W programie koncertu artyści z Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego sięgną do dziedzictwa różnych kultur.

– Przygotujcie się na wzruszające aranżacje pieśni świątecznych, które rozbrzmiewać będą w wyjątkowej oprawie. Dołączcie do nas, aby razem cieszyć się niezwykłą harmonią dźwięków, które przeniosą nas w magiczny świat kolęd i świątecznej magii – zachęca Marta Soboń z Polskiego Chóru Kameralnego.

Klasyka w mistrzowskim wykonaniu

Koncert rozpocznie się chorałem gregoriańskim „Adeste, fideles (Przybądźcie, o wierni)”. Choć czasem pojawiają się informacje, że hymn ów powstał w połowie XVIII w., to jednak wiele wskazuje na to, że zarówno tekst, jak i melodia są znacznie wcześniejsze, bo nawet z XIII w., a ich autorem są mnisi cysterscy. Postępując zgodnie z chronologią w dalszej kolejności zabrzmią dwa dzieła wielkiego kompozytora polskiego renesansu, wybitnego kapelmistrza Gdańska Andrzeja Hakenbergera.

Ważną część programu stanowić będą kolędy kaszubskie, zawierające niespotykane gdzie indziej elementy i treści codziennego życia Kaszubów jako rybaków i ludzi morza.

– Pomorze jest krainą rozśpiewaną, mogącą się poszczycić poważnym dorobkiem w zakresie twórczości muzycznej. Do starych przekazów, ciągle żywych w pamięci dzisiejszych nosicieli tradycji, nawiązują także profesjonalni twórcy, reprezentujący różne dziedziny kultury i nauki. Jednym z nich jest Edward Pałłasz, wybitny polski kompozytor pochodzący ze Starogardu Gdańskiego. Podczas studiów w Gdańsku współtworzył sławny teatr studencki „Bim-Bom”, był członkiem zarządu Związku Kompozytorów Polskich, dyrektorem Programu II Polskiego Radia, prezesem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – informuje Marta Soboń.

Dalej usłyszeć będzie można natomiast m.in. kolędę „Uśmiechnij się, Dziecino”, autorstwa założyciela i pierwszego dyrygenta Polskiego Chóru Kameralnego Ireneusza Łukaszewskiego.

Utwory z odległych części świata

Podczas koncertu artyści sięgną również po bożonarodzeniowe utwory z odległych części świata, które powstały niedawno i może nie kojarzą się w pierwszym momencie z kulturą chrześcijańską. Zabrzmi kolęda japońska „Makibito hitsujiwo” o pasterzach oddających chwałę Bogu, a także utwór Hansa Schanderla „Kiris bara bari (Chrystus się narodził)” napisana w języku sousou z Gwinei w zachodniej Afryce. Chór sięgnie także do dziedzictwa muzyki hiszpańskiej, wykonując opracowanie villancico (hiszp. kolęda), której autorem jest najprawdopodobniej kataloński kompozytor Mateo Flecha, żyjący na przełomie XV i XVI w.

– Nie zabraknie również melodii, które obecnie uznalibyśmy za najbardziej tradycyjne, kanoniczne – dodaje Marta Soboń. – Idąc tym tropem, włączyliśmy do repertuaru wirtuozerskie opracowanie kolędy „Lulajże, Jezuniu”, a także pastorałkę „My też, pastuszkowie”, którą na prośbę dyrektora Jana Łukaszewskiego kilka lat temu opracował Krzysztof Penderecki.

Repertuar uzupełnią jeszcze dwa utwory z kręgu spirituals. To gatunek muzyczny powstały w amerykańskiej kulturze afroamerykańskiej, głównie w ramach tradycji religijnych. Pieśni, określane dzisiaj jako spirituals, były wykonywane przez społeczności afroamerykańskie, zwłaszcza w czasach niewoli i po jej zniesieniu jako wyraz wiary, nadziei i pragnienia wolności. „Mary had a baby” to przykład popularnego w tej tradycji stylu wykonawczego call&response, gdzie lider – solista wykonuje pewne partie, a reszta grupy odpowiada lub reaguje na te fragmenty. To tworzy dynamiczny dialog muzyczny. Na koniec natomiast zabrzmi spokojna kołysanka „Jesus, Jesus, rest your head” pełna ciepła, opieki i miłości związanej z narodzeniem Dzieciątka Jezus.

.

Koncert kolęd

  • 28 grudnia 2023 r., czwartek, godz. 19.30
  • archikatedra oliwska
  • ul. Biskupa Edmunda Nowickiego 5, Gdańsk-Oliwa