„Trojnakom" poświęcony będzie 49. Dyskusyjny Klub Teatralny. Wezmą w nim udział reżyser Jan Klata, dramaturżka Olga Śmiechowicz oraz zespół aktorski. Spotkanie odbędzie się w środę, 20 marca 2019 r. na Dużej Scenie w Gdańsku. Wstęp – wolny.
Celem Dyskusyjnego Klubu Teatralnego jest stworzenie miejsca otwartej dyskusji pomiędzy publicznością, twórcami i współtwórcami spektaklu. Jego organizatorzy chcą nie tylko stworzyć widzom możliwość skonfrontowania swoich wrażeń i rozmowy o przedstawieniu, ale także sprowokować do podjęcia szerszej, wychodzącej poza ramy teatru, debaty.
* * *
„Trojanki” w 49. Dyskusyjnym Klubie Teatralnym
Do naszych czasów nie zachowały się żadne wzmianki, by Eurypides – jeden z najwybitniejszych dramatopisarzy starożytnej Grecji angażował się w jakąkolwiek działalność publiczną na rzecz swojego miasta. Nie wiemy również, by przyjaźnił się z wpływowymi politykami. Możliwe, że właśnie dlatego najczęściej przegrywał w konkursach tragediowych, które każdego roku odbywały się w Atenach ku czci Dionizosa…
Eurypidesa, który pozostawał na uboczu życia swojej społeczności cechował jednak ostry zmysł publicysty. Ten enfant terrible ówczesnej dramaturgii miał odwagę, by przemawiać własnym, często odosobnionym głosem. Przedstawiał znane mity z nowej, nieoczywistej strony. Wykorzystywał je do stawiania trudnych, często bardzo niewygodnych pytań i nie podpowiadał łatwych odpowiedzi.
W odróżnieniu od współczesnych mu artystów – przełamywał dotychczasowe konwencje tragediopisarskie i w sposób zupełnie nowy przedstawiał postaci kobiecie, które często stawały się głównymi bohaterkami jego utworów. Niejednokrotnie w sposób znaczący przewyższały inteligencją swoich scenicznych partnerów (tym bardziej nie powinny dziwić kolejne klęski Eurypidesa, ponieważ o wyniku konkursu tragediowego decydowali mężczyźni).
Nie dostarczał on obywatelom swojego miasta łatwej i przyjemnej rozrywki. W „Trojankach” pokazał to, czego nie opowiedział nam Homer w „Iliadzie”. Jak wyglądał poranek po zdobyciu Troi. Jak kobiety, do tej pory przedstawicielki królewskiego rodu, zostały zepchnięte na samo dno ludzkiej egzystencji. Jak wygląda ich relacja ze zwycięzcami, przedstawicielami wysokiej kultury helleńskiej, którzy mordując niewinnych i bezbronnych przekraczają granice barbarzyństwa.
Pracując nad tym spektaklem twórcy starali się przyjrzeć procesowi dojrzewania do zemsty – ofiar na oprawcach. Pisząc „Trojanki” w kontekście trwającej wojny peloponeskiej Eurypides otwarcie krytykował imperialne ambicje Ateńczyków. Starał się im uświadomić, że w żadnym konflikcie zbrojnym nie ma zwycięzców ani zwyciężonych. Grecy z eposu Homera podobnie, jak współcześni Eurypidesowi Ateńczycy, uwierzyli, że są niepokonani i to sprawdziło na nich zgubę.
Autor sztuki: Eurypides |
|
W spektaklu występują:
|