Otwarcie kolejnej części projektu artystycznego „Spojrzenia” Mikołaja Harmozy na terenie Szpitala Specjalistycznego im. Ceynowy w Wejherowie odbyło się 22 października 2024 r. Na muralu są białe daniele, które pojawiają się w lasach wejherowskich.
Autorem muralu jest Mikołaj Amadeusz Harmoza. Artysta urodził się w 1973 r. w Wałbrzychu. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (1999 r.), artystą malarzem, rysownikiem, performerem, autorem obrazów olejnych i komiksów. Od 2001 r. wykłada na ASP w Gdańsku.
Skąd pomysł?
Mural jest wprowadzeniem do projektu o nazwie „Spojrzenia”. Kolejne etapy będą zróżnicowane tematycznie. Kolejne prace będą we wnętrzach szpitali, przy oddziałach, w korytarzach, w miejscach przeznaczonych na odpoczynek czy w poczekalniach. Każdy mural będzie ściśle związany z charakterem przestrzeni, w której powstał.
By było przyjemniej
Projekt ma na celu uatrakcyjnienie otoczenia szpitala, ale również odwrócenie uwagi pacjentów, od trudnych chwil związanych z wizytą w placówce. Historia białych danieli z wejherowskich lasów stanowi ważny i intrygujący wątek przyrodniczy, który dodaje miejscu unikalnego charakteru.
– Na szarej chropowatej powierzchni przy dziecięcym SOR powstał mural przedstawiający białe daniele – tłumaczy Michał Harmoza. – Są niczym iluzja, pokazana szkicem, rysunkiem, gdzieniegdzie bardziej wyraźnym, w innym miejscu impresyjnym, malarskim. Daniele na muralu ujęte są w perspektywie sugerującej ich większe stado. Sam widziałem co najmniej kilkanaście sztuk, jednak sprytnie ukrywają się w swoim środowisku. Przy wspomnianym muralu posadzone będą bratki – ulubiony przysmak tutejszych danieli – dodaje artysta.
Mural ma specyficzną strukturalną powierzchnię, która łapie światło w różnorodny sposób. W zależności od rodzaju światła i jego kąta padania, na muralu pojawiają się cienie okolicznych drzew, ale o strukturze ściany – efekty jak w impresjonistycznym obrazie. Wrażenie zakrzywionej przestrzeni nadaje również perspektywa – wyraźny, dominujący daniel przedstawiony jest w powiększeniu, na pierwszym planie, a dalsze zwierzęta są coraz bardziej szkicowe i impresyjne, aż stają się jedynie plamą światła, abstrakcyjną iluzją.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie Spojrzenia