Kultura
https://pomorskie.eu/wp-content/uploads/2023/01/15_dorota_tarnowska-urbanik.jpeg Czym są „Wspólne gesty”? Dowiesz się oglądając wystawę w Słupsku

Czym są „Wspólne gesty”? Dowiesz się oglądając wystawę w Słupsku

Praca Doroty Tarnowskiej-Urbanik
09.01.2023
Dorota Kulka
Dorota
Kulka
AUTOR
Dorota Kulka
Dorota
Kulka
09.01.2023

W słupskiej Baszcie Czarownic w czwartek, 12 stycznia 2023 r. obędzie się wernisaż prac w Natalii Czarcińskiej, Doroty Tarnowskiej-Urbanik i Jerzego Muszyńskiego.

Kuratorem wystawy, która można oglądać do 26 marca 2023 r.,  jest Roman Lewandowski. Uważa on, że ta ekspozycja w zamierzeniu ma być próbą przyjrzenia się idei wspólnotowości, a poczynione przez artystów „wspólne gesty” mają być prezentacją „przeczuwanego” przez nich wspólnego mianownika.

Rola galerii sztuki

„Wspólne gesty” są rezultatem współpracy, której początki sięgają 2019 r., kiedy to artyści skupili się wokół Galerii Szewska 16 jako jej zespół kuratorski.

– Wspólna praca nad programem wystawienniczym, będącym wypadkową naszych osobowości, okazała się nierozłączna z wzajemnym odkrywaniem naszych indywidualnych postaw twórczych, co w pewnym momencie naturalnie przerodziło się w inicjatywę autokuratorską – tłumaczą artyści.

Zdaniem twórców galeria to nie tylko przestrzeń wystawiennicza, ale przede wszystkim pole doświadczania i eksperymentu. Galeria jest więc laboratorium, co powoduje, że: „każda wystawa byłaby przygodą nie tylko dla zaproszonych artystów, ale także dla nas”.

Jaka jest rola gestów?

Wspólna praca kuratorska zamieniła się we współpracę artystyczną, a prezentowana wystawa jest jej drugą odsłoną. W założeniu „Wspólne gesty” nie są wystawą problemową, ale wystawą problemem. Nie są odpowiedzią na postawione wcześniej zagadnienie, ale jego odkrywaniem. Artyści pozostawiają interpretację „myśleniu wzrokowemu” i intuicji, rozumianej jako wymykającej się konceptualizacji wiedzy.

– Nie tyle boimy się nazwania, co otwieramy się na nienazwane, uobecniające się w rejestrach sprzed podziału na formę i treść. Czy w praktyce kuratorskiej, czy artystycznej, bliskie jest nam działanie, w którym sensy nie zawsze są projektowane a priori, ale ujawniają się dopiero w procesie. Przystępując do pracy nad wystawą nie umówiliśmy się na konkretny „temat” (zakres problemowy), ale raczej skonstruowaliśmy pewną ramę formalną, której główną osią stała się architektura obu galerii i ich specyfika (site-specificity) – tłumaczą Natalia Czarcińska, Jerzy Muszyński, Dorota Tarnowska-Urbaniak.

Twórcy związani z poznańską uczelnią próbowali zbudować pewną „narrację” za pomocą rozłożenia „ciężarów” kompozycyjnych wystaw jako całości, mając na uwadze walory, które każde jest w stanie wnieść do ich całościowego kształtu.

– Z czasem dookreślaliśmy skalę środków wyrazu (inną dla obu przestrzeni), z czego zaczął wyłaniać się wspólny mianownik semantyczny, który z konieczności nazwania można by określić jako „figury niemożliwe”– dodają.

O twórcach

Natalia Czarcińska urodzona w 1985 r. w Kaliszu. Jest absolwentką kierunków malarstwo i edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Od 2014 r. związana z Uniwersytetem Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, gdzie pracuje jako adiunktka w V Pracowni Malarstwa. Autorka wystaw i projektów artystycznych, w tym warsztatów kierowanych do różnych grup odbiorców. Współpracowała m.in. z Galerią Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Galerią Miejską Arsenał w Poznaniu, Fundacją Malta. Współprowadzi Galerię Szewską 16 afiliowaną przy Wydziale Malarstwa i Rysunku UAP.

Jerzy Muszyński urodzony w 1985 r. w Supraślu.  Jest artystką wizualną, absolwentką Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Malarstwa (2011). Doktor sztuki (2019), związany z Uniwersytetem im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, gdzie pracuje jako adiunkt w Pracowni Malarstwa w Architekturze oraz współprowadzi Galerię Szewską 16 afiliowaną przy Wydziale Malarstwa i Rysunku UAP. Mieszka i tworzy w Poznaniu. Więcej informacji: jerzymuszynski.art.pl

Dorota Tarnowska-Urbanik urodzona w 1982 r. w Pucku. W 2008 r. obroniła pracę dyplomową z zakresu grafiki warsztatowej i rysunku na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie UAP), w latach 2007-2008 studiowała grafikę na Academy of Fine Arts w Bratysławie. W latach 2009-2013 odbyła studia doktoranckie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki. Od 2013 r. jest adiunktem w Pracowni Tkaniny Artystycznej na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Współprowadzi Galerię Szewską 16 afiliowaną przy Wydziale Malarstwa i Rysunku UAP.

Sprawy urzędowe

Dodatkowych informacji może udzielić Ci Biuro Prasowe Urzędu pod adresem e-mail prasa@pomorskie.eu

Więcej o biznesie w regionie

Znajdziesz na stronach Departamentu Rozwoju Gospodarczego oraz Agencji Rozwoju Pomorza.