Na scenie elżbietańskiej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w czwartek, 8 lipca 2021 r. będzie miała miejsce premiera własnej produkcji. To adaptacja sztuki Williama Szekspira „Burza”, której podjął się reżyser Szymon Kaczmarek. Premierowy weekend z „Burzą” potrwa od 10 do 11 lipca 2021 r.
Z uwagi na pandemię COVID-19 oraz śmierć prof. Jerzego Limona premiera spektaklu była kilkakrotnie przekładana.
Czy każda „burza” jest gwałtowna?
Prawowity książę Mediolanu Prospero został pozbawiony tronu przez swego brata Antonia. Wraz z córką Mirandą zostają wyprawieni na morze w łodzi. Łódź została potajemnie zaopatrzona w wodę i żywność oraz książki przez neapolitańczyka Gonzalo. Wygnańcy z Mediolanu trafiają na wyspę, na której jedyną ludzką istotą jest Kaliban, syn wiedźmy Sykoraks. Spędzą tam 12 lat. Dzięki magicznym umiejętnościom Prospero uwalnia, uwięzionego przez wiedźmę Sykoraks w pniu drzewa, ducha Ariela, który staje się jego sługą i niewolnikiem. Akcja sztuki rozpoczyna się w momencie, gdy w pobliżu wyspy, na której przebywają bohaterowie, przepływa statek. Płyną nim między innymi Antonio, Gonzalo oraz Alonso wraz z synem Ferdynandem i bratem Sebastianem. Prospero wywołuje tytułową burzę, która sprawia, że statek ulega katastrofie, a jego pasażerowie bez większych obrażeń trafiają na wyspę. Wypełniający polecenia Prospera Ariel manipuluje rozproszonymi na wyspie rozbitkami. W scenie finałowej dochodzi do spotkania wszystkich głównych bohaterów.
Reżyser o koncepcji spektaklu
Szymon Kaczmarek zauważa, że Prospero został pozbawiony wpływów, a intelektualizm okazał się jego słabością. Oddał władzę w ręce uzurpatorów i ocalał dzięki litości oprawcy. –Decyzja o wznieceniu burzy przywodzi na myśl desperację terrorysty, który – pozbawiony szansy wpływania na rzeczywistość innymi środkami – sięga po rozwiązania radykalne. Prospero decyduje się na akt przemocy w celu odzyskania utraconego świata, do którego uważa, że wciąż należy – wyjaśnia Kaczmarek. Podkreśla też, że formy przemocy, jakich używa Prospero, to wachlarz współczesnych zachowań. Jak manipulacja – podstawowa magiczna sztuczka. – Wiedza o tym, jak skonstruowana jest rzeczywistość, brak naiwności, cynizm i znajomość reguł przemocy rządzących światem, od którego w czasie obecności w Mediolanie próbował uciec w książki i odosobnienie, daje mu przewagę – dodaje reżyser.
- reżyseria i światło: Szymon Kaczmarek
- scenografia: Kaja Migdałek
- kostiumy: Marta Śniosek-Masacz
- opracowanie muzyczne: Żelisław Żelisławski
- produkcja: Gdański Teatr Szekspirowski
- przekład: Stanisław Barańczak
- reżyseria: Szymon Kaczmarek
Obsada:
- Paweł Charyton – Ferdynand
- Mikołaj Chroboczek – Alonzo
- Wiktoria Dudek – Miranda
- Marcin Gaweł – Kaliban
- Sławomir Głazek – Gonzalo
- Sylwia Gola – Sebastian
- Filip Jasik – Trinkulo
- Mateusz Król – Antonio
- Maciej Pesta – Ariel
- Wojciech Sikora – Stefano
- Paweł Smagała – Prospero
- Piotr Srebrowski – Kapitan
„Burza” Williama Szekspira
- Gdański Teatr Szekspirowski
- ul. Bogusławskiego 1
- Gdańsk
- 8 lipca 2021 r., czwartek, godz. 19.00 – premiera
- 10-11 lipca 2021 r., sobota – niedziela), godz. 18.00
- 15-18 lipca 2021 r., czwartek – piątek, godz. 19.00, sobota – niedziela, godz. 18.00)
- 22-25 lipca 2021 r., czwartek – piątek, godz. 19.00, sobota – niedziela, godz. 18.00)
- 12-15 sierpnia 2021 r., czwartek – piątek, godz. 19.00, sobota – niedziela, godz. 18.00)
- 19-22 sierpnia 2021 r., czwartek – piątek, godz. 19.00, sobota – niedziela, godz. 18.00)
Bilety:
premiera 8 lipca 2021:
- parter (miejsca stojące): 30 zł
- I i II poziom galerii (miejsca siedzące): 70 zł – bilet normalny, 55 zł – bilet ulgowy
- III poziom galerii (miejsca siedzące): 55 zł – bilet normalny, 30 zł – bilet ulgowy
Pozostałe dni:
- parter (miejsca stojące): 20 zł
- I i II poziom galerii (miejsca siedzące): 50 zł – bilet normalny, 35 zł – bilet ulgowy
- III poziom galerii (miejsca siedzące): 35 zł – bilet normalny, 20 zł – bilet ulgowy