Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza do wysłuchania koncertu, który odbędzie się w piątek, 20 grudnia 2024 r. Będzie można usłyszeć kantaty Bacha.
Orkiestra PFB
Jan Tomasz Adamus – dyrygent
Joanna Sojka – sopran
Yana Hurtova – alt
Bartosz Gorzkowski – tenor
Jakub Borgiel – bas
Chór Cappelli Gedanensis
Filip Cieszyński – przygotowanie chóru
Program:
- Jan Sebastian Bach – Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248 [80’]
- Kantata I
Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage - Kantata II
Und es waren Hirten in derselben Gegend - Kantata III
Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen
Joanna Sojka
Sopranistka, ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2016-2017 studiowała w Hochschule für Künste Bremen. Artystka sięga po różnorodny repertuar, w którym ważne miejsce zajmują partie operowe: Królowa Nocy, Pamina, Susanna, Sifare, Zerlina – W.A. Mozarta; Euridice (Orfeo ed Euridice) Ch.W. Glucka; Amina (La sonnambula), Elvira (I Puritani) V. Belliniego; Gilda (Rigoletto) G. Verdiego; Julia (Romeo i Julia) Ch. Gounoda; Zerbinetta – R. Straussa; Adela – J. Straussa; Olimpia – J. Offenbacha, a także muzyka oratoryjna, m.in. Mesjasz, Stworzenie Świata, Wielka Msza c-moll KV 427, Pory Roku, Carmina Burana, Gloria Pouleca i pieśni polskie oraz zagraniczne. Występowała zarówno w Polsce, jak i za granicą, w filharmoniach oraz na festiwalach, współpracując m.in. z zespołami takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis, Oh! Orkiestra Historyczna, Sinfonia Varsovia, Wrocławska Orkiestra Barokowa czy Baroque Collegium 1685. Na scenach operowych Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Nova w Bydgoszczy, Palazzo Altemps w Rzymie,Teatru Miejskiego w Gliwicach oraz Warszawskiej Opery Kameralnej kreowała różnorodne role operowe. Miała okazję śpiewać pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak np.: Marc Minkowski, Rinaldo Alessandrini, Joshua Rifkin, Dirk Vermeulen czy Dirk Brossé.
W 2021 r. ukazała się pierwsza płyta sopranistki, która zawiera pieśni polskiego kompozytora Eugeniusza Pankiewicza „Pieśni nieznane”.
Yana Hurtova
Mezzosopranistka, absolwentka studiów Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureatka II nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Pieśni 1st International Competition Artsong Opus 2021.
W 2010 r. ukończyła szkołę muzyczną II stopnia w Odessie, w klasie fortepianu. W 2019 r. grała rolę Kornelii w operze G.F. Haendla Juliusz Cezar (projekt studencki). W 2020/2021 roku brała udział w Studenckiej Gali Operowo-Operetkowej na scenie Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. W marcu 2021 r. brała udział w festiwalu Opera Rara jako cover w operze The Golden Dragon pod dyrekcją Edo Frenkela. Wcieliła się w postać Dorabelli z Cosi fan tutte W.A. Mozarta w kwietniu 2021 r., w projekcie akademickim. Jako solistka koncertowała w Polsce, Niemczech, Ukrainie. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Mariusza Kwietnia, Marcela Bona, Kalle Koiso-Kanttila, Paula Esswooda, Jana Tomasza Adamusa. Muzyka jest jej pasją, która inspiruje i napełnia jej duszę. W kręgu jej zainteresowań mieszczą się utwory takich kompozytorów, jak Haendel, Mozart, Rossini, Schubert, Bizet, Verdi, Moniuszko, Rimsky-Korsakov.
Bartosz Gorzkowski
Tenor, absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego (śpiew solowy) oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (reżyseria dźwięku). Umiejętności wokalne doskonalił także podczas mistrzowskich kursów wokalnych. Śpiewał m.in. w Sigismondo Gioacchina Rossiniego (Radoski), The Golden Dragon Petera Eötvosa (The Young Man) oraz w Kabaliście Józefa Elsnera (Walery). Brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych (m.in. MA Festival Brugge, Opera Rara Festival, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Bad Hersfelder Festspiele, Rossini in Wildbad – Belcanto Opera Festival, Musica Sacromontana). Jest także laureatem konkursów wokalnych. Współpracuje z zespołem muzyki dawnej Capella Cracoviensis, z którym wykonuje dzieła oratoryjno-kantatowe oraz operowe. Występował m.in. w Concertgebouw Brugge, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrze Muzycznym w Poznaniu, Filharmonii Opolskiej, Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz ICE Kraków. Jest solistą Męskiego Kameralnego Zespołu Śpiewu Cerkiewnego Partes, z którym koncertuje w kraju i za granicą (dotąd m.in. w Estonii, Serbii, Ukrainie, Słowacji). W dorobku ma również nagrania fonograficzne.
Jakub Borgiel
Bas, student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, który w 2018 r. ukończył katowickie Liceum Muzyczne na gitarę klasyczną. Na akademii w Katowicach śpiewał partię Eneasa w Dido i Eneaszu Henry’ego Purcella, a w Operze Śląskiej w Katowicach partię Bartłomieja w Verbum Nobile Stanisława Moniuszki, z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej wystąpił w wykonaniu koncertowym Hagith Karola Szymanowskiego w roli arcykapłana. Jest laureatem III nagrody na ogólnopolskim konkursie wokalnym Krystyna Jamroz (Kielce, 2020), III nagrody na VII Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym na duety instrumentalne i wokalne (Warszawa, 2021), II nagrody na XXII Międzynarodowym Konkursem Wokalny im. Imricha Godina (Wrable, Słowacja, 2021).
Jan Tomasz Adamus
Dyrygent, organista, klawesynista, kreator kultury, który studiował w Krakowie i Amsterdamie. Był wieloletnim wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od 2008 r. jest dyrektorem naczelnym i artystycznym instytucji kultury Capella Cracoviensis – krakowskiego chóru kameralnego oraz grającej na historycznych instrumentach orkiestry, z którymi wystąpił na wielu festiwalach i w renomowanych salach koncertowych: Concertgebouw Amsterdam, Theater an der Wien, Haydn Festspiele Brühl, Festiwal Muzyki Polskiej, Händel Festspiele Halle. Artysta nagrał solowy repertuar organowy, dawną muzykę polską, opery barokowe oraz romantyzm na historycznych instrumentach (Chopin, Schubert, Moniuszko).
Cappella Gedanensis
Jako Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis powstała w 1981 r. To rozpoznawalna nie tylko na Pomorzu i w całej Polsce, ale także na świecie wizytówka grodu nad Motławą. Zespół początkowo opracowywał dzieła muzyki gdańskiej. Jednak lata pracy muzyków udowodniły, że wiekowa marka gdańskiego zespołu została nie tylko przywrócona współczesności poprzez odkrycie na nowo arcydzieł sprzed wieków, ale i umocniona przez nowe projekty.
W dorobku repertuarowym Cappelli Gedanensis znalazły się zatem dzieła takich mistrzów gdańskich, jak: Franciscus de Rivulo, Paul Siefert, Christoph Werner, Johann Valentin Meder, Theophil Andresa Volckmar, Maximilian Dietrich Freislich. Zespół podjął się także trudu przybliżania słuchaczom wielkich arcydzieł oratoryjno-kantatowych baroku europejskiego. Nie omija też utworów takich kompozytorów, jak: Georg Friedrich Händel, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Giovanni Battista Pergolesi, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert czy Joseph Haydn.
Koncert symfoniczny – Oratorium na Boże Narodzenie
- 20 grudnia 2024 r., piątek, 19.00
- Polska Filharmonia Bałtycka
- ul. Ołowianka 1
- Gdańsk
- Sala Koncertowa
- Bilety: 27-121,50 zł