Tradycyjnie, jak co roku, Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na koncert, który kończy 2024 rok. Tym razem gościem specjalnym będą m.in. Małgorzata Walewska i Andrzej Dobber. W sylwestrowy wieczór melomani usłyszą utwory m.in.: Verdi’ego, Puccini’ego, a także Bizeta czy Moniuszki.
Orkiestra PFB
George Tchitchinadze – dyrygent
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran
Małgorzata Walewska – mezzosopran
Tomasz Kuk – tenor
Andrzej Dobber – baryton
Prowadzenie: Krzysztof Dąbrowski
Program:
Część I
- Giuseppe Verdi – Uwertura do opery Nieszpory sycylijskie
- Giacomo Puccini – Aria Cavaradossiego Recondita armonia z opery Tosca
- Gaetano Donizetti – Aria Noriny z opery Don Pasquale
- Francesco Cilea – Aria Principessy Acerba Voluttà z opery Adriana Lecouvreur
- Umberto Giordano – Aria Carlo Gerarda Nemico della patria z opery Andrea Chénier
- Giacomo Puccini – Aria Lauretty O, mio babbino caro z opery Gianni Schicchi
- Ermanno Wolf-Ferrari – Uwertura z intermezza Il segreto di Susanna
- Giuseppe Verdi – Kwartet z opery Rigoletto
Część II
- Georges Bizet – Uwertura do opery Carmen
- Habanera z opery Carmen
- Aria don José La fleur que tu… z opery Carmen
- Kuplety Escamillo Votre toast z opery Carmen
- Léo Delibes – Pieśń hiszpańska Dziewczęta z Kadyksu
- Stanisław Moniuszko – Aria Rokiczany z opery Rokiczana
- Ruggero Leoncavallo – Pieśń Mattinata
- Giacomo Puccini – Aria Calafa z opery Nessun dorma
- Jerry Bock – Duet Sunrise, sunset z musicalu Skrzypek na dachu
- Giuseppe Verdi – Libiamo z opery Traviata
Czas trwania koncertu: ok. 120’
Aleksandra Kubas-Kruk
Sopranistka studiowała śpiew w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich u takich uznanych artystów, jak: Teresa Żylis-Gara, Ingrid Kremling, Peter Tschaplik czy Regina Resnik. Obecnie uczy na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Na scenie operowej zadebiutowała w 2007 r. jako Gilda w premierowym przedstawieniu „Rigoletto” Giuseppe Verdiego w Operze Wrocławskiej. Niedługo po debiucie pojawiła się we włoskich teatrach operowych (Lukka, Rawenna, Livorno, Piza) jako Kunegunda w premierowych przedstawieniach opery „Kandyd” Leonarda Bernsteina. W latach 2008-2017 była solistką Opery Wrocławskiej, w której wykonywała takie partie jak: „Gilda” (Rigoletto Giuseppe Verdiego), „Adina” (Napój miłosny Gaetano Donizettiego), „Pamina” i „Królowa Nocy” (Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta), Zuzanna („Wesele” Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta), Nanetta w Falstaffie i Oskar w „Balu maskowym” Giuseppe Verdiego, Olimpia (Opowieści Hoffmanna Jacques’a Offenbacha), Hanna („Straszny dwór” Stanisława Moniuszki).
Artystka wykonuje repertuar oratoryjny i pieśniarski, koncertując w kraju i za granicą. W 2019 r. wystąpiła z pieśniami Fryderyka Chopina w Operze w Tokio. Śpiewaczka jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych, zdobywczynią pierwszych nagród w konkursach m.in. w Tuluzie, Warszawie, Lwowie, Łodzi, Wrocławiu oraz nagród specjalnych na konkursach w Malmö i Treviso.
Małgorzata Walewska
W 1994 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie. Jest wybitną polską mezzosopranistką. Została zaliczona do grona 10 najsławniejszych Polaków w zestawieniu tygodnika „Time”. Jeszcze w czasie studiów została laureatką Międzynarodowego Akademickiego Konkursu Wokalnego we Wrocławiu (II Nagroda, 1990 r.) i Konkursu Alfreda Krausa na Wyspach Kanaryjskich (I Nagroda, 1992 r.). Była też finalistką Konkursu Belvedere (Wiedeń, 1992 r.), Konkursu Luciano Pavarottiego (Filadelfia, 1992 r.) i Konkursu im. Stanisława Moniuszki (Warszawa, 1992).
Scenicznym debiutem artystki była rola Azy w Manru Paderewskiego na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie (1991 r.). Występuje także w repertuarze koncertowym i oratoryjnym, wykonując m.in Magnificat Jana Sebastiana Bacha, IX Symfonia Beethovena, II i III Symfonia Gustava Mahlera, Stabat Mater Gioacchino Rossiniego. Występowała gościnnie w teatrach operowych Berlina (Deutsche Oper), Bremy, Düsseldorfu (Deutsche Oper am Rhein), Essen, Genewy, Klagenfurtu, Las Palmas, Luksemburga, Rzymu (Teatro della Opera), Santa Cruz i Florydy (Palm Beach Opera). W latach 1996-1998 była związana stałym kontraktem z wiedeńską Staatsoper, a od 1999 r. współpracuje z drezdeńską Semperoper. Wśród jej partnerów scenicznych znaleźli się m.in.: Renato Bruson, Placido Domingo, Simon Estes, Luis Lima, Luciano Pavarotti i Bernhard Weikl. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych. Śpiewała na scenach i estradach m.in. w Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Włoch oraz Stanów Zjednoczonych.
Tomasz Kuk
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helenę Łazarską, Ryszarda Karczykowskiego i Montserrat Caballé. Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych. Zdobył m.in. I nagrodę na Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1994 r.), II nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną w Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (1996 r.). W VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1997 r.) otrzymał III nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii Jontka z opery Halka Moniuszki. W 1999 r. został laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. V. Belliniego w Caltanissettcie. W IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. S. Moniuszki w Warszawie zdobył I nagrodę. W repertuarze ma liczne partie Verdi’owskie oraz m.in.: Don José w „Carmen” Bizeta, Artur w „Łucji z Lammermooru” Donizettiego, Tebaldo w „Capuletti e i Montecchi” Belliniego, Turiddu w „Rycerskości wieśniaczej” Mascaniego oraz Jontek w „Halce”, Stefan w „Strasznym dworze” i Idamor w” Parii” Moniuszki. W dorobku ma też wiele prestiżowych koncertów oratoryjnych i estradowych. Na stałe związany jest z Operą Krakowską, regularnie współpracuje Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, a także Operą Narodową w Warszawie. Często występuje gościnnie na zagranicznych scenach operowych, m.in. w Japonii, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Czechach.
Andrzej Dobber
Jest absolwentem szkoły muzycznej (fortepianu i organy) oraz Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1986 r. otrzymał stypendium Meistersinger Konservatorium w Norymberdze, gdzie kontynuował naukę, a następnie podpisał kontakt z tamtejszą operą. Jest śpiewakiem operowym o międzynarodowej sławie. Artysta to laureat prestiżowych konkursów wokalnych, występujący na deskach największych teatrów operowych świata. Przełomowe okazały się sukcesy na dwóch najważniejszych europejskich konkursach wokalnych: Belvedere w Wiedniu w 1989 r.(trzy nagrody m.in. dziennikarzy i publiczności) oraz ARD w Monachium w 1990 r. (I nagroda). Współpracował z operą we Frankfurcie nad Menem, gdzie wystąpił w premierach „Carmen” Georges’a Bizeta (Escamilio), „Cyrulika sewilskiego” Gioachina Rossiniego (Figaro) i „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego (rola tytułowa). Śpiewał tw Kolonii oraz Komische Oper w Berlinie. Na polskich scenach pojawił się w 1997 roku w Operze Narodowej jako Simon Boccanegra w operze Verdiego. Powrócił tam w kolejnych sezonach jako Rigoletto, Escamilio, a w lutym 2010 r. wziął udział w premierze „Traviaty” w inscenizacji Mariusza Trelińskiego.
W 2013 r. nagrał solową płytę „Arias”, która w kwietniu 2014 r. zdobyła Fryderyka w kategorii Najlepszy album solowy w muzyce klasycznej. W lutym 2015 r.otrzymał niemiecki honorowy tytuł Kammersänger przyznawany wybitnym i zasłużonym śpiewakom operowym.
George Tchitchinadze
Rozpoczął karierę jako dyrygent operowy w 1998 r., prowadząc koncert galowy w czasie Międzynarodowego Festiwalu Operowego w Tbilisi. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury i stoi na czele Wydziału Operowego w Państwowym Konserwatorium w Tbilisi. Jeden z najbardziej lubianych artystów Gruzji. Szybko zdobył uznanie publiczności i krytyków ze względu na imponujące umiejętności, smak i wyobraźnię, charyzmę, a przy tym ciepło i wrażliwość w kontaktach z publicznością i muzykami. Współpracował z kilkoma polskimi orkiestrami, takimi jak: Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia czy Orkiestra Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Brał udział w wielu trasach koncertowych, m.in. po Izraelu z Państwową Operą i Baletem Tbilisi, występując w Jerozolimie, Quiriat Haim, Herzelii i Rishon LeZion. Prowadził takie orkiestry, jak: Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Litewska Narodowa Orkiestra Kameralna czy Syryjska Narodowa Orkiestra Symfoniczna. Współpracował także z Orkiestrą Kameralną św. Krzysztofa w ramach wileńskiego festiwalu Alternatywy. Pełnił też funkcję dyrektora muzycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Saga (Japonia), podczas którego poprowadził sławną Orkiestrę Muzeum Ermitażu z Sankt Petersburga. Współpracował z Sinfonią Varsovią w Warszawie, Bilbao, Mińsku i Japonii – wraz z nią debiutował na festiwalu La Roque d` Antheron w sierpniu 2010 r.
Wielka Gala Sylwestrowa Filharmonii
- 31 grudnia 2024 r., godz. 17.00 i 20.230 oraz 1 stycznia 2025 r. godz. 17.00
- Polska Filharmonia Bałtycka
- ul. Ołowianka 1
- Gdańsk
- Sala Koncertowa
- Bilety: 178-273 zł