagrody Opus Klassik w kategorii dyrygent roku za nagranie Gismondo, re di Polonia Leonarda Vinci. Od 2007 r., oprócz działalności koncertowej, prowadzi klasę skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Piotr Pawlak

Jeden z najbardziej wszechstronnych polskich pianistów młodego pokolenia. Zwycięzca wielu międzynarodowych konkursów m. in. V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Maj Lind w Helsinkach (2022) i XI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Darmstadt (2017), laureat konkursów chopinowskich w Pekinie (2016), Budapeszcie (2018) i Krakowie, a także dwukrotny uczestnik Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015, 2021). Edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku i kontynuował aż do zakończenia studiów w 2021 r. Szkołę muzyczną ukończył też w klasie organów, a obecnie studiuje dyrygenturę na Akademii Muzycznej w Gdańsku. W tym roku jest też studentem prestiżowej International Piano Academy Lake Como. Pianista angażuje się w przywracanie improwizacji do świata muzyki klasycznej. Inspiruje się w tym zakresie historyczną praktyką wykonawczą np. poprzez wykonywanie improwizowanych kadencji w koncertach Mozarta. Na konkursie chopinowskim w Darmstadt oprócz I nagrody uzyskał też nagrodę za najlepszą improwizację na tematy z „Wolnego Strzelca” Webera. W 2020 r. otrzymał drugą nagrodę w konkursie improwizacji fortepianowej „Transatlantyk Instant Composition Contest” w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Katowicach.

Koncert symfoniczny – {oh!} Orkiestra, Piotr Pawlak, Martyna Pastuszka

  • 17 kwietnia 2024 r., środa, 19.00
  • Polska Filharmonia Bałtycka
  • ul. Ołowianka 1
  • Gdańsk
  • Sala Koncertowa
  • Bilety: 27-90 zł