Dochód z koncertu zostanie przeznaczony na wyposażenie medyczne nowej Kliniki Chirurgii i Urologii dla Dzieci i Młodzieży w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym.

Wystąpią:

  • Orkiestra PFB
  • Mario de Rose – dyrygent
  • José Cura – tenor, dyrygent
  • Sibylla Elsing – sopran
  • Barbora Kubikova – gitara

W programie:

  • Carlos Guastavino:
    Se equivocó la paloma
    Préstame tu pañuelito
    Ya me voy a retirar
    Cuando acaba de Llover
    Yo, maestra
    Qué linda la madreselva!
    Concierto para un Resurgir
  • przerwa [20’]
  • Ruggero Leoncavallo – Prolog, Intermezzo, Recytatyw i Aria „Vesti la giubba” z opery „Pajace”
  • Giuseppe Verdi
    Uwertura do opery „Moc przeznaczenia”
    Aria „Niun Mi tema” z opery „Otello”
  • Alberto Ginastera – Malambo z suity „Estancia”
  • Armando Manzanero
    Somos novios
    Esta tarde vi Llover
    Como yo te amé
  • Giacomo Puccini – Aria Kalafa „Nessun dorma” z opery „Turandot”

José Cura

Po studiach z kompozycji i dyrygentury w Rosario przeniósł się w 1984 r. do Buenos Aires, aby doskonalić swoje umiejętności. W latach 1984-1988 pracował w Teatro Colón, gdzie jego głos rozwinął się w charakterystyczny, odważny i jasny tenor z odcieniami ciemnego barytonu, który zapewnił mu międzynarodową sławę. W 1999 r. wznowił karierę dyrygencką, współpracując m.in. z czołowymi orkiestrami, takimi jak: London Philharmonia, London Symphony, Vienna Philharmonic, Sinfonia Varsovia, Toscanini Orchestra i Węgierska Filharmonia, wykonując dzieła operowe i symfoniczne, porywając publiczność. W 2007 r. była światowa premiera „La Commedia è finita” – twórcze, nowe wyobrażenie Pagliacciego w połączeniu z tańcem i mimem, zaprojektowane i wyreżyserowane przez José Curę, zapoczątkowało jego karierę jako reżysera. W 2010 r. zaprojektował scenografię, wyreżyserował i zagrał główną rolę w przedstawieniu „Samson i Dalila” Saint-Saënsa w Badisches Staatstheater, tworząc innowacyjne, nowoczesne podejście do klasyki. Jednomyślne uznanie publiczności i krytyków za „La Rondine” w Opéra de Nancy oraz „Cavalleria Rusticana” i „Pagliacci” w Opéra Royal de Wallonie w 2012 r. przypieczętowały jego pozycję jako wybitnego reżysera. W 2013 r. jego produkcja „Otello” w Teatro Colón w Buenos Aires została uznana za jedną z najbardziej udanych produkcji roku. Spektakl „Cyganeria skandynawska” (2015), nowa produkcja „Cyganerii” Pucciniego dla Królewskiej Opery Szwedzkiej, został okrzyknięty przez prasę i publiczność za jedno z najbardziej udanych przedstawień, jakie kiedykolwiek wystawiono w prestiżowej operze. Rok 2014 upłynął pod znakiem powrotu José Cury do działalności kompozytorskiej. W listopadzie w Południowoczeskiej Operze odbyła się premiera „Stabat Mater” napisanego w 1989 r., a w Wielkanoc 2015 r., po jego powrocie w roli Don José w La Scali, odbyła się światowa premiera jego Magnificat, napisanego w 1988 r. (Teatro Massimo di Catania). W latach 2015-2018 Cura był mianowany artystą-rezydentem Praskiej Orkiestry Symfonicznej. W lutym 2019 r. Cura został mianowany pierwszym głównym artystą gościnnym – piosenkarzem, kompozytorem i dyrygentem – w historii grup artystycznych węgierskiego radia. Jego „Te Deum” miało premierę z chórami London Philharmonia i Bucharest Radio we wrześniu 2021 r., podczas festiwalu Enescu, a „Concierto para un Resurgir” na gitarę i orkiestrę miało premierę we wrześniu 2021 r. w Saarbrücken wraz z Suitą symfoniczną na podstawie jego opery „Montezuma” i „Czerwony Kapłan”. W 2015 r. José Cura został uhonorowany przez Senat Argentyny Nagrodą im. Domingo Faustino Sarmiento za osiągnięcia w dziedzinie edukacji i kultury, a w 2017 r. otrzymał tytuł profesora honoris causa Narodowego Uniwersytetu w Rosario w Argentynie.

IX Koncert Charytatywny „Muzyka Czyni Cuda” – José Cura

  • 27 października 2023 r., piątek, 19.00
  • Polska Filharmonia Bałtycka
  • ul. Ołowianka 1
  • Gdańsk
  • Sala Koncertowa
  • Bilety: 75-304,5 zł
  • Czas trwania koncertu: ok. 110′