W Dziewczej Górze na Kaszubach Rozela samotnie wychowuje córki Gertę, Trudę i Ildę. W domu postawionym za pieniądze z ubezpieczenia po jej mężu Abramie, dorasta kolejne pokolenie kobiet, walczących o przetrwanie w obliczu historycznej zawieruchy XX w., która na Kaszubach zbiera obfite plony. Dziejowy wir niesie głębokie i nieodwracalne zmiany, wciągając do środka mężczyzn, którzy pojawiają się w życiach bohaterek zawsze tylko na chwilę. Bliskie i czułe relacje są raz po raz rozrywane i zastępowane wojennymi traumami. Jednak na przekór losowi siła kobiet rośnie, ich korzenie się wzmacniają, a opowieści o wspólnocie, jaką zbudowały mierząc się z codziennymi przeciwnościami, będą towarzyszyły ich córkom i wnuczkom.

Teatr osobistych historii

Martyna Bunda w swojej powieści „Nieczułość” pokazuje fragment skomplikowanej historii Polski widziany oczami kobiet. To opowieść uniwersalna, w której do głosu dochodzą kaszubskie herstorie, a także przyroda, delikatna i jednocześnie wytrwała, jak bohaterki opisane w książce.

– Podczas lektury „Nieczułości” szczególnie zainteresował mnie pewien proces, który ta proza we mnie uruchomiła. Podążając za losami bohaterek, jakby równolegle, wyłaniały się z mojej pamięci opowieści o kobietach z mojej rodziny. Podobnie szorstkich i pozornie chłodnych, jak bohaterki opisane przez Martynę Bundę, napędzanych jednak przez ogromne pokłady humoru i imperatyw odwagi życia, który kazał im przetrwać i dbać o siebie nawzajem – mówi Lena Frankiewicz, reżyserka spektaklu.

Ten proces upominania się historii o swoje miejsce stał się głównym punktem wyjścia w poszukiwaniu narracji spektaklu, która odbywa się z perspektywy współczesnych kobiet: być może córek, wnuczek i prawnuczek bohaterek „Nieczułości”. Rozgrywający się teatr osobistych historii w formie anegdot, scen, monologów czy pieśni przynosi uzdrowienie dziedziczonych przez pokolenia doświadczeń.

„Siła jest kobietą” to nie pusty slogan

Martyna Bunda zadedykowała swoją książkę matkom, babkom, siostrom i przyjaciółkom. Opisane przez nią herstory mimo tego, że znaczone odrębnym terenem kulturowym i krajobrazowym, jakim są Kaszuby, okazało się niezwykle uniwersalne.

– Proces pracy nad spektaklem rozpoczęłyśmy od dzielenia się osobistymi opowieściami o naszych przodkiniach, tworząc swoisty katalog wspomnień, niekiedy strasznych, niekiedy upiornie śmiesznych. Zrodziło to ogromne emocje i wyznaczyło perspektywę tej pracy – dodaje Lena Frankiewicz. – Chciałabym, żeby ten spektakl był swego rodzaju seansem wspomnień. Z jednej strony pozwoliłby skonfrontować się z bólem, jaki niosą ze sobą niektóre z tych historii, z drugiej zaś wzmacniał i uświadamiał, jak wielką siłę czerpać można z wzajemnej solidarności i pamięci, oraz że hasło „siła jest kobietą” to nie jest pusty slogan.

.

„Nieczułość”

Pokaz przedpremierowy:
11 listopada 2021 r., czwartek, godz. 19.00

Prapremiera:
12 listopada 2021 r., piątek, godz. 19.00

Kolejne spektakle:
13 listopada 2021 r., sobota, godz. 20.00
14 listopada 2021 r., niedziela, godz. 20.00
16 listopada 2021 r., wtorek, godz. 20.30
17 listopada 2021 r., środa, godz. 20.30
3 grudnia 2021 r., piątek, godz. 19.00
4 grudnia 2021 r., sobota, godz. 19.00
5 grudnia 2021 r., niedziela, godz. .19.00

Teatr Wybrzeże: Scena Malarnia
ul. Teatralna 2, Gdańsk

Sztuka na podstawie powieści Martyny Bundy
Reżyseria: Lena Frankiewicz
Asystentka reżysera: Katarzyna Wołodźko
Adaptacja i dramaturgia: Zuzanna Bojda
Scenografia i kostiumy: Arek Ślesiński
Muzyka: Olo Walicki
Ruch sceniczny: Ula Zerek
Światła: Damian Pawella
Konsultacje wokalne: Agnieszka Kamińska

W spektaklu występują: Dorota Androsz, Justyna Bartoszewicz, Magdalena Boć, Agata Bykowska, Sylwia Góra oraz Marzena Nieczuja Urbańska.